Tips på Europa fond

Nordea European Enhanced Equity Fund eller Avanza Europa?

Jag har tills idag endast köpt fonder via Nordea Investor.

Men senaste gaven på Nordea European Enchanced Equity Fund ligger på 1 651 SEK. För högt?

Vilken tycker ni verkar bra?

Behöver komplettera min LF Global, Spiltan Invest aktiefond och Spiltan Invest global med en Europa fond. Alla tre nuvarande fonder är samlade hos Nordea.

Varför behöver du utöka med en europa fond?

Ja, vill investera på bred front

Så en globalfond som är marknadsviktad är inte tillräckligt viktad mot europa :)?

Både jag och nej, nuvarande fördelning ligger jag på ca 20%.

Reagerar på att du skriver GAV. Det spelar ingen roll för dig som skall köpa andelar i fonden. Det som spelar roll är den avgift de tar för fonden och vilka innehav den har. Är det en bred och billig indexfond du är på jakt efter? I så fall finns det många att välja på från storbankerna och andra aktörer. De skall kosta runt 0,10% till 0,30% i avgift.

2 gillningar

Jag är typ ny, startade i aug förra året.

Nordea 0,66
Avanza 0,23 (0,0 till första 50)

Men då måste jag skicka över summa till Avanza och köpa månadsvis när jag egentligen har allt annat samlat hos Nordea.

:ok_hand: Välkommen hit!

Först lite kontrollfrågor.

• Du har ett ISK på Nordea som är gratis?
  • Du vill spara bredare i en europafond?

Tack.

Exakt.

Jag har LF Global, Spiltan aktiefond Invest och Spiltan global aktiefond Invest, nu vill jag lägga till EU området brett då det i nuvarande stund är nästan minimalt.

Jag har allt detta på ISK konto.

Den billigaste Europafonden är Storebrand Europa.

Avanza Europa har inte alls lika många innehav, så den hade jag definitivt skippat.

Tack för svar.
Har du möjlighet att kika på den från Nordea är du väldigt snäll och återger mig med tips?

Nordeafonden är nästan tre gånger så dyr [Nordea 2 - European Enhanced Equity Fund BP SEK|LU1648400858] och har färre innehav än Storebrandfonden.

Så jag tycker du ska investera i Storebrand Europa.

(Jag investerar personligen inte i någon Europafond eftersom jag tycker att exponeringen i globalfonden är tillräcklig eftersom den redan är marknadsviktad. Men vill du ha en Europafond rekommenderar jag Storebrand).

Ok, tackar.

Så egentligen kan det vara onödigt med en Europa fond när man redan har LF Global?

1 gillning

Du har redan tre fonder varav en är billig, bred och global. Du behöver inte en till fond specifikt för Europa, då det täcks av din globalfond. Vill du ha ännu större vikt än vad ”marknaden” har, då kan du givetvis köpa en till. Då skulle jag å det starkaste avråda från alla Nordeas fonder då de är jättedyra. Storebrand Europa är billig och bra som skrivs ovanför.

Ok, tackar så mycket.

Jag ska sätta mig ner och kolla igenom.

Om det känns som kaka på kaka eller om det behövs får jag titta lite närmre på.

Det kanske t.o.m räcker med mina tre fonder?

I vilket fall som helst skall en till fond-portfölj startas åt hustrun. Får se vilka 3-4 fonder det blir där. Tar kanske Storebrand som ni tipsade om och en till global indexfond som är billig.