Fonder och aktier - hjälp

Hej!

Jag har en ganska stor summa pengar som jag vill investera i fonder (inte aktier), då jag är för dåligt insatt. Halva summan tänkte jag investera i Länsförsäkringar Global Index och andra halvan vill jag ha hjälp med. Jag vill dock att risken ska vara lägre än Länsförsäkringar Global Index, då jag är för dåligt insatt. Tänker jag fel? Skriv gärna hur ni tänker!

Tacksam för all hjälp!

Skriv gärna så enkelt som möjligt, då jag är en rookie.

Hej och välkommen till forumet!
Till att börja med så tycker jag det är helt rätt att ha majoriteten i en global indexfond!

När du säger lägre risk så tänker jag att det är räntefonder du ska ha i så fall, för aktiefonder är alltid att betrakta som ganska hög risk.

Rätt eller fel är svårt att säga utan att veta mer om dig. :slightly_smiling_face:

Vad har du för sparhorisont och till vad har du tänkt använda pengarna till?

1 gillning

Tack för snabbt svar :slight_smile: Jag sparar pengarna till mina barn.

Vad ska resterande pengar investeras i?

Jag vill inte ha för mycket risk, då jag är för dåligt insatt.

Okej, pratar vi 18 år i sparhorisont, eller är det för att hjälpa med kontantinsats till boende om ett år. Viss skillnad skulle jag säga :wink:

Jag är tyvärr ganska dåligt insatt i räntefonder, men en bland/mixräntefond brukar rekommenderas. Vilken bank har du tänkt investera hos?

Ett alternativ är en fondrobot som tex Lysa eller Opti. Där får du en mycket stor spridning på dina pengar och kan välja fördelning mellan aktiefonder och räntefonder, samt att de rebalanserar åt dig.

Hej,

Jag skulle rekommendera att kika in följande tråd.
Det är en del information att ta in men väldigt matnyttigt.

1 gillning

Cirka 20 år. Jag vill inte använda mig av robotar :slight_smile:

Är AMF Balansfond något att investera i?

Billiga indexfonder för lång sparhorisont är att rekommendera. Vill du göra det enkelt men samtidigt få en fin bredd till acceptabel kostnad, kan du vikta kapitalet så här:

80% DNB Global Indeks S
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index

slutligen
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
alt.
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S

Då har du brett och billigt.

1 gillning

Oj 20 år!

Då hade jag starkt övervägt 100% i aktieindexfonder. Med 20 år som sparhorisont tycker jag inte det är så stor risk längre. Sålänge du inte paniksäljer vid nedgång förståss.
Om du absolut vill ha en räntefond så brukar AMF räntefond mix rekommenderas.

2 gillningar

Den finns inte hos Nordea.

Kan du rekommendera några fonder och några aktier?

De finns inte hos Nordea?

Ett bra mellanläge är en räntefond med längre duration. Då skulle jag föreslå Captor Iris. Det är ett bra komplement till en global indexfond.

Sorry, vissa fanns hos Nordea. Kan du dock ge förslag på fonder som jag kan kombinera med Länsförsäkringar Global Index?

50 % Länsförsäkringar Global Index och resterande i vad?

Är Handelsbanken AstraZeneca Allemansfond bra att investera i?

Vad tror du om Handelsbanken AstraZeneca Allemansfond?

Hos Avanza tycker jag den har lite för hög avgift.

Är det inte ett alternativ för dig att flytta pengarna till Avanza eller Nordnet?

Läste snabbt på om fonden.
Den kan investera upp till 50% i AstraZeneca vilket jag tycker låter som väldigt hög risk.
Som jag förstod det ville du ha lägre risk än LF global.
Dessutom är den ganska dyr med 0,9% i avgift.

Får man fråga varför du är så låst vid 50% i LF global? :slightly_smiling_face:

Tycker att första saken du ska bestämma dig för är hur stor aktieandel du vill ha. Alltså andelen aktiefonder.

Den har ännu högre risk än LF Global då den är väldigt smal och dessutom dyr.

Om du absolut inte vill ta mer risk än 50% aktier genom LF global så hade jag kombinerat med ett vanligt sparkonto. Men då måste man förstå att man potentiellt går miste om väldigt mycket avkastning på 20 år.

De flesta fonder som inte är en global indexfond, har på något sett högre risk än global indexfond tycker jag. Oftast är de andra fonderna smalare, inriktade på t.ex endast en viss region eller land, en viss bransch eller bolagsstorlek. Ja tycker att globala indexfonder är bland de aktiefonder med lägst risk (även om risken såklart är hög när vi snackar aktier generellt).

1 gillning

Jag vill underlätta för mig själv och hålla det till två olika portföljer med fonder med lika stor spridning på 50 % i vardera portfölj.

Kan Swedbank Global Robur 1 vara något?

Vad hindrar dig från att ha två konton med 50% i varje och samma fond på varje konto?