Jag har en ganska stor summa pengar som jag vill investera i fonder (inte aktier), då jag är för dåligt insatt. Halva summan tänkte jag investera i Länsförsäkringar Global Index och andra halvan vill jag ha hjälp med. Jag vill dock att risken ska vara lägre än Länsförsäkringar Global Index, då jag är för dåligt insatt. Tänker jag fel? Skriv gärna hur ni tänker!
Tacksam för all hjälp!
Skriv gärna så enkelt som möjligt, då jag är en rookie.
Okej, pratar vi 18 år i sparhorisont, eller är det för att hjälpa med kontantinsats till boende om ett år. Viss skillnad skulle jag säga
Jag är tyvärr ganska dåligt insatt i räntefonder, men en bland/mixräntefond brukar rekommenderas. Vilken bank har du tänkt investera hos?
Ett alternativ är en fondrobot som tex Lysa eller Opti. Där får du en mycket stor spridning på dina pengar och kan välja fördelning mellan aktiefonder och räntefonder, samt att de rebalanserar åt dig.
Billiga indexfonder för lång sparhorisont är att rekommendera. Vill du göra det enkelt men samtidigt få en fin bredd till acceptabel kostnad, kan du vikta kapitalet så här:
80% DNB Global Indeks S
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
slutligen
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
alt.
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S
Då hade jag starkt övervägt 100% i aktieindexfonder. Med 20 år som sparhorisont tycker jag inte det är så stor risk längre. Sålänge du inte paniksäljer vid nedgång förståss.
Om du absolut vill ha en räntefond så brukar AMF räntefond mix rekommenderas.
Läste snabbt på om fonden.
Den kan investera upp till 50% i AstraZeneca vilket jag tycker låter som väldigt hög risk.
Som jag förstod det ville du ha lägre risk än LF global.
Dessutom är den ganska dyr med 0,9% i avgift.
Får man fråga varför du är så låst vid 50% i LF global?
Tycker att första saken du ska bestämma dig för är hur stor aktieandel du vill ha. Alltså andelen aktiefonder.
Den har ännu högre risk än LF Global då den är väldigt smal och dessutom dyr.
Om du absolut inte vill ta mer risk än 50% aktier genom LF global så hade jag kombinerat med ett vanligt sparkonto. Men då måste man förstå att man potentiellt går miste om väldigt mycket avkastning på 20 år.
De flesta fonder som inte är en global indexfond, har på något sett högre risk än global indexfond tycker jag. Oftast är de andra fonderna smalare, inriktade på t.ex endast en viss region eller land, en viss bransch eller bolagsstorlek. Ja tycker att globala indexfonder är bland de aktiefonder med lägst risk (även om risken såklart är hög när vi snackar aktier generellt).