Hej, jag har följande fördelning på mitt ISK (se bild/text längre ned). Hittills har jag inte haft en så jättetydlig strategi, utan bara försökt följa de generella rimliga råden: Fokus på globala indexfonder, blandat in småbolag, viktat Sverige lite tyngre, undvikit höga avgifter, undvikit alltför smala fonder osv.
Undantaget från att följa dessa goda råd, är att jag under resans gång haft några “adrenaline junkie moments”. Det har jag fått ångra och betala för, genom att ha förlorat hundratusentals kronor på Sinch En väckarklocka som jag önskar att jag inte hade behövt. Men det är dags för mig att sluta vågspela - Sinch ska bort helt och så även de andra enskilda aktierna.
Över tid har fördelningen ändrats med värdesvängningarna och nu undrar jag dels hur jag bör investera de dryga 8 % som ligger på kontot, samt dels om det finns vissa viktiga omfördelningar jag borde göra.
Jag tycker du borde förenkla portföljen. Du har t.ex. 5 st Sverigefonder. Du behöver inte mer än 1 st. Lägg t.ex. allt i Plus Sverige AllaBolag som innehåller samtliga svenska bolag.
Tack! 8 % LF Global Index är nu beställt (det var min känsla - tack för bekräftelsen)
En följdfråga: Finns det något verktyg för att se vilken förändringen skulle bli? T.ex. genom att slå ihop de 5 Sverige-fonderna till 1 fond, för att se vad skillnaden skulle bli i totalinnehav. Jag har Avanza.
Hej @dro!
Välkommen till forumet!
Jag är inne på lite samma spår som @Johann, men däremot gällande ditt USA index, då detta redan täcks in i din globala portfölj, och att ha både LF global samt avanza global känns lite kaka på kaka, jag hade valt antingen eller.
Hade nog valt antingen eller Spiltan aktiefond investmentbolag eller plus alla bolag, då de täcker alla sveriges caps.
Kolla in basportföljen här på forumet:
70% LF Global eller Avanza global
10% Lf Tillväxtmarknad index eller Avanza emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken globala småbolag index eller Plus Småbolag/Mikrobolag Sverige index. Alternativt lägg även dessa 10% i globalfonden.
Det beror ju på hur bekväm man är att lägga allt hos en förvaltare. Jag har faktiskt båda dessa fonder eftersom jag har betydligt mer än ett par årslöner i just global index. Det är ju inte direkt komplicerat att äga båda.