Bör jag bara ha en global indexfond och skita i diversifieringen jag har gjort?

Hej forumet! Jag är ny här men har månadssparat i mina hinkar ca 6 år. Struntar i den fjärde hinken och kör bara på sparkonto, 60/40 konto på LYSA och isk på Avanza för pension. (Har ytterligare ett ISK där jag månadssparar barnens barnbidrag.)

Men tänker jag rätt???

Sparkontot ska bara ha buffert för några månaders utgifter.

LYSA-kontot målbild tre ggr buffertkontot.

Mina bryderier rör dels frågan om det kapital jag har låst i bostad borde räknas in i mitt 60/40 konto och om det borde påverka målbilden för det kontot? Jag finner det svårt att lägga undan mkt där då det krävs mer kapital till vanliga sparkontot samt mitt långsiktiga pensionssparande.

Men mina största bryderier rör ISK kontot där jag sparar till pension 20+ år.

Jag har ca 220.000 sparat där med en avkastning på ca 67.000 på dessa år. men undrar om jag bara borde ha en global indexfond och skita i den diversifiering jag gjort:

LF Global index. 75%
Avanza Zero 5%
LF Europa index 5%
LF USA index 5%
Spiltan AF invest 5%
Swedbank Robur Asien 5%

I barnens ISK har jag endast LF global och funderar på om jag inte bara borde göra samma i min egna och skita i de 25 % jag viktar. USA fonden finns ju redan tex hårt reppad i Global.

Kul med privatekonomi! Roligare om man gör rätt :slight_smile:

3 gillningar

Välkommen hit!

Räcker det inte med två hinkar? Kortsiktigt (sparkonto) och långsiktigt (ISK). Du har hus säger du och sparar till barn. Du sparar till pension om 20+ år. Så en större buffert och sen långsiktiga investeringarna.

Går alldeles utmärkt med bara en globalfond.

2 gillningar

Du kan förenkla denna portföljen och byta ut USA och Europa och lägga dessa i globalfonden.

Avanza Zero och Spiltan invest byta mot Plus allabolag Sverige index

T.ex såhär
80-85% Globalfond
10% Plus allabolag Sverige index
5-10% Tillväxtmarknader eller Asien

Då går du från 6 fonder till 3 fonder och får ändå samma bredd av marknaden :slight_smile:

3 gillningar

Tack för svar och input. Tänkte att det kunde vara en bra idé att ha nåt konto där inflationen inte äter upp kapitalet för sådant man kanske behöver på 3-10 års tid. Mest för att jag inte vill röra pensionskontot…

Tack för svar! Skönt med färre fonder att hålla koll på (eller inte hålla koll på).

Varför gillar du ”Plus alla bolag” bättre? Spiltan verkar ha gått ganska bra. Men kanske inte exponerar lika brett?

Jag gillar den för att den är bredare och inkluderar hela svenska börsen. Bolagen i Spiltan ingår även i Plus fonden… Jag väljer bredd och diversifiering före bäst historisk avkastning.

4 gillningar