Är dessa bra fonder?

Hej, jag är ny med att spara i fonder men har hittat 4 st som jag gillar.
Avanza Global
Avanza Emerging markets
Spiltan Aktiefond investmenbolag
Spiltan Global investmentbolag
Jag har 150.000 som jag skulle vilja spara med, tycker ni dessa verkar bra? Och hur skulle ni procentuellt fördela upp dessa?

Ska jag lägga in allt på direkten eller dela upp det på några månader?

det ser bra ut, men gå med minst 55-60% i Avanza Global.

2 gillningar

Ser ut som fina fonder, kör hårt! :partying_face:

Jag hade spritt ut köpen över kanske ett år eller så förutsatt att du upplever att det är mycket pengar. Matematiskt sett har man oftast tjänat på att investera allt på en gång historiskt sett, men om du har otur och prickar dåligt tidsmässigt så känns det jävligt surt att ha satt in alltihopa precis innan en crash.

1 gillning

Ser bra ut!

Jag kan rekommendera att läsa om bas-portföljerna på Rikatillsammans forum och info-sida:

4 gillningar

Eftersom du inte månadssparar för en liten summa varje månad, så skulle jag köpa börshandlade fonder (ETF) istället för vanliga fonder, om jag vore du. ETF:er går att köpa och sälja utan fördröjning, och innebär ofta lägre avgifter, plus har oftare möjlighet att välja att få utdelningar. Om du inte gillar Kina och Indien, så finns dessutom egentligen ingen mening med att investera i Avanza Emerging Markets.

Avanzas Global är en av de få “vanliga” fonder som har ungefär lika låga avgifter som vad du hittar hos motsvarande börshandlade fonder (ETF). Men Avanzas fonder går inte att föra över till en värdedepå eller ett investeringssparkonto hos någon annan bank än Avanza, och sedan köpa och sälja där.

Men om du ändå skall kombinera Avanza Global med Avanza Emerging Markets, så blir det antagligen billigare och enklare att köpa bara en ETF, som täcker även utvecklingsländer. T.ex. Vanguard FTSE All World UCITS ETF, som finns som både utdelande och ackumulerande, och har en avgift på 0,22%. Avanza Global har en avgift på 0,09%, och Avanza Emerging Markets en på 0,27%. Det krävs en del räkning (vad olika index/fondförvaltare räknar som emerging Markets varierar rätt mycket, och vikterna på länder i olika index/fonder varierar också), för att räkna ut vilken proportionell mix av Avanza Global och Avanza Emerging market, som ungefär motsvarar Vanguard FTSE All World.

Annars motsvaras Avanza Global ungefär av Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF, som har en avgift på 0,12%. Alltså något högre än Avanza Global:s 0,09%. Men Vanguard FTSE Developed World inkluderar mycket fler länder, t.ex. Koreanska aktier (t.ex. Samsung) och Taiwan (t.ex. Taiwan Semiconductor). Delvis förklaras den högre avgiften av att det är en UCITS-fond, vilket gör den dyrare att driva, men också innebär garantier för spararen. De fler länderna driver också upp kostnaden, de bolagen handlas på dyrare börser

Avanza Global är också lurig, eftersom det är en matarfond till fonden Amundi Index MSCI World. Vilket gör att det blir längre fördröjningar mellan aktiefond-andelar köps, och när aktierna som fonden baseras på köps in. Dessutom har Avanza Global ofta ganska mycket pengar som bara ligger och skvalpar, oinvesterade utanför Amundi Index World. Trots detta lever Avanza Global inte upp till UCITS-regelverket, som kräver vissa garantier för handel och återbetalningar (vid t.ex. konkurs), vilket gör att UCITS-fonder hela tiden måste ha lite mer lösa pengar, än fonder som inte lever upp till regelverket.

Spiltan-fonderna skulle jag inte investera i, Spiltan är väldigt sus, inget för småsparare att spela med pengar i. Spiltan spärrar handel i sina fonder vid kraftiga börsrörelser, och saknar garantier för att kunna kompensera sina kunder vid en börs-flykt, en konkurs hos Spiltan, eller de flesta störningar som de flesta andra fonder klarar av. Dessutom förstår jag inte meningen med Spiltan Global Investmentbolag öht, den verkar bara vara en ren försäljnings-gimick.

Istället för Spiltan Investmentbolag, så skulle jag om jag vill få mer exponering mot svensk valuta, välja Avanza Zero (svenska bolag som har låg exponering mot svenska kunder). För exponering mot Sverige som land (svenska konsumenter), vilket Spiltan Investmentbolag inte ger särskilt mycket av, så skulle jag välja Länsförsäkringar Sverige Indexnära, eller någon liknande (finns många bra breda Sverige-fonder).

Här är UCITS-varianten av Avanza Global (Amundi Index MSCI World), den har lite fler garantier än Avanza, men också högre avgifter:

Och här är den ackumulerande varianten (betalar ej utdelningar) av Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF:

3 gillningar

Etf:er känns för avancerat för mig så jag håller mig gärna till ”vanliga fonder” nu i början. Jag har även tänkt lägga in 10000kr varje månad.

Vilka ”vanliga fonder” skulle du byta spiltan mot?
Jag skulle kunna byta Spiltan Aktiefond mot en svensk fond men vill ha en bredare fond än Avanza Zero.

Jag gillar kina/indien därför vill jag ha avanza Emerging markets eller någon annan tillväxtfond.

70-80% Avanza Global
10-15% Avanza Emerging Markets
10-15% Plus AllaBolag Sverige

Månadsspara i vått och torrt och lägg hälften av varje löneförhöjning till ökat månadssparande så kommer du vara rik som ett troll när du är äldre.

3 gillningar

Jag får rätta mig själv.

Taiwan är bortplockat från indexet FTSE Developed World, men finns kvar i en del listor på nätet, och några fonder baserade på indexet innehåller fortfarande Taiwan Semiconductor. Antagligen har Kina flexat med musklerna och fått FTSE Russel att plocka bort landet ur indexet. Taiwan uppfyller ju fortfarande alla tänkbara krav för ett kallas ett utvecklat land.

De enda två extra länder indexet FTSE Developed World har jämfört med MSCI World (Avanza Global) är just nu Polen och Sydkorea .

Polen har ju varit ett utvecklat land i sedan minst 20 år, och Sydkorea sedan före 1996 (1996 gick de med som medlem i en olika samarbetsorganisationer där bara högt utvecklade länder accepteras som medlemmar).

Men en del fonder och index ligger decennier efter i sina klassificeringar över utvecklade länder och utvecklingsländer.

Jag hade för mig att skillnaden var större, men MSCI World kanske har lagt till några, och/eller FTSE Developed World plockat bort några, sedan sist jag kollade.

Plus allabolag Sverige index.
Billig och bred!

1 gillning

Är det viktigt att kunna föra över sina fonder till en annan bank? Isånafall kanske det är bättre att välja en annan globalfond än Avanza global såsom LF globalfond index?

Behövs inte. Du kan köpa båda fonder med Avanza ISK varje månad.

Ja men Avanzas fonder går väl inte köpa på andra ställen än Avanza?

1 gillning

Haha herregud vad ni krånglar till det i onödan för personen i fråga.

Köp Avanza Global så fort du kan för alla dina pengar på Avanza och håll i 10+ år så kommer du prestera bättre än nästan alla andra människor.

Tack för mig.

6 gillningar

Tack för alla svar, jag kommer köra:
Avanza Global 75%
Avanza Emerging Markets 15%
Plus alla bolag Sverige 10%

5 gillningar