Eftersom du inte månadssparar för en liten summa varje månad, så skulle jag köpa börshandlade fonder (ETF) istället för vanliga fonder, om jag vore du. ETF:er går att köpa och sälja utan fördröjning, och innebär ofta lägre avgifter, plus har oftare möjlighet att välja att få utdelningar. Om du inte gillar Kina och Indien, så finns dessutom egentligen ingen mening med att investera i Avanza Emerging Markets.
Avanzas Global är en av de få “vanliga” fonder som har ungefär lika låga avgifter som vad du hittar hos motsvarande börshandlade fonder (ETF). Men Avanzas fonder går inte att föra över till en värdedepå eller ett investeringssparkonto hos någon annan bank än Avanza, och sedan köpa och sälja där.
Men om du ändå skall kombinera Avanza Global med Avanza Emerging Markets, så blir det antagligen billigare och enklare att köpa bara en ETF, som täcker även utvecklingsländer. T.ex. Vanguard FTSE All World UCITS ETF, som finns som både utdelande och ackumulerande, och har en avgift på 0,22%. Avanza Global har en avgift på 0,09%, och Avanza Emerging Markets en på 0,27%. Det krävs en del räkning (vad olika index/fondförvaltare räknar som emerging Markets varierar rätt mycket, och vikterna på länder i olika index/fonder varierar också), för att räkna ut vilken proportionell mix av Avanza Global och Avanza Emerging market, som ungefär motsvarar Vanguard FTSE All World.
Annars motsvaras Avanza Global ungefär av Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF, som har en avgift på 0,12%. Alltså något högre än Avanza Global:s 0,09%. Men Vanguard FTSE Developed World inkluderar mycket fler länder, t.ex. Koreanska aktier (t.ex. Samsung) och Taiwan (t.ex. Taiwan Semiconductor). Delvis förklaras den högre avgiften av att det är en UCITS-fond, vilket gör den dyrare att driva, men också innebär garantier för spararen. De fler länderna driver också upp kostnaden, de bolagen handlas på dyrare börser
Avanza Global är också lurig, eftersom det är en matarfond till fonden Amundi Index MSCI World. Vilket gör att det blir längre fördröjningar mellan aktiefond-andelar köps, och när aktierna som fonden baseras på köps in. Dessutom har Avanza Global ofta ganska mycket pengar som bara ligger och skvalpar, oinvesterade utanför Amundi Index World. Trots detta lever Avanza Global inte upp till UCITS-regelverket, som kräver vissa garantier för handel och återbetalningar (vid t.ex. konkurs), vilket gör att UCITS-fonder hela tiden måste ha lite mer lösa pengar, än fonder som inte lever upp till regelverket.
Spiltan-fonderna skulle jag inte investera i, Spiltan är väldigt sus, inget för småsparare att spela med pengar i. Spiltan spärrar handel i sina fonder vid kraftiga börsrörelser, och saknar garantier för att kunna kompensera sina kunder vid en börs-flykt, en konkurs hos Spiltan, eller de flesta störningar som de flesta andra fonder klarar av. Dessutom förstår jag inte meningen med Spiltan Global Investmentbolag öht, den verkar bara vara en ren försäljnings-gimick.
Istället för Spiltan Investmentbolag, så skulle jag om jag vill få mer exponering mot svensk valuta, välja Avanza Zero (svenska bolag som har låg exponering mot svenska kunder). För exponering mot Sverige som land (svenska konsumenter), vilket Spiltan Investmentbolag inte ger särskilt mycket av, så skulle jag välja Länsförsäkringar Sverige Indexnära, eller någon liknande (finns många bra breda Sverige-fonder).
Här är UCITS-varianten av Avanza Global (Amundi Index MSCI World), den har lite fler garantier än Avanza, men också högre avgifter:
Och här är den ackumulerande varianten (betalar ej utdelningar) av Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF: