Fonder och aktier - hjälp

Menar du Swedbank Robur Globalfond I? Det är en aktivt förvaltad aktiefond med en avgift på 0,66%.
Då skulle jag hellre välja Swedbank Robur Access Global A det är en indexnära aktiefond med avgift på 0,24%.

Och dessutom borde den egentligen klassas med högre risk än LF Global, eftersom Globalfond A/I är aktivt förvaltat och LF Index är passivt förvaltat. Access global är ju snarlik LF global och tillför inget mervärde i portföljen tycker jag.

Jag tycker @Donty att du försöker krångla till det för dig själv lite här…?

Om du vill ha två portföljer, t.ex två sparanden till två barn. Så starta bara två st ISK och välj LF global i båda om du nu känner att den fonden är något för dig. Vill du spara totalt 1000kr i månaden så köp för 500kr i LF global i ena kontot och 500kr i LF global i andra kontot.

Du kan knappt få någon fond med lägre risk än de vanliga globala indexfonderna.

2 gillningar

Vill du svara på frågan om hur stor aktieandel du vill ha?
Det är grunden för att kunna ge en vettig rekommendation.

Med 20 år tycker jag absolut du borde ha 100%, men jag har förstått att du inte vill det. Eller har jag fattat fel?

Ett konkret förslag på.
80% LF global index
10 % LF tillväxtmarknad index.
10 % Valfri Sverigeindexfond (har inte koll på Nordeas utbud)

1 gillning

Om jag kör på Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Asien alternativt Storebrand Emerging Markets?

1 gillning

Det låter bra om du vill det, men notera att både access asien och emerging markets har STÖRRE risk i sig än en global indexfond.

Det bästa du kan göra är att sätta 80 el 90 proc i globala indexfonden/indexfonder och sätta övriga procent på någon annan rel billig fond som breddning/krydda.

Vill du ha det riktigt enkelt: 100% global index nu när vi pratar 20 år framåt.

1 gillning

Ser ingen anledning att ha Access Asien om du ska ha Storebrand emerging markets. Jag hade absolut hellre valt endast globalfond och emerging markets. T.ex 90% LF global och 10% Storebrand emerrging markets.

Access Global överlappar väldigt mycket med de andra fonderna. Så ser inget syfte med den fonden alls.

1 gillning

Hej!

Jag vill ha 90 eller 80 % i Länsförsäkringar Global Index. Vad ska jag ha resterande 10 eller 20 % i för typ av fonder?

Tacksam för hjälp!

DNB Global Indeks är bättre, resterande kan vara en Sverige fond.

Men tycker 10% Asien, 70% global och 20% Sverige är optimal.

1 gillning

10-20 % ytterligare Lf global :+1: dvs 100% LF Global tycker jag är en bra fördelning.

1 gillning

Varför rekommendera en sämre produkt när DNB finns?

Fundera på om du inte vill ha 10% tillväxtmarknader för att komma närmre marknadsvikt.

Vill man ha en esg globalfond ska man få ha det.

2 gillningar

Det hjälper knappast att skrika. Det gör inte det du säger mer sant.

TS skriver:

Det är ganska glasklart i mina ögon.

2 gillningar

Sverigefond, emerging markets, branchfond (teknik, medtech, fastigheter) eller investmentbolag (direkta eller genom spiltan) är populära val.

Skrika? Försöker vara TYDLIG, och varför inte rekommendera en BÄTTRE produkt! Många här inne tror fortfarande att LF Global Index är “the global index”, måste hjälpa de vägleda till det rätta vägen, fortfarande inget om att hen vill just ha en ESG global fond, om så är fallet fine be my quest lol.

Jag pratade med dig. :hugs:

1 gillning

Versaler = högljudd på internet.
Utropstecken = extra emfas på meningen före.

Inget om att hen inte (<-såg du vad jag gjorde där) ville ha det heller.

Och vad är ditt problem egentligen, Pelle_dunderenvis? En dålig dag?

4 gillningar

Jag skulle kört LF global 90% och sen en lekhink med valfria aktier på resten.

Kör liknande upplägg själv, men ännu mindre lekhink. Men när något intressant dyker upp, så kan man köpa lite. :blush:

Varför är DNB Global Indeks bättre?

Kan du specificera vilka fonder du tänker att jag borde investera i utöver ovanstående?

Kan du specificera vad de heter så att jag kan söka upp de?