Det har inte gått sämre men Länsförsäkringar Global Index har mer procentuellt USA i sina Mag 7 medan DNB är breddare följer msci world index bättre. Det är upp till dig vad du vill göra.
Du kan lägga allt på SAAB också och hoppas på några hundra procent uppgång.
Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas.
LF Global Index har hållbarhetsvärde 19,35
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,26
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 19,18 Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,37
ESG står för Environmental, Social och Governance, vilket på svenska kan översättas till Miljö, Socialt ansvar och Bolagsstyrning. Det är ett koncept som används för att bedöma hur hållbart och ansvarsfullt ett företag är i sin verksamhet.
Här är en kort förklaring av de tre delarna:
Miljö (Environmental): Hur företaget påverkar miljön, t.ex. genom utsläpp, energianvändning och resurshantering.
Socialt ansvar (Social): Hur företaget hanterar relationer med anställda, kunder, leverantörer och samhället i stort.
Bolagsstyrning (Governance): Hur företaget styrs, inklusive ledarskap, interna kontroller och aktieägarrättigheter.
Du gör ett vanligt nybörjarmisstag. Titta inte på historiken. Den visar vad som varit och ingen vet något om framtiden. Men jag vill understryka det @melwa säger nedan:
Det första är en preferens och det andra är ett konstaterande. Ingen av dessa är fel på något sätt.
MSCI world index är ett av alla index olika fonder följer. Se det som en karta eller kanske mer som en löparbana. De ska eftersträva att hålla sig i linje med hur utvecklingen på börsen i stort är. Så kröker löparbanan kröker linjerna man springer mellan, men det finns lite utrymme för “vingel”.
ESG är ett uttryck för att fonden har ett krav på sig att vara etisk och det innebär Environmental, social, and governance dvs man lägger större vikt vid miljö, socialt ansvar, styrning och avviker därmed från det bredare lagren.
ESG-kriterierna har kritiserats för att de uteslutit olja, vapen, tobak etc och en del vill ha dessa fonder just för att dessa saker utesluts.
(Lite kortfattat och hyfsat förenklat hoppas jag.)
I ditt fall:
80% Länsförsäkringar global index
10% Handelsbanken global småb index
10% Avanza emerging markets eller Dnb emerging markets om du har annat än Avanza
Jag kan inte utbudet där. Försökte kolla på deras hemsida, men de verkar ha dolt det fulla utbudet bra.
Det kanske bara går att se i inloggat läge?
Testa om du kan sortera på tillväxtmarknader och sedan på längsta avgift. Vad får du då fram?
Som flera andra varit inne på så hade jag i första hand satsat på en tillväxtmarknadsfond. Om du vill ha yttreligare en så en sverigefond.
Båda indexfonder med låg avgift.
Tillväxtmarknader brukar vara lite dyrare, så där får du räkna med ca 0,4%. Sverigefond borde gå att hitta för ca 0,2%
Jag tänker byta till Avanza i framtiden. Kan man flytta pengarna på egen hand från ett ISK på Nordea till ett ISK på Avanza?
Jag har gjort nedanstående investeringar i ett ISK på Nordea till mig själv och även lagt upp det likadant för mina barn där jag sätter in deras barnbidrag varje månad:
80 % i LF Global Index
10 % Swedbank Robur Access Asia
10 % LF Sverige Index
Det får vara good enough för mig som inte är insatt.
Jag har gjort nedanstående investeringar i ett ISK på Nordea till mig själv och även lagt upp det likadant för mina barn där jag sätter in deras barnbidrag varje månad:
80 % i LF Global Index
10 % LF Sverige Index
Superbra portfölj!
Alla andra förslag du fått är bara marginella skillnader mot det du har.
För att flytta dina pengar kan du antingen flytta hela ISKt eller sälja av, överföra och köpa på nytt.
Om du ska flytta ISKt till Avanza så tror jag du hittar den möjligheten i inloggat läge på Avanza.
För mig som inte är insatt får det vara good enough nu. Du ser hur jag har gjort nedan:
80 % i LF Global Index
10 % LF Sverige Index