Hej,
Är ny på forumet och jag önskar att det vore av roligare skäl än detta.
Jag inser att jag har gjort bort mig å det grövsta. Har nämligen under ett antal år lagt i stort sett alla ägg i en korg - i förvaltade fonder, närmare bestämt i Handelsbanken Multi Asset 100. Det gäller både mina egna besparingar och sparandet till barnen. Det handlar om hyfsat mycket pengar tillsammans, knappa 2 mkr.
Förstår inte hur jag har kunnat vara så dum och naiv. Men så blir det kanske lätt när man sitter tillsammans med privatrådgivaren på banken. Det frågades mest om hur riskbenägen man är för att de ska kunna sätta ”rätt” risknivå på fonderna. Det pratades inte mycket om, faktiskt inte alls vad jag kan minnas, om att det finns både förvaltade fonder och passiva fonder/indexfonder. Det frågades om hur insatt och aktiv man själv tror att man kommer att kunna vara och om man tror att man på egen hand skulle kunna slå den utveckling som fonderna ger. Mina svar på det (och min dåvarande partners) var att vi inte kommer att vara särskilt aktiva och är för dåligt insatta rent generellt, och att vi naturligtvis inte på egen hand hade kunna vara bättre än vad fonderna är. Vi kände oss ganska riskbenägna vid den tidpunkten, sparandet skulle bli långsiktigt. Valet föll då på Multi Asset 100, dvs den fond med mest aktieinnehåll och störst risk.
Jag har ganska länge tyckt att förvaltningsavgiften känns hög, den låg på runt 1,50% under lång tid. Ska erkänna att jag inte har dubbelkollat särskilt ofta men har följt utvecklingen något så när regelbundet, och bortsett från senaste året så har det gått bra. I min naivitet har jag då tänkt att en hög förvaltningsavgift är väl inte hela världen så länge som utvecklingen är bra enligt mina mått mätt. ”Bra” är naturligtvis en ytterst subjektiv och ogrundad uppfattning.
För ett litet tag sedan fick jag dock en smärre chock när jag såg att avgiften numera ligger på 1,79%! Av en händelse såg jag Ekonomibyrån på SVT någon dag senare och då insåg jag hur lättlurad och urbota korkad jag är.
Nu är goda råd dyra, dags att göra något vettigt. Alla mina och barnens besparingar ligger i ISK, vilket väl lär innebära att det bara är att flytta pengarna till något annat bättre utan några kostnader till följd. Korrekt? Eller är det något jag ska tänka på speciellt?
Nästa naturliga fråga är då vart besparingarna bör flyttas? Har förhört mig lite och läst på lite och det känns nu rimligt att flytta dem till en global indexfond. Bland annat verkar Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global och DNB Global Indeks vara populära globala fonder med gott renommé och med bra/rimlig utveckling i förhållande till avgifterna. LF’s fond kan jag köpa via Handelsbanken och det kan möjligen underlätta lite. Det är väl inga större svårigheter att gå med i Avanza t ex, men jag tänker att det kanske är något lättare att förhandla låneräntor om man behåller sparandet via den banken man har. Jag kan ha helt fel i detta så klart.
Skillnaden i avgifter verkar inte vara så särskilt stora mellan dessa indexfonder, men de följer olika jämförelseindex.
LF Global index följer MSCI World ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index. Jag har sett en hel del ogillande och frustrerande kommentarer kring flytten till ett index som är ESG-inriktat. På ett sätt innebär kanske det att fonden är lite mer än bara passivt förvaltad när de gör en sådan ändring, men vad har egentligen ett fokus på ESG för betydelse för den framtida utvecklingen? Är det verkligen en stor nackdel i jämförelse med de två andra fonderna jag nämnde?
Passade även på att ta en titt på min tjänstepension när jag ändå var i farten. För ganska många år sedan gick jag in i en 10-taggarlösning ”med hjälp av” en pensionsrådgivare som min dåvarande arbetsgivare erbjöd. Några år senare ville jag rensa upp bland fonderna och gjorde ett smart drag - tyckte jag då. Jag satte mig ner med bankens pensionsrådgivare och vad tror ni att det resulterade i? Detta var i ett tidigare skede än ovanstående, men även där ser jag nu att jag hamnade i bankens klor, dvs deras fonder med i vissa fall hög förvaltningsavgift. Dessa ligger däremot inte i ISK (vet inte ens om det är möjligt när det gäller pensionssparande), vilket väl lär innebära en underbar 30%-ig vinstskatt som följd om jag vill göra något åt detta. Om jag beslutar mig för att göra en flytt även med sparandet för tjänstepensionen, ska jag då flytta dem till samma indexfond/er som jag slutligen väljer för mitt vanliga sparande?
Förmodar att det finns många åsikter om vad som är bäst att göra i min situation. Jag är nu medveten om mina otroligt dåliga beslut, som jag väl då tyckte var så bra beslut jag kunde ta baserat på den (o)kunskap jag hade och hur rådgivarna lagt fram sina argument, eller snarare kanske undanhållit vissa intressanta aspekter. Sedan har tiden bara gått…
Vore tacksam för konkreta, seriösa och inte allt för krångliga lösningar.
Tack på förhand.!
/Patrik