Från förvaltad fond till indexfond - akut läge

Hej,

Är ny på forumet och jag önskar att det vore av roligare skäl än detta.

Jag inser att jag har gjort bort mig å det grövsta. Har nämligen under ett antal år lagt i stort sett alla ägg i en korg - i förvaltade fonder, närmare bestämt i Handelsbanken Multi Asset 100. Det gäller både mina egna besparingar och sparandet till barnen. Det handlar om hyfsat mycket pengar tillsammans, knappa 2 mkr.

Förstår inte hur jag har kunnat vara så dum och naiv. Men så blir det kanske lätt när man sitter tillsammans med privatrådgivaren på banken. Det frågades mest om hur riskbenägen man är för att de ska kunna sätta ”rätt” risknivå på fonderna. Det pratades inte mycket om, faktiskt inte alls vad jag kan minnas, om att det finns både förvaltade fonder och passiva fonder/indexfonder. Det frågades om hur insatt och aktiv man själv tror att man kommer att kunna vara och om man tror att man på egen hand skulle kunna slå den utveckling som fonderna ger. Mina svar på det (och min dåvarande partners) var att vi inte kommer att vara särskilt aktiva och är för dåligt insatta rent generellt, och att vi naturligtvis inte på egen hand hade kunna vara bättre än vad fonderna är. Vi kände oss ganska riskbenägna vid den tidpunkten, sparandet skulle bli långsiktigt. Valet föll då på Multi Asset 100, dvs den fond med mest aktieinnehåll och störst risk.

Jag har ganska länge tyckt att förvaltningsavgiften känns hög, den låg på runt 1,50% under lång tid. Ska erkänna att jag inte har dubbelkollat särskilt ofta men har följt utvecklingen något så när regelbundet, och bortsett från senaste året så har det gått bra. I min naivitet har jag då tänkt att en hög förvaltningsavgift är väl inte hela världen så länge som utvecklingen är bra enligt mina mått mätt. ”Bra” är naturligtvis en ytterst subjektiv och ogrundad uppfattning.

För ett litet tag sedan fick jag dock en smärre chock när jag såg att avgiften numera ligger på 1,79%! Av en händelse såg jag Ekonomibyrån på SVT någon dag senare och då insåg jag hur lättlurad och urbota korkad jag är.

Nu är goda råd dyra, dags att göra något vettigt. Alla mina och barnens besparingar ligger i ISK, vilket väl lär innebära att det bara är att flytta pengarna till något annat bättre utan några kostnader till följd. Korrekt? Eller är det något jag ska tänka på speciellt?

Nästa naturliga fråga är då vart besparingarna bör flyttas? Har förhört mig lite och läst på lite och det känns nu rimligt att flytta dem till en global indexfond. Bland annat verkar Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global och DNB Global Indeks vara populära globala fonder med gott renommé och med bra/rimlig utveckling i förhållande till avgifterna. LF’s fond kan jag köpa via Handelsbanken och det kan möjligen underlätta lite. Det är väl inga större svårigheter att gå med i Avanza t ex, men jag tänker att det kanske är något lättare att förhandla låneräntor om man behåller sparandet via den banken man har. Jag kan ha helt fel i detta så klart.

Skillnaden i avgifter verkar inte vara så särskilt stora mellan dessa indexfonder, men de följer olika jämförelseindex.

LF Global index följer MSCI World ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index. Jag har sett en hel del ogillande och frustrerande kommentarer kring flytten till ett index som är ESG-inriktat. På ett sätt innebär kanske det att fonden är lite mer än bara passivt förvaltad när de gör en sådan ändring, men vad har egentligen ett fokus på ESG för betydelse för den framtida utvecklingen? Är det verkligen en stor nackdel i jämförelse med de två andra fonderna jag nämnde?

Passade även på att ta en titt på min tjänstepension när jag ändå var i farten. För ganska många år sedan gick jag in i en 10-taggarlösning ”med hjälp av” en pensionsrådgivare som min dåvarande arbetsgivare erbjöd. Några år senare ville jag rensa upp bland fonderna och gjorde ett smart drag - tyckte jag då. Jag satte mig ner med bankens pensionsrådgivare och vad tror ni att det resulterade i? Detta var i ett tidigare skede än ovanstående, men även där ser jag nu att jag hamnade i bankens klor, dvs deras fonder med i vissa fall hög förvaltningsavgift. Dessa ligger däremot inte i ISK (vet inte ens om det är möjligt när det gäller pensionssparande), vilket väl lär innebära en underbar 30%-ig vinstskatt som följd om jag vill göra något åt detta. Om jag beslutar mig för att göra en flytt även med sparandet för tjänstepensionen, ska jag då flytta dem till samma indexfond/er som jag slutligen väljer för mitt vanliga sparande?

Förmodar att det finns många åsikter om vad som är bäst att göra i min situation. Jag är nu medveten om mina otroligt dåliga beslut, som jag väl då tyckte var så bra beslut jag kunde ta baserat på den (o)kunskap jag hade och hur rådgivarna lagt fram sina argument, eller snarare kanske undanhållit vissa intressanta aspekter. Sedan har tiden bara gått…

Vore tacksam för konkreta, seriösa och inte allt för krångliga lösningar.

Tack på förhand.!

/Patrik

2 gillningar

Vill bara flika in att det är ingen panik. Det som är gjort är gjort, och om du tar några veckor eller månader att kolla igenom situationen nu gör inte så stor skillnad i totalen. Du kan ta det lugnt, läsa igenom nybörjarguiderna här på RT och göra det du behöver sedan. Det kan vara kvar i de där fonderna ett tag till. Glöm inte bort det tio år till, bara :sweat_smile:

När det gäller skatt på tjänstepension så skattar man inte på sälj och köp, utan man skattar så småningom när pengarna tas ut (typ 30% på uttaget då), så det ska inte orsaka merkostnad nu att byta fonderna där.

Du får förhoppningsvis lite längre svar från andra forummedlemmar i dagarna, men du kan börja läsa här så länge:

Jag skulle gissa att 90% av forummedlemmarna här gjort ungefär samma sak.

Bara ett kort svar för att lugna lite, med tanke på trådtiteln (”akut”) och att det är mitt i natten och det nog inte är så många vakna :people_hugging:

14 gillningar

Vad gäller tjp kan du hitta jämförelser av kostnader här:

1 gillning

Du är verkligen inte dum och du överdriver problemet. Du har betalt lite för mycket för en förvaltning men du har ju gjort det extremt väl för er. Jag har köpt indexfonder i massa år och verkligen hållit koll på min pension osv. Ändå hittade jag en liten del igår på 50 K som låg i lannebo fonder till en dyr kostnad. Jag bytte direkt till indexfond på sekunden. Sådant händer.

Byt alla fonder direkt till indexfonder. I ISK så behåller du pengarna inom samma ISK och köper indexfonder. Globala fonder är bäst. Du får dock 70 % USA. Blir du orolig av det så kan du sätta 70 % i globala fonder och 30 % i svensk indexfond så har du fått ner amerikanska delen till 50 % ungefär. Jag försöker själv lägga allt i globala fonder.

Tjänstepension triggar ingen vinstskatt. Du kan bara byta direkt. Gå in på minpension.se och gå igenom alla dina försäkringar. Där kan du trycka på varje del under fliken intjänad och se vilka fonder du har. Byt allt på en gång. Bytena gör du dock på respektive pensionskassas sida. Inte på minpension.

I PPM ska du ha Såfafonden. Kolla där så inte din bank har lurat dig till att ha Handelsbanken även där. Byt till såfa direkt.

Kolla så din bank inte tar depåavgifter för i så fall ska du byta till Avanza direkt med hela ditt kapital. Du säger att du har ca 2 mkr (extremt bra jobbat) men om du har någon pension du kan flytta också så kanske du kan komma över 3 mkr. Då kan du få private banking med 2.25 % i bolåneränta (dock max 50 % belåning). Så när du använder argumentet att samla för att få bättre deals så bör du jämföra det med andra bankers erbjudande också. Jag föredrar att använda min huvudbank för transaktionskonto (lönekonto) sen lägger jag allt annat på Avanza. Den dagen jag kommer över 3 mkr så åker bolånet dit också om jag är under 50 % belånad (inte där än).

Sluta banna dig själv och du har inte varit dum. Tvärtom så har du sparat i fonder som har gått upp i värde. Du har gjort extremt väl för er. Byt så ni får billigare förvaltning framåt och gå vidare. Det är ingen stress heller så lägg tid på att göra det rätt nu en gång sen behöver du inte göra om det igen. Skicka här om du har någon uppföljande fråga när du väl sätter igång. Eller fråga AI så bör den klargöra en del också.

Lycka till!

5 gillningar

Du är i gott sällskap. Huvudsaken är att du synat bluffen nu! :slight_smile:

RikaTillsammans har en artikel om ‘bästa fonderna 2026’ angiven per bank så där finns säkert en rekommendation om fonder som kan köpas på Handelsbanken.

5 gillningar

Även DNB Global Indeks finns på Handelsbanken. Där är avgiften 0,2% för både DNB och LF Global Index, vilket gjorde att jag behöll dem där istället för att flytta till Avanza (som tar 0,22%). Petitesser i sammanhanget dock, det viktiga är ju att byta fond såklart. :slight_smile:

2 gillningar

Bra poäng. Långt ifrån nödvändigt att flytta om det inte finns annat hos t ex Avanza man är ute efter.

Dock vill jag bara förtydliga att förvaltningsavgiften hos Handelsbanken och Avanza är densamma för ovan fonder, dom redovisar bara avgiften lite olika. Avanza skriver ut “Total avgift”, något som även inkluderar transaktionsavgifter på ca 0,01-0,02 procentenheter. Därav är den totala avgiften ca 0,21-0,22 på Avanza.

“Petitesser i sammanhanget dock, det viktiga är ju att byta fond såklart.” :blush::wink:

6 gillningar

Aha, visste inte. Tack!

Gjort exakt samma:) När jag började med fonder funderade jag aldrig över avgiften. Får tacka detta forum för att jag nu är upplyst. Som flera skriver. Ingen panik. Det är bara börja städa och du verkar ju redan hittat billigare bra alternativ :slight_smile:

1 gillning

Stort tack för all fina, peppande och konstruktiva svar. Förstod redan häromdagen, när jag började scrolla runt lite i detta forum, hur många trevliga och kompetenta människor här finns. Verkar vara ett riktigt bra forum.

Är det någon som har några synpunkter på att LG Global Index för något år sedan tydligen ändrade till ett jämförelseindex som är inriktat mot ESG? Jag råkade nämligen ramla in på en tråd där detta diskuterades ganska friskt och många där var inte alls nöjda med det. Rent generellt tycker jag det låter bra utifrån hur jag ser på världen i stort, men om man tittar på det rent utvecklingsmässigt för fonden, är det då mer negativt än positivt? Har inte de två andra fonderna som jag tog upp som tänkbara alternativ något fokus på ESG?

Det verkar som att de globala indexfonderna generellt har stor vikt på USA. Hur ser ni på det? Är det i så fall de riktigt stora bolagen som de tagit med i synnerhet, t ex Apple, Google, Microsoft, Tesla etc.? Även om moderbolagen finns i USA så har de ju stora siter runtom i världen. Är det ändå resultaten i USA som påverkar fondernas resultat?

Det var någon som nämnde att man också kan välja att lägga en del i svenska indexfonder. Betyder detta att det bara är företag som är etablerade med sina moderbolag i Sverige som ingår i dessa? Har ni något tips på bred och vettig fond (gärna som kan erhållas via Handelsbanken)?

Ska man i så fall inte satsa på en europeisk indexfond istället för en strikt Sverige-fond? Vad finns det i så fall för vettiga alternativ?

Säkert en dum fråga, men hur fungerar ett jämförelseindex? Som jag har förstått det så väljer fondbolagen vilka jämförelseindex dess olika fonder ska jämföras med och matchas mot. Jämförelseindexet blir en form av måttstock för den enskilda fonden på så sätt?
Är jämförelseindexet i sig en riktig fond eller bara en ”lista” med företag med en viss inriktning och geografisk placering etc. som sedan fondbolagen med sina indexfonder kan välja att följa och därmed försöka ligga så nära jämförelseindexets utveckling som möjligt? Om de vill ligga exakt på jämförelseindexet så är det väl bara att välja precis just de företag som ingår i jämförelseindexet, eller så enkelt är det kanske inte. Förklara gärna för en dummy hur det fungerar och hänger ihop :face_with_hand_over_mouth:

Tack igen!

2 gillningar

Välkommen till communityn @Patrik1970!

Även om bredare ÄR statistiskt sett bättre, så upplever jag att det inte är en skillnad man behöver förlora nattsömn över. Oavsett om man väljer LF Global, Avanza Global eller DNB GLobal så är det fonder som är riktigt bra. Att det varit mycket diskussion i forumet är ju att när man har de breda penseldragen rätt, då behöver man ha något man kan diskutera och vara upprörd över :smiley:

Se gärna här:

Kolla, men på HB finns t.ex. PLUS Allabolag Sverige

2 gillningar

Tänkte flika in precis samma sak, knappast något akut @Patrik1970, sedan ska du såklart inte hacka på dig själv. Man kan inte kunna allt men nu har du läst på och vill ta tag i detta. Det förtjänar en eloge! Upp med blicken och titta framåt, finns goda möjligheter att göra något bra av detta framledes.

3 gillningar

Nu verkar ju Handelsbanken Multi Asset 100 ha gått ganska bra, ungefär som en bred global indexfond de senaste 10 åren, även beaktat avgifterna. Så jisses, chilla! Tänk på blodtrycket. Det kunde ha varit betydligt värre.

4 gillningar

Bara att ta en random globalfond. Vill du vara kvar hos Handelsbanken finns t.ex. Nordea Global Passive Fund A growth SEK och DNB Global Indeks S och Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Global A och deras egna Handelsbanken Developed Markets Index Criteria

Vill du också ha lite Sverigeexponering finns det billiga alternativ också.

Eller gör som många andra och flytta till Lysa. Där fular de sig inte med avgifter iaf.

3 gillningar

Hest, jag försökte få med ditt svar, men lyckades nog inte därav raderade jag föregående inlägg. Hur gör man?

Men tack för ditt insiktsfulla, konstruktiva svar och pepp!

Jodå, det ser mycket riktigt ut som att min PPM (premiepension) har ”råkat” hamna på Handelsbanken Pension 70 A12 (ska väl inte förväxlas med Handelsbanken 70 Aktiv tror jag).

Om jag ser rätt så är nuvarande total förvaltningsavgift 0,08%. På 3 år ser utvecklingen ut att ha varit ca 36%, på 5 år ca 65% och på 10 år drygt 225% (har editerat dessa uppgifter i efterhand). Känns väl okej, men kanske inte bättre än en global indexfond samt med högre avgift?

Är det kostnadsfritt att byta? Vad är AP7 Såfa egentligen? Verkar vara det statliga förvalet till PPM, men har det alltid varit så? Inte något jag känner igen faktiskt. Kan man inte byta till en global indexfond som med vanliga sparandet?

Fann denna länken: Bytte till AP7 Såfa men det har gått sämre än mina Handelsbanken-fonder - Nr 2 av Carl-Fredrik

AP7 såfa är en globalfond som är mycket billig. Varför skulle du välja en annan globalfond?

Bra fråga, jag vet helt enkelt inte. Är det skillnad mellan fonder som används till vanligt sparande och fonder som används för pensionssparande? Är det inte det så kan man ju använda AP7 Såfa även till vanligt sparande istället för någon av ovan nämnda globala indexfonder och inte bara till pensionssparande, ja om den nu är så prisvärd menar jag. Men så fungerar det väl inte?

Generellt nej.

Men beroende på var/hur man äger fonderna så kan man inte äga alla fonder.

AP7 är t.ex. endast tillgänglig inom PPM systemet och ingen annanstans.

3 gillningar

Hej Patrik,

Fonderna inom PPM-systemet är rabatterade då de går igenom en upphandling för att få vara med i systemet.

AP7 Såfa är en aktiefond med 1,25 ggr hävstång (ungefärlig siffra tagen för minnet) som ger dig en globalfond på sterioder. Den klår allt över tid. Du kan ha fonder som slår den enskilda år men över tid så är den svårslagen. Såfa börjar vid en riktålder (vill minnas 55 år) flytta över delar av dina aktiefonder till räntefonder med 10 % per år för att du ska ha en mindre volatilt sparande åren innan uttag. Du vill inte hamna i ett börsfall på -30 % precis innan uttag. Så den är dels maxad för att du ska få största möjliga utväxling samtidigt som den säkrar upp ditt kapital desto närmare uttag du kommer.

Det är kostnadsfritt att byta och tar en sekund.

Jag har AP7 aktiefond då jag inte vill ha räntefonden för jag har en större tjänstepension. Så jag tar hellre mer risk. Men det är upp till var och en.

Gällande globalfonder så har du flera förslag ovan. Ta en billig bred indexfond på max 0.2 % i avgift. Kostnadsfritt att byta inom din ISK. Som andra skrivit så behöver du inte byta från Handelsbankens depå utan du kan ta en global indexfond inom deras depå (tex dnb).

4 gillningar

Tack igen!
Handelsbanken Pension 70 verkar ganska okej trots allt, men i jämförelse med AP7 Såfa så verkar den senare strået vassare.

Handelsbanken Pension 70 A12:
Utveckling: 5 år ca 65%, 10 år drygt 225%
Avgift (total): 0,08% (just nu)

AP7 Såfa:
Utveckling: 5 år: 87,0%, 10 år: 236,3%
Avgift: 0,05% fram till 55 års ålder, därefter sjunker den (jag är född -70).

Vad menas med “hävstång” egentligen? Det är väl utvecklingen helt enkelt?

När det gäller just PPM så kanske det får bli ett byte då om det inte kostar något. I och med att bytet görs via Pensionsmyndigheten så kan väl detta inte kopplas till ISK?