Hävstång = Överexponering.
Dvs, du stoppar in 100 kr, fonden exponeras mot 125 kr aktier, oftast genom att ta ett lån om 25 kr per 100 kr instoppat, och köpa 125 kr aktier.
Finns andra konstellationer men detta är det “rakaste” sättet att få hävstång.
Som David skriver nedan så är hävstång att den följer börsen ggr 1.25. Så går börsen (de globala innehaven) upp 10 % så går din PPM portfölj upp 12.5 %. Det är det som gör den så fenomenal.
Nu känner man sig lite dum när man sitter med Handelsbanken som huvudsaklig bank och har ett månadssparande hos Avanza där DNB Global Indeks S utgör största innehavet.
Behöver du inte vara, vi var många i forumet (inkl. jag) som missade att DNB finns på HB på grund av deras dumma förkryssade “Visa endast handelsbankens fonder”-ruta i fondlistan. De har nog tjänat miljoner på det beslutet…
Förstår din panik, den får många av oss för ganska obetydliga saker när allt kommer till kritan. Det jag förstår är att du (eller ni) tänkt på ekonomin, sparat massor och grundat för framtiden. Som andra sagt, du har eventuellt bara råkat betala för mycket för det. Som att köpa mjölken på närmsta affären i stället för stormarknaden. Grattis till en fantastiskt fin situation, allt sammanvägt!
Mig tog det 34 år innan jag insåg att man skulle lägga en krona på det däringa börsen.
Tack snälla för de fina och uppmuntrande orden! Som du och flera andra skrivit så ska man så klart inte drabbas av alltför mycket panik. Det är bara så frustrerande och smått chockerande när väl insett fakta och man bannar sig själv varför man låtit det fortgå så länge. Det är ju ganska mycket pengar som gått förlorade kan man säga.
Men det är bara att ta nya tag, och som du säger är situationen trots allt god.
Ha en fin kväll och lycka till med dina förehavanden inom fondernas underbara värld
Du har redan fått så många bra svar så jag nöjer mig med att vara forumpedagog:
Markera texten du vill citera och upp poppar bl a valet “citera”. Tryck på det och du får en tjusig citatruta i svarsfältet som du sedan kan kommentera.
Någon som har tips på vettig svensk respektive europeisk indexfond som lite motvikt till en global indexfond. Jag vill inte krångla till det för mycket, men tänker att de globala indexfonderna har mycket USA i sig (på gott och ont) och vill kanske få in lite mer från Europa och gärna Sverige i mitt innehav.
Avanza Zero verkar allmänt populär och vettig som en svensk indexfond med låg utgift (ingen) och utvecklingen måste väl anses vara bra? Endast aktieinnehav i 30 bolag så risken är kanske hög, men vet inte vad som är kutym för en svensk indexfond?
Jämför man t ex med LF Sverige Index så har den ju både högre avgift och sämre utveckling på både kort och längre sikt. Osäker på hur många bolag de placerar i. Men liksom LF’s globala indexfond så verkar även den vara inriktad mot ESG.
PLUS Allabolag Sverige Index verkar också vettig men även den har högre avgift och sämre utveckling än Avanza Zero, men investerar i 10 gånger fler bolag. Betyder det mindre risk på sikt?
Något som slår mig är att ovanstående tre indexfonder har Investor B som största innehav och Investor B har i sin tur innehav i NASDAQ OMX Group. Så helt rent från amerikanska bolag verkar inte dess svenska indexfonder vara om jag förstår saken rätt.
Även intresserad av någon Europeisk Indexfond. Tips?
Förstår att alla har olika uppfattning om vilken mix man bör ha mellan globala, europeiska och svenska indexfonder. Jag hade först tänkt att inte krångla till det alltför mycket och helt enkelt flytta över mitt innehav till en enda global indexfond från den Multi Asset 100 som jag har idag, men kanske man borde sprida innehavet något mer trots allt? Då har jag främst USA i åtanke.
Jag vet inte, men kanske du missförstår mig. Om du läst mina inlägg ovan så ser du att jag är ganska novis. Jag tror mig verkligen inte kunna något om detta men, som framgår av mitt allra första inlägg, så vill jag komma ifrån den orimligt höga avgiften i den förvaltade fond jag nu har genom att flytta det till en eller flera passiva indexfonder med mycket lägre avgift. Min senaste fundering är om man bör fördela innehavet mellan globala, europiska och svenska indexfonder (en av varje kanske?) istället för att lägga alla äggen i en korg (global indexfond).
Det tror inte jag. Eller jag är nästan helt säker på att jag inte missförstår dig givet det svar du gav ovan.
Det var exakt denna fråga jag besvarade.
Om du inte tror att du kan göra en bättre värdering än marknaden. Då är det enda rätta att följa marknadens värdering. Det gör du genom en global marknadsvikt. Så fort du avviker från det (genom att byta ut globalfond mot någon regionfond) så får du sämre riskjusterad avkastning om du inte kan värdera bättre än marknaden.
Alltså om du inte tror att du kan värdera företag bättre än marknaden, så är det marknadsvikt som gäller (global), inte övervikt i t.ex. Europa.
Om jag förstår dig rätt så förespråkar du att man håller sig till en global indexfond helt enkelt och inte krånglar till det genom att mixa innehavet med något annat (regionsfonder)? Du ser alltså inga problem med att det är mycket innehav i amerikanska bolag i de globala indexfonderna? Jag är själv osäker på hur jag ska tänka kring det.
Vilken global indexfond rekommenderar du i så fall och varför?
Den osäkerhet/oro du känner över framtida utveckling i USA, delas såklart av väldigt många människor världen över. Denna oro har, bland alla miljarder investeringsbeslut, redan tagits hänsyn till i den aktuell värderingen av USA-inslaget i globalfonderna. Hade ”alla andra” varit av åsikten att det kommer gå jättebra i USA så hade kurserna varit ännu högre.
Aktuellt inslag av USA i globalfond tar alltså redan hänsyn till den oro du och andra har.