Jag har idag LF global indexfond men efter en hel del olika rekommendationer här på forumet så funderar jag på om det vore bättre att tex välja Avanza global.
Men frågan är om det är värt risken att stå utanför marknaden under tiden som bytet av fonden sker?
Vad tycker ni? Är det onödigt att byta fond? Bör jag hålla kvar vid LF global?
Vad skulle poängen med att byta vara? Är det inte enklare att byta fond för nysparande bara?
Kanske ett sidospår. Men hur påverkar Avanzas VD turer senaste månaderna risken för spararna?
Tror de fortfarande letar efter en VD som FI kan godkänna. Men det kanske inte påverkar alls?
Men varför är Avanzas bättre än LFs? Det är många fonder som rekommenderas på RT, så varför just den?
Tycker du med gott samvete kan ha kvar LF
Har noll koll på vad du refererar till, men att det är så svårt att hitta en godkännbar VD i finansbranschen säger en hel del
De ville anställa en my VD nyligen, men det verkar som FI sa ifrån. Är inte så insatt, har mest läst rubriker. Men det står troligen mer på deras hemsida. Har själv inte Avanza, så har inte djupdykt i det.
Läste tråden om basportföljen för 2024, där många i forumet anser att LF global är ett sämre alternativ än många andra globala indexfonder. Att LF global blivit snävare
Nej det är inte värt att byta.
Sen är det så att om du byter så kommer du fortsätta pilla och pilla.
Låt fonderna vara. Ändra om det är något större du vill ändra tex minska risk och öka andel räntefonder eller liknande. Men pilla inte om det handlar om LF Global vs Avanza Global.
Det är så jag tänker i alla fall.
Stort tack för er input!
Jag skrev till dig att du ska inte läsa för mycket allt som skrivs här . Det blir bara fel och då vill man bara byta till något annat. Det känner jag igen av egen erfarenhet sista året.
Tror många som inte gillar ESG är väldigt högljudda, men i praktiken så handlar det väl om ganska få exkluderingar? Tror det mer handlar om känslor än om vad som faktiskt är sämre eller bättre. Det vet ingen än, om man inte har en magisk spåkula.
Sen skulle det inte förvåna om fler fonder väljer att exkludera vissa innehav i framtiden. Det kan bli ett väldans hoppande då.
Jag har nyligen delvis bytt från Länsförsäkringar global index och plockat in mer DNB Global indeks och Avanza Global. Ungefär 1/3 av varje.
Vill du minimera risken med att ligga utanför marknaden kan du byta lite i taget, t.ex. lägga in rullande byten varje dag i några veckor tills du är klar.
Så gjorde jag och då blir det köp och sälj varje dag på ungefär samma belopp och då är risken väldigt liten.
Jag skulle inte tordas göra det med några hundra tusen eller miljoner åt gången i ett enda sälj/köp. Jag har satt gränsen vid 20 000kr för mig själv då det annars tog för lång tid för mig att byta. Har man ett mindre totalt sparande kan man köra ännu lägre belopp på bytena.
Jag har båda!
Avanza Global följer väl MSCI index så den har inget överlapp med Avanza emerging market (MSCI index den med ) som är den billigaste emerging market fonden. bya billig kombo om man inte vill köra billigare ETFer
I mitt fall tycker jag att det är Länsförsäkringar som har pillat genom att förändra/sabba sin fond till något som inte var det jag köpte från början. Att byta ut den tycker jag snarare är att inte pilla, eftersom jag återställer status quo.
Om man köper en produkt och förvaltaren gör stora förändringar av produkten, t.ex. byter jämförelseindex och exkluderar hundratals bolag, så är det inte pillande att byta ut den. Det är vad jag tycker i alla fall, jag vill ju ha samma produkt som jag hade tidigare och då kanske jag måste byta/pilla för att få det.
Jag har bytt från LF till Avanza för portföljen jag har där. Om du är nervig för dålig tajming så gör det i 2 eller 3 steg.
Det påverkar ingenting. Avanza Global är en av få fonder som än så länge inte exkluderar hundratals bolag och hela sektorer (tobak, fossila bränslen och en hel del annat godtyckligt), den är helt enkelt bredare än t.ex. Länsförsäkringar global index.
Dessutom kör vissa ESG-fonder en skev viktning av innehavet baserat på egensnickrade kriterier om vad som är hållbart och inte.
Dvs. t.o.m. för de bolag de inte exkluderar kan de ha skev viktning som inte följer marknadsvikt utan snarare någon idé om vad som är bra/hållbart. Det blir som jag ser det i princip lite aktiv förvaltning i förklädnad.
Absolut, jag förstår din poäng.
Men problemet är att man (inkl jag själv) pillat för mycket och optimerat i all oändlighet. Såna här byten uppmuntrar bara till mer pillande.
Enklast är att investera och glöm. Utvecklingen mellan dessa fonder är väldigt likt även om LF global ändrat sitt index.
Rolig slutkläm på blogginlägget från småspararguiden:
För dig som vill nörda det här rekommenderar vi att gå med i forumet på Rikatillsammans. Där finns det många pålästa finansnördar och långa trådar i det här ämnet.
Tack, då vet jag att LF är ett bra val för mig!