Byta global indexfond, värt risken?

Ett tips när det gäller råd på detta forumet. Gör alltid egen efterforskning och kolla och jämför noga. Råd här kan göra att du förlorar massor av pengar.

Tex pratade med en om lf global och amf aktiefond Nordamerika.

Under lf livstid har amf gått 280% bättre. Trots detta så gav folk råd om lf global utan någon direkt anledning förutom att den är bredare. Även de sista 3 åren hade det rådet kostat massor av pengar i mindre avkastning.

Med det sagt vill jag tillägg att lf är en jättebra fond som går något bättre än avanza global. Men både är ungefär rätt lika varandra.

1 gillning

Jämför mot AMF Aktiefond Global istället för Nordamerika som ju är en helt annat fond.

Mjo, fast om du jämför amf aktiefond Nordamerika med Nvidia så har ju Nvidia gått mycket bättre. (Dvs, det är lätt att hitta något smalare som överpresterat men risken blir ju därefter.)

1 gillning

Var varken en jämförelse eller råd. Bara en upplysning att blint följa råd här kan kosta en pengar

1 gillning

Någon som är insatt i ämnet, som vet mer konkret vad det är för LF ändrat i fonden? Vad exkluderas? Och har de motiverat sitt beslut?

Här finns stora tråden om det https://rikatillsammans.se/forum/t/lansforsakringar-global-indexnara-och-sverige-indexnara-byter-index-och-forvaltare/35043

1 gillning

Jag tycker Avanza Global är bäst för köp i SEK. Bra ide att byta. Men jag skulle inte nödvändigtvis sälja de gamla innehaven. Det nog går bra att behålla dem.

Varför skulle Avanza Global vara bättre köpa i Sek jämfört med andra billiga globala indexfonder? Vad gör AG bättre köpa i Sek? :thinking:

Jag menade tvärtom :upside_down_face:, om man köper i SEK är Avanza Global mest prisvärd (som jag ser det dvs :slightly_smiling_face:)

(Köper man i EUR finns bättre val).

Den är lika prisvärd som alla andra globala indexfonder som kostar 0,20% i förv avg :+1:

1 gillning

Håller ej med där och inte fått något övertygande svar, men det är för uttjatat att ta upp igen :slightly_smiling_face:

1 gillning

aAvanza Global kostar också 0,25% i total avg få den kostar 30% i källskat avbränning istället de andra globala indexfonder som kostar 15%. Men inte så viktigt diskuttera om det :raising_hand_man::+1:

Jag ser inte hur detta kan stämma med argument om utdelning från US. Den kostar 0.09%, men för mig står det 0.05% i appen.

Avdrag i källskatt gäller för irländsk förvaltare, det är ju bra (för dem), men det som påverkar NAV är index och tracking error.

Källskatt är ej inräknat i tottal avg . Det gäller samma LF Global index 0,22% i total avg + 15% källskatt på Usa innehav. Det är det som kostar oss sparare i fonden.

Läs den här då fattar du hur det hela fungerar

1 gillning

Det står:

En fond med svensk hemvist har alltså ett handikapp mot sitt jämförelseindex och bör prestera lite bättre allt annat lika.

Det finns ingen skyldighet för en Irländsk eller annan fond med 15% avtal på US utdelning att ge detta till en investerare i fonden.

Däremot borde det gå lite bättre för förvaltaren (Länsförsäkringar) än för Amundi, vilket kan vara bra för investerare.

Det ser ut som du vill inte fatta att Avanza Global kostar inte bara 0,09% i total ? :joy:. Den kostar 0,09% + 30% källskatt det är det vi tappar när vi investerar varje år.
LF global index 0,22% + 15% skatt. Det är fakta sedan får du envist tolka det som du vill :joy::raising_hand_man::two_hearts:

Allt detta betalar vi som sparar i fonden då det dras automatisk allt.

Att köpa i Sek klstar oss lika mycket bägge fonderna totalt sätt.

2 gillningar

Har efterlyst detta fakta (referenser) om skyldighet för förvaltaren att vidarebefordra egna skattefördelar 100% till investerare.

Om det inte finns har du räknat fel.

Har småspararguiden räknat också fel? :joy::joy:

Patrik Siegbahn säger inte det du påstår ovan. Missade jag det ?