Ett tips när det gäller råd på detta forumet. Gör alltid egen efterforskning och kolla och jämför noga. Råd här kan göra att du förlorar massor av pengar.
Tex pratade med en om lf global och amf aktiefond Nordamerika.
Under lf livstid har amf gått 280% bättre. Trots detta så gav folk råd om lf global utan någon direkt anledning förutom att den är bredare. Även de sista 3 åren hade det rådet kostat massor av pengar i mindre avkastning.
Med det sagt vill jag tillägg att lf är en jättebra fond som går något bättre än avanza global. Men både är ungefär rätt lika varandra.
Mjo, fast om du jämför amf aktiefond Nordamerika med Nvidia så har ju Nvidia gått mycket bättre. (Dvs, det är lätt att hitta något smalare som överpresterat men risken blir ju därefter.)
Jag tycker Avanza Global är bäst för köp i SEK. Bra ide att byta. Men jag skulle inte nödvändigtvis sälja de gamla innehaven. Det nog går bra att behålla dem.
aAvanza Global kostar också 0,25% i total avg få den kostar 30% i källskat avbränning istället de andra globala indexfonder som kostar 15%. Men inte så viktigt diskuttera om det
Källskatt är ej inräknat i tottal avg . Det gäller samma LF Global index 0,22% i total avg + 15% källskatt på Usa innehav. Det är det som kostar oss sparare i fonden.
Det ser ut som du vill inte fatta att Avanza Global kostar inte bara 0,09% i total ? . Den kostar 0,09% + 30% källskatt det är det vi tappar när vi investerar varje år. LF global index 0,22% + 15% skatt. Det är fakta sedan får du envist tolka det som du vill
Allt detta betalar vi som sparar i fonden då det dras automatisk allt.
Att köpa i Sek klstar oss lika mycket bägge fonderna totalt sätt.