Tips kring fonder Avanza

Hej, jag har ISK konton både för lite barnspar (i mitt namn) samt för pension. Jag kan inte jättemycket kring detta men vill inte behöva hålla jättemycket koll heller. Jag har fördelat det på barnens med 50% länsförsäkringar global index samt 50% Plus alla bolag Sverige. Är det ok tänkt eller bör jag göra ändringar i det tro? Det handlar om några hundringar varje månad…
I mitt tilltänkta pensionskonto har jag fördelat det länsförsäkringar global index 70% samt 30% plus alla bolag Sverige. Där hamnar 1000 kr per månad just nu.

2 gillningar

Bra fonder finns inget att klaga på gällande dem. Dock fördelningen Sverige är lite hög. Lysa kör 20% Sverige så varför inte göra som dem?
Länsförsäkringar Global Index 80%
PLUS Allabolag Sverige Index 20%

2 gillningar

Tycker du har två riktigt bra fonder. Finns egentligen inget att byta om du är nöjd med dessa. De är tillräckligt bra, och ändringar är bara på yttersta marginalen.

Men håller med @Thompa.th att andelen Sverige låter högt, med tanke på att Sverige bara utgör 1% av marknaden. Men, behöver inte vara “fel” med 30-50% Sverige, det är bara att det är större andel än vad de flesta här rekommenderar.

Samtidigt så sägs det att Svenska börsen är billig nu i förhållande till den amerikanska börsen, men jag är dock emot marknadstajming.

1 gillning

Det låter bra! Sen finns fonden Spiltan global investmentbolag också, kanske värt att kolla in.

2 gillningar

Kollade lite. Anledningen till 50% Sverige för barnen är att det inte gick att lägga lägre på det iom summan just nu, har det på 200 kronor och då var 100 det som gick som lägsta för det svenska. Borde jag byta fond där?

Jag hade spiltan nån gång tidigare och då fick jag rådet att ta plus alla bolag Sverige istället. Varför minns jag inte. Men jag bör väl inte ha båda samtidigt? Eller?

Spiltan är en nischad fond som bara innehåller investmentbolag.
Plus-fonden innehåller alla bolag på Stockholmsbörsen.
Jag hade behållt Plus

2 gillningar

Tittade runt lite på fonder som var populära och då låg Swedbank robur technology A högt och hade gått riktigt bra under åren. Där fanns dock en fondavgift på 1,36. Hur ska man tänka med sånt här? Jag tänker iom ny teknik, AI etc… Det är ju jättestort. Borde man ha nåt i sånt? Eller täcker jag bra ändå med de jag har…?

Tack, då behåller jag Plus. :slight_smile:

Du skulle kunna välja den i PPM med riktigt bra rabatt där kostar den bara 0,23%. Om du vill ha den privat så kan du ha den i den så kallade lekhinken som det heter på RT då skulle jag valt ca 10% av totalen.

Jag tänker att om du köper indexfonder så får du allt det du nämner och en massa annat.
Att fonden gått bra gör inte att den har högre sannolikhet att gå bra framgent.
Dessutom med en hög avgift.

Men som @Thompa.th säger så kör en liten andel som spekulation om du tycker det är roligt.

Så om jag lägger till den på någon liten procent i PPM så begår jag inget jättemisstag? :sweat_smile: för den var ju enormt billigare där än här.
Jag har bara AP7 såfa där nu och har inte vågat göra något med det sparandet. Känns som att jag inte vågar, det är för stort på nåt sätt.

Vissa har Swedbank Robur Technology A upp till 100% i PPM jag har 16%. Sen har jag 54% DNB Teknologi S. 30% AP7 Aktiefond.

Jag vill helst inte leka för mycket med pengar men det är klart man är lite sugen på att prova. Men det med avgifter har jag inte jättebra koll på, alltså hur det påverkar i det långa loppet, så jag har hittills bara gått på de billiga “basicfonderna”.

Vilket får mig att undra över Avanza Zero. Den har ju noll i avgift men vad är nackdelen med den?

Men då tänker jag att man kanske måste hålla lite extra koll på hur allt går?

Ja jag kollar PPM flera gånger i veckan. Har dock haft DNB sen 2013 så känner mig inte orolig.

Den har bara de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen och inkluderar utdelningar. Så väldigt smal fond.

Jag hade nog övervägt att bara köra globalfonden då. Lägga 200kr i den istället.

Spiltan Sverigeär en nischad fond med bara investmentbolag. Dessa ingår redan i Plusfonden om du väljer att behålla den. Spiltan global är samma fast global då, dessa ingår redan i globalfonden för det mesta.

Dyra aktivt förvaltade fonder som har gått bra historiskt är lätt att bli lockade utav. Men då är det bättre med en mindre post i ppm eller tjänstepension där dessa är billigare. 10-20% kanske. Men viktigt att se det om ren spekulation. Dessa är oftast väldigt volatila och gå gå både väldigt bra eller väldigt dåligt.

Tack för alla svar!

Så om jag sätter barnens hundringar (höjde nu till 300 kr faktiskt) enbart på LF global och så lägger jag eget pensionssparande på 80% LF global samt 20% Plus alla bolag Sverige så är det ok?

Bör jag sälja av barnens sverigefonder då och lägga in på LF också eller vad hade ni gjort?

En fundering till, när jag kollar på hur de två fonderna gått under årens lopp så har LF mycket bättre resultat. Borde man inte enbart ha LF då…? Alltså varför borde jag ha PLUS också? Och en global fond, täcker den inte Sverige också?

Ursäkta röran.

1 gillning

Det här är bästa rådet du får idag: lägg 100% i Avanza global alternativt LF global.