Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Tidigare har Länförsäkringar lagt ut förvaltningen på BlackRock men nu kommer de att förvalta inhouse och dessutom ändra till mer klimatsmarta index för att möta EUs miljömål. Det ska bli superintressant att se hur det går och vilka förändringar de gör. Länsförsäkringar startar egen förvaltning av indexfonder – nytt index ger halverat CO2-utsläpp - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

11 gillningar

Ajdå, kanske dags att byta till annan globalfond…

22 gillningar

Spännande!

• Undrar om/hur avgiften ökar för LF Global när de inte använder BlackRock.
  • Undrar hur många bolag som försvinner från LF Global. T.ex. har de nu ~1500 bolag, medan Öhman Global och SPP Global Plus har ~800-900 bolag.

(Ingen bryr sig väl ändå om LF Sverige med dess ynka ~100 bolag)

För mig som gillar hållbara fonder så är jag taggad för denna ändring. Men jag förstår om en del kommer byta ut sitt månadssparande.

2 gillningar

Hmmm. Lite märkligt med tanke på att de redan har Länsförsäkringar Global Klimatindex som följer MSCI World Select Climate Target Index.

Blir den här gamla godingen varken ”hackad eller malen” i jämförelse nu är ju frågan :grimacing:

3 gillningar

Nej vad tråkigt att bästa fonden förmodligen kommer bli sämre då. Får se hur det blir med avgiften, men fonden kommer med stor sannolikhet prestera sämre jämfört med förra indexet iallafall. Om jag ville ha en nischad hållbarhetsfond skulle jag valt en sådan utöver globalt index, och medvetet betalat i form av högre avgift och lägre Sharpe-kvot.

6 gillningar

Tack för info. Flytta hem förvaltning är positivt, men ännu mer exkludering är negativt. Sannolikt byter jag då tillbaka till Avanza Global.

13 gillningar

Håller med @christian100, kommer kanske byta till Avanza Global p.g.a. exkluderingen.

4 gillningar

Jag förväntar mig sämre diversifiering och ökade kostnader. Avgifter är oklart men kanske de passar på att höja den också.

6 gillningar

@Jacke77 :scream:

21 gillningar

Varför inte till t.ex. DNB Global Index, Swedbank Robur Access Global, eller Skandia Global Exponering A? De har alla lägre avgift än Avanza Global om man tar hänsyn till skatteeffekten på utdelningar. Eller föredrar du Avanza Global pga lägre hållbarhet? Bara nyfiken.

4 gillningar

Bra! Äntligen! Woho! :partying_face:

Det var på tiden.

1 gillning

Minst exkluderingar och skillnaden i avgift (inklusive skatteeffekter) är högst marginell, vi pratar cirka 3 baspunkter jämfört med LF Global. Det är fortfarande inte helt avgjort heller om svenska fonder kommer råka ut för samma sak eller inte.

2 gillningar

Haha så typiskt, det va precis det man inte behövde.

3 gillningar

Jätte bra. Jag gillar den här exkludering bara att avg blir lika billigt :heart_eyes:. Mer hållbart och riktigt bra :+1:

2 gillningar

Du är medveten om att exkludering av aktier knappt gör någon skillnad för hållbarheten antar jag?

7 gillningar

Det är inget som är osäker? Det kommer inte va lika bred och de kommer höja avgiften? Det är de två punkterna som är viktigast för mig.

Just nu vet vi inte. Jag har mailat ansvariga förvaltaren och frågat.

10 gillningar

Varför investerar du inte redan i smalare, mer hållbara fonder än deras vanliga indexnära om du gillar det?

3 gillningar

Det vet jag mycket väl. Sedan vet jag att det kvittar om global indexfonden har 800st aktier eller 1400.
Amf aktiefond global har 160st aktier och det fungerar riktigt bra.

Den är billigaste global indexfond.

1 gillning