DNB Global Lavkarbon

Jag har sparat i fonder ett tag på Swedbank men började lyssna på era poddar och gjorde slag i saken och flyttade över allt till Avanza, vilket jag ändå tänkt på ett bra tag men inte fått tummen ur. Efter att ha lyssnat på er och lärt mig lite mer kunde jag givetvis inte låta bli att sälja och köpa och stuva om ordentligt bland fonderna också för att få till ett långsiktigt sparande med lägre avgifter och mer spridda risker enligt era exempel på basportföljer. Grejen är att jag också tampas med en önskan om att välja så ”miljövänliga” och hållbara fonder som möjligt och därför funderar jag på att istället för hela 80 % i Länsförsäkringar Global Indexnära minska till 40 % LF G I och lägga till en mer hållbar fond på de övriga 40 % som ska representeras av en bred global indexfond. Där tänkte jag mig SPP Global Plus men har även hittat en fond som heter DNB Global Lavkarbon som verkar ha fått bra hållbarhetsbetyg vad jag (i min nybörjarnaivitet) kan se. Den har dock dubbelt så hög avgift som SPP Global Plus och därför drar jag mig för att lägga så mycket som 40% av mitt månadssparande i den. Det jag undrar är väl om någon kan berätta mer om DNB G Lk. Är dem uppbyggd ungefär som de breda indexfonderna LF G I och SPP Global Plus så att den inte skulle ge mig något mer än högre avgift? Hur är den ur ett hållbarhets- och miljöhänsynperspektiv jämfört med SPP Global Plus? Är de likvärdiga där så verkar ju den sistnämnda med betydligt lägre avgift vara ett klokare val för att jag ska få in mer hållbarhet i de 40% jag vill få till av den varan istället för bara 80% LF G I som jag har just nu. Länsförsäkringar Global Indexnära verkar inte lika hållbar. Hur ska jag tänka?

Öhman Marknad Global A kan du ta en koll på.
Lysas hållbara globalfond för 0,47%.

1 gillning

Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare snart är den mer hållbar :slight_smile:

Fond Antal innehav
LF Global Indexnära ~1500
SPP Global Plus 734
DNB Global Lavkarbon 91

91 innehav är pinsamt lite för en globalfond.

Om jag var dig hade jag valt SPP Global Plus eller Lysa Hållbar.

2 gillningar

Tack för jämförelsen! Att det är så få beror antagligen på att det finns väldigt likvärdiga indexfonder till betydligt lägre avgift då eller varför har den så låga siffror tro?

Will do! Tack!

1 gillning