Pensionssparande, fond rekomendation

Hej!

Är ingen hejjare på detta med fonder och funderar över en fond jag blev tilldelad av min bank när jag började spara för några år sedan och den heter nordea generationsfond 90tal, vad har ni för åsikter om den och vilken bör jag byta till, är skeptisk med tanke på avgiften. Tack på förhand

Gör det lätt för dig. Välj en billig global indexfond.

Funderar på att lägga in allt på Länsförsäkringar Global isåfall och där har jag redan en hel del investerat.

Vad tycker du om den fonden? Kass med tanke på avgiften?

Är de bara att sälja och köpa in sig på något annat eller är de något man behöver göra eller tänka på när det är stora belopp.

1 gillning

Håller med @MrHa .

Nordea-fonden verkar onödigt dyr. Så vettigt att byta bort den.

Länsförsäkringar Global Index är billig och bra. Om du har Avanza kan du annars välja Avanza Global som har ännu lite lägre avgift.

1 gillning

I mina ögon så bör du vara mer skeptisk mot att ha en blandfond (som inte investerar i 100% aktier ens från början, utan 90% om jag förstått rätt) dvs. om du är så ung som fondvalet antyder.

Avgiften är en sak som iof är viktig, speciellt om fonden inte tillhör de högpresterande. Men alla fonders avkastning redovisas efter avgift. Så även om det är som att svära i kyrkan här så anser jag att fondavgiften inte är allena saliggörande, utan fondens avkastning är alltid prio ett.

Den är ju inte helt pissnödig på avkastningen men avgiften är ju 2-3 ggr så dyr, och idag har jag 278 000 inlagt.

Är det bara att sälja den och investera i någon annan? Känner lite sådär för att investera i Länsförsäkringar då jag har nästan lika mycket där, inte alla ägg i samma korg.

När jag säljer och väljer köpa i nytt så blir det ingen skatt eller avgift vid försäljning? Dåligt insatt i isk reglerna.

Jag har själv valt att inte spara i ett uttryckligt pensionssparande så jag vågar inte säga hur det funkar med att utlösa ev vinstskatt eller avgifter, men troligen inte. Men ligger ditt spar under ISK-skalet då kan du sälja/byta fond utan varken skatt eller avgifter.

Du skriver inte hur gammal du är (?) men kanske i trettioårsåldern om jag tillåts gissa. I den åldern hade jag själv inte valt en blandfond utan sparat i en ren aktiefond med chans till bättre avkastning under ganska många årtionden framöver.

Jag vågar inte råda dig till någon specifik fond/bank/bolag. Mitt råd är istället att du försöker starta upp ett eget intresse för ditt sparande genom att läsa på, rådfråga högt och lågt och till sist göra ett eget val. För att kunna göra det utan att bli utlämnad till alla sorters okända förstå-sig-påare (typ mig själv) så behöver du skaffa dig kunskap och det gör du enklast genom att läsa på, bolla med någon du litar på (bankkontakt eller privatperson som du litar på) och bli intresserad av hur dina pengar/investeringar utvecklar sig. Tillåt dig själv att få göra ett och annat misstag under resans gång utan att gräva ner dig, det är på det sättet man lär sig.

Men att tro att man får en livsvarig guldavkastning genom att i ungdomen göra ett enda val och sedan glömma bort alltsammans i 40+ år är ingen ultimat framgångssaga för de allra flesta.

Här på forumet där mantrat anses vara en global indexfond med låg avgift (LF Global index har framhållits under ett antal år, men jag hör inte just den fonden promotas lika starkt längre) och det kan jag nog oxå hålla med om, dvs att det är det valet man kan göra om man har noll intresse att följa utvecklingen och vara delaktig själv :+1:

Tack för superbra input, försöker lära mig och har väl inte någon direkt i min omgivning som är super insatt. Har ju varit beredd på på röda siffror ett par gånger pga krig och pandemi men de har ju klarar sig ganska väl och repat sig ganska fort men är såklart medveten om upp och nedgångar. De jag kan erkänna såhär är ju att jag har inte någon direkt koll på vad dessa avgifterna kostar mig, och det är just avgifterna som får mig att fundera på att byta, avkastningen som jag sa är inte direkt sämre än de andra jag äger.

Du har helt rätt är 32 år gammal, och har ett rätt bra kapital i mina fonder som jag inte är direkt sugen på att dela med mig av i dyra avgifter till bankerna :joy:

1 gillning

Jag varken gillar eller försvarar höga avgifter rent generellt, men som sagt så är min uppfattning att avgiftens storlek bara är en del av kakan. Avkastningen efter avgift är däremot både prio ett, två och tre samtidigt.

För att veta att den avkastning du får är bra så kan du inte enbart jämföra med de fonder du redan har och komma fram till att avkastningen därmed är bra. Den kanske är det, eller så är den inte det.

Blandfonder har generellt sämre avkastning men generationsfonder har nog förmodligen en ngt bättre, iaf så länge man ligger på max andel aktieinnehav. Vill du absolut ha en generationsfond så kan man ju tänka sig att välja en med 100% aktier initialt och sedan en generationsfond som indikerar att man är ett eller flera årtionden yngre än man är, då börjar iaf nedtrappningen mot ökat ränteinnehav senare.

Att börja med ett sparande avsett för pension om 40 år i en fond med ett initialt ränteinnehav är i mina ögon bortkastade chanser till ökad avkastning under många år.

Det krävs lite kritiskt tänkande när det kommer till det här “jag inte är direkt sugen på att dela med mig av i dyra avgifter till bankerna”… men för att kunna göra det så krävs lite egen arbetsinsats. Du måste undersöka vad du får för avgiften, dvs vilken avkastning har den aktivt förvaltade fonden som eventuellt kan legitimera dess avgift.

En dålig avkastning går inte att legitimera med “men det var iaf låg avgift”. Det faktumet gör bara skadeverkningarna något mindre. En hög avkastning efter (jämförelsevis “hög”) avgift är vad som renderar värdetillväxt för dig i ditt sparande.

Tittade och den har 94% i aktier. Ja såklart är avgiften kopplad till vad man får, men kan väl inte säga den har presterat sådär super bra jämfört med de andra.

1 gillning

Jag håller med om att du bör ha 100% aktier då du har många år kvar till pension. Det får du i en billig global indexfond som t ex Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global.

1 gillning

Kanske ingen direkt nyhet i detta forum. Men, varför inte välja 100% aktier i Lysas fondrobot för långsiktigt sparande?

1 gillning

Det finns två olika LF Global

En dyr aktiv

En billig index

Välj den senare :sweat_smile:

1 gillning

Har lf global men vet inte om jag ska lägga 50% av mitt sparande i samma…. Ca 380 000

Dåligt insatt vad robotar betyder, är lysa en bank/tjänst?

Bäst att ha så mycket som möjligt av sina pensionspengar i en så bra fond som möjligt. Så inte konstigt att ha allt i en billig global indexfond. T ex Länsförsäkringar Global Index eller Avanza Global om du är på Avanza.

Men om det känns tryggare kan du såklart ha två olika. Här är de indexfonder som oftast rekommenderas här:

Personligen skulle jag välja Avanza Global då den har lägst avgift.

Om du vill läsa på själv kan jag tipsa om den här artikeln: Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja?

Är de något man vågar satsa på om den är så nylanserad? Eller de finns historik att titta på?

Kanske dags att lägga en del hos Avanza, de jag är lite tveksam är att flytta så stort kapital ifrån min bank då jag kanske tappar min möjlighet att förhandla till bra ränta på bolån.

Den dyra aktiva eller billiga index?

Bara så du kollar vilken det är du har

1 gillning

Om du vill vara kvar hos din bank (Nordea?) så kan du ju köpa t ex DNB Global Indeks eller Länsförsäkringar Global Index där.

Jag har min TJP hos Nordea.
100% Nordea Global Index Select med 0,20% avgift - en globalfond som är lika bra som de som nämns ovan

1 gillning