Globala indexfonder låg avgift låg risk

Hej`?

Vem kan ge svar på den bästa globala indexfonden med låg avgift och låg risk?
Jag förstår bara inte hur man kan ta reda på det. Det är för mycket information överallt. Är det bättre att spara hos Lysa än Avanza?

Var tycker ni att man ska spara ca 40000 under tre år?

Tacksam för svar.
Liselott

Global indexfond är per definition hög risk. Lysa är ett kanonalternativ där du kan fylla i din sparhorisont med mera för att få hjälp med placering.

Jag hade kikat på att binda pengarna på ett sparkonto om du ska ha dem om 3 år

4 gillningar

Instämmer. Om du behöver pengarna inom 3 år så är det farligt att investera dem i aktier, har du otur så har du mindre pengar än du började med om 3 år.

1 gillning

Tack för goa du för svar!

Jag har precis satt in 30000 hos Svea med bindningstid på 2 år ränta 2,85%. Idag sparar jag varje månad hos Lysa. Även där har det ju gått ner men inte med så mycket. Mitt sparande är s.k. bred horisont (de sätter tydligen mina pengar i massor av olika företag). Kanske borde jag göra en större insättning där om jag tänker att pengarna ska vara där minst tre år?

Pengarna jag har satt in hos Svea har jag tagit från mitt ISK-konto hos Nordea (jag har avslutat ISK-kontot) eftersom jag tycker att de har alldeles för höga avgifter1,85%).
Jag har även ett annat sparande hos Nordea, stratega 50, som fortfarande går med plus men även på den tar de ut en alldeles för hög förvaltningsavgift (tycker jag), 1,75%. Är det bäst att låta dem stå kvar eller ska jag ta ut dem också och sätta på ett fasträntekonto tycker du (ca 50000)?

Hälsningar
Liselott

1 gillning

Tack fina du för svar. Jag är ingen risktagare. Hellre lite vinst med ingen risk än högre avkastning med högre risk.

Liselott

1 gillning

Jag förstår det som att Stratega 50 planerar hälften i räntor och hälften i aktier. Avgiften är hög. Om du vill ha motsvarande lösning (investering i hälften aktier, hälften räntor) med låg avgift så hade jag valt Lysa och ställt in att jag vill ha 50% aktier och 50% räntor.

Om du behöver pengarna inom en närmare tid än 5 år så kan det vara bättre att ha dem på sparkonto. Om du vill spara pengarna på lång sikt (10 år eller längre) så kan det vara en god idé att ha en ännu större mängd än 50% placerade i aktier, kanske t.om närmare 100%.

Ovan är tumregler i alla fall men går inte att uttala sig om vad som är rätt för just dig :slight_smile:

1 gillning

I detta fallet hade jag valt Swedbank Robu Access Mix 0,26% i total avg :wink: :+1: . Men Lysa är lika bra :+1:

3 gillningar

Robur Access Mix är bra med tanke på avgiften. Väljer man den före 50/50 på Lysa kan det vara bra att vara medveten om att Lysa är globalt diversifierad gällande både aktier och räntor. Robur Access Mix är koncentrerad till Sverige i sina innehav. Fördelningen 50/50 aktier och räntor blir densamma men den geografiska fördelningen i innehaven skiljer sig åt.

Det stämmer helt. Då är billigaste allternativet Global indexfond + sparkonto :+1:. Lite onödigt betala 0,30% i avg för 50% räntor + Isk års skatt blir lite väl dyrt :wink:

2 gillningar

Hej
Tack så jättemycket för ditt svar. Tänker nog en sparhorisont runt 5 år.
Liselott

1 gillning

Stort tack! Ska kolla Swedbank. :slight_smile:

Liselott

Hälften hos Marginalens 2 åriga fasträntekonto.
Hälften hos Better Wealth, välj hög risk.

Hej
Stort tack för tips. Svea bank ger 2.85% på 2 årigt fastsparkonto. Mer än Marginalen. Vad beror det på att du rekommenderar Marginalen?

Hälsningar
Liselott

Får jag fråga varför du tycker att ISK på Nordea medför höga avgifter? Avgifterna beror på fondval och du har möjligheten att välja en av de mer rekommenderade fonderna här på RT, nämligen LF global indexnära.

Jag argumenterar varken för eller emot, jag ser bara inte avgifterna som ett argument.

Iaf Avanza bjuder på fondavgifterna upp till 50 tkr, och att det faktiskt skulle sänka kostnaden iaf tillfälligt.

Mvh

Hej

Tack för ditt svar. Hela tiden får jag höra att det är viktigt att förvaltningsavgiften ska vara låg så att den inte äter upp mina pengar. Nordea hade placerat min ISK i deras Strategafond 30 och avgiften var då 1,75%. Jag har avslutat mitt ISK konto hos Nordea.

Jag har ytterligare en fond hos Nordea. Rekommenderar du att jag ber Nordea att sätta över dem till LF Global. Nu finns de hos deras Stratega 50.

Dessutom är det flera här på Rika tillsammans som anser att Nordeas fonder är dåliga.

Jag, som har noll koll, blir ju förvirrad. (Är bra på andra saker men inte på aktier och fonder).

Hälsningar
Liselott

Hej, Nordeas fonder brukar inte rekommenderas. Däremot kan du välja andra bankers fonder även om du har Nordea som bank/ISK :slight_smile:

Precis som när du har ett ISK på Avanza så kam du köpa Avanzas egna fonder men även andra fonder såsom Länsförsäkringars som nämnts här ovan.

Jag har inte koll på vilka fonder du kan köpa Nordea men till exempel Länsförsäkringar Global Indexnära är ett bra alternativ som verkar gå att köpa. Om du inte vill skaffa till exempel Lysa om du vill fippla så lite som möjligt