Vilken typ av fond ska jag välja

Hej!
Jag vill börja investera månadsvis en liten summa, men jag vet inte vilken typ av fond som det är smartast att välja då den tid jag tänker ha pengarna kvar i Avanza är 4-5 år. Jag har tänkt lite på blandfonder och indexfonder. Kanske är de passande (har ni några tips på vilka?). Har även svårt med att veta hur jag ska sätta upp ett bra portfölj för 4-5 års sparande.

Hej! Har du läst detta? Där borde du få svar på det du funderar över. Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99

5 gillningar

Hej och välkommen till forumet!
Ja det är ju en lite klurig sparhorisont.
För kort för att rakt av hänvisa till indexfonder, men kanske lite lång tid att låta inflationen äta på pengarna på ett sparkonto.

För att lättare kunna ge råd.

1. Har du en buffert idag?
  2. Vad ska du ha pengarna till om 4-5 år?
  3. Hur mycket risk är du villig att ta? Skulle du tex klara av att pengarna har minskat i värde med 25% efter 5 år?
2 gillningar

Hej!
Tack för den, jag har läst hela den nu och började fundera på 70,20,10 % regel , tänkte om jag ska spara i 4-5 år kan det vara bra att våga riskera lite till exempel ha 70% i en blandfond (t.ex Avanza Global) 20 % i en blandfond (AMF balansfond) och 10 % i Spiltan Aktiefond investmentbolag. Kan den portföljen vara någonting eller är jag helt ute och cyklar med mina val? Borde jag investera i fler fonder?

Hej!

1. Nej, jag har inte
  2. Tänkte kanske köpa bostad
  3. Tänkte att jag skulle investera mitt 100% CSN- lån , och är inte direkt redo att bli av med 25% efter 5 år. Därför vill jag gärna ha tips på hur jag kan göra ett portfölj som kan innebära lite risk, men ändå inte så hög.

Kanske 70% i en blandfond (t.ex Avanza Global) 20 % i en blandfond (AMF balansfond) och 10 % i Spiltan Aktiefond investmentbolag. Kan den portföljen vara någonting eller är jag helt ute och cyklar med mina val? Borde jag investera i fler fonder? Finns det bättre fonder än de jag valt?

Tack för din tid

Avanza global är en aktieindexfond, inte en blandfond (Aktier och ränteexponering).
Spiltan Aktiefond investmentbolag är en ganska smal aktiefond.

Med andra ord redan där har du 80% i aktieexponering med lite högre risk än ren aktiemarknad.

Låter som tokhög risk givet din horisont och riskvilja:

1 gillning

Om ditt mål är att förlora max 25% så skulle jac kika på en blandfond med max 50% aktier (tumregel: börsen kan förlora halva värdet på kort tid).

Swedbank Robur Access Mix är min favoritfond på det temat eftersom den är billig och saknar valutarisk. Investerar 50/50 i svenska aktier och svenska räntepapper. I stort sett en indexfond. Billigaste blandfonden.

Avanza Auto 1 eller 2 kan kanske också vara alternativ? Lite bredare mot globala marknaden, med valutarisk. Men lägre aktieexponering och tyvärr en aktiv strategi.

Lysa är väldigt bra som blandfond. Lågt pris och deras frågor hjälper dig att hitta rätt risknivå. Global exponering och småbolag. Passiv strategi.

Sist men inte minst: Ett helt vanligt sparkonto hos till exempel SBAB ger helt okej ränta ifall du inte vill förlora några pengar alls.

Det finns inga garantier för att börsen bara sjunker 50%. Det är bara ett slags tumregel. Om du kräver garantier så är det sparkontot som gäller.

5 gillningar

AMF Balansfond är lite lustig. Den har nämligen hävstång. I princip är det en 50/50-blandfond men just nu 18% häv vilket skulle kunna få den att sjunka mer än dina 25% vid en krasch. Dessutom är den aktivt förvaltad så den har färre innehav och därmed högre risk än de fonderna som jag tipsade om.

Du säger du vill börja investera men är ändå inte så villig att ta någon större risk, jag känner igen mig själv i just det innan jag kom i kontakt med rikatillsammans. Man vill få sina pengar att växa, är rädd att göra fel val och få ett bakslag pga det.

Med rikatillsammans har jag lärt mig bli trygg i att marknaden går upp och ner, ibland minskar värdet och ibland ökar det.

Om du vill lära dig hur du investerar rätt (ha oddsen på din sida) så fördjupa dig i YT avsnitten som Jan o Caroline har gjort. För det är alls inget svårt att göra rätt, du lär dig enkelt med ‘Börja här’ vilket jag ser att du redan gjort.

Ta sedan avsnitten om hur forskningen säger kring investeringar, avsintten kring bufferrkonton etc. Fördjupa dig sedan i olika delar, det finns många väldigt bra avsnitt att se på.

Sen kanske du nu ska göra en mix. Ta typ 50-75% av sparkapitalet och spara på fastränekonto typ SBAB, ta resten och spara i ex Lysa (70% aktiefonder / 30% räntefonder) och med det kapitalet börja lära dig hur marknadens svängningar beter sig och även hur du reagerar på det. Sätt gärna också igång ett månadssparande i Lysa.
Helst ska du helt blint bara lita på att Lysa följer vad som är bäst enl forskningen och inte alls logga in och se vad som händer med pengarna, men det kan även vara bra för dig att få lite koll på hur du själv reagerar när marknaden backar ett antal veckor i rad (lära känna din riskvilja). Klarar du av det, litar du på att marknaden återhämtar sig eller är det så att du då börjar plocka ut pengarna och därmed missar uppgången när den väl kommer. (finns avsnitt som även tar upp hur ett sådant beteende slår på sitt sparande).

Fyra hinkar principen var min igångsportal till att börja investera, man har viss del säkrad, annan del som skall investeras på 5-10 år med lite högre risk, och allt över 10 år i globala aktiefonder och en lekhink Jag startade med de två första hinkarna, kör fortfarande efter hinkprincipen (dock utan lekhink) jag tycker det ger mig trygghet och blir inte stressad av att marknaden svänger.

Lycka till med ditt sparande.

3 gillningar

Okej.
Jag hade börjat med att spara ihop en buffert om jag vore i ditt läge. Beroende på hur din situation så kanske den inte behöver vara så stor. De två stora utgiftsposterna brukar vara hus och bil. Gissar på ditt svar att du inte har hus i alla fall.

Sen håller jag med Nightowl och emilv.
Du verkar inte vilja ha så hög risk. Även med Swedbank Robur Access Mix så skulle du kunna backa 25% vid en rejäl nedgång.

Tyvärr är det ju så att man måste vara beredd att ta lite risk för att kunna få avkastning. Har man en lång sparhorisont och bred portfölj brukar det inte vara något problem eftersom nedgång hittills alltid följts av uppgång.

I ditt läge hade jag börjat enkelt. Antingen väljer du Lysa eller en kombination av global aktieindexfond + sparkonto med vettig ränta.
Tex:
10-30% Avanza global/ DNB global index/ LF global index
70-90% Sparkonto

1 gillning

Hej!
Tack för det du skrev. Jag tittade på Avanza auto 2 och Swedbank Robur Access Mix A och tyckte de var bra med just den risk de har. För att skapa en bra portfölj (4-5 års sikt) tycker du att jag ska ha typ 40% i Swedbank Robur Access Mix A , 35 % i Avanza auto 2 och kanske 25% i Avanza Global? Kan du ge mig tips om en sån portfölj är bra eller ska jag tillägga andra fonder med en annan procentuell uppdelning. Uppskattar all hjälp

De tre fonderna med den fördelningen blir 60% aktieandel.
Om du tycker att risken att förlora 25% är för hög risk så är detta för hög andel.

För att du ska kunna få mer specifika råd så får du börja med att bestämma vilken riskvilja du har.

En vanlig tumregel är 10% aktier per år i sparhorisont. I ditt fall skulle det då vara lämpligt att börja med 40-50% aktieandel som du sen trappar ner ju närmare ditt sparmål du kommer. Men som sagt är ju detta bara en tumregel.

Att ha många olika blandfonder ser jag inte heller som någon mening. Tanken med blandfonder (tänker jag) är att man ska slippa ha olika fonder.
Vill du ha många olika så kan du lika gärna komponera rena aktiefonder med rena räntefonder med den fördelningen du vill ha.

2 gillningar

Jag tänker 20% risk, sparperiod 4-5 år, hur skulle du tipsa att portföljen ska se ut och vilka fonder ska man välja ? Jag tänker sätta in månadsvis runt 8000

Jag har ungefär samma sparhorisont, är student med CSN. Har alltså relativt lång tid till kontantinsats, samtidigt som jag vill göra mycket roligt när man är ung. Jag har valt att dela upp mitt sparande ungefär såhär:

50 % av sparandet går direkt in till ett sparkonto med hög ränta (googla runt vart du får bäst, jag kör Avanza sparkonto +). Dessa pengar är enbart till för att jag ska vara ung och dum, resa festa och ha kul! Man är bara ung en gång!

50 % av sparandet går till investeringar. Dessa är indelade i:

70 % sparande till en kontantinsats. Därav är delas det upp i hälften hälften, hälften går till ett sparkonto med hög ränta, hälften investerad. 80 % av investeringarna går i en billig global indexfond samt 20 % indexfond för den svenska marknaden.

25 % av mitt sparande i investeringar har som syfte framtiden. Detta är pengar jag inte vet mitt syfte med, antingen FIRE, eller bo i Thailand 6 månader per år. Vem vet? Det svåra är inte att komma på anledningar, men används tidigast om 15 år plus! Dessa är 70 % global indexfond, 20 procent svensk indexfond och 10 % tillväxtmarknader.

De resterande 5 % av mitt investeringssparande är min lekhink. Här investerar jag i aktier och krypto. Inget nödvändigt och pengar jag har råd att förlora. Mest för att lära sig och ha kul!

Låter bra! Men det du sparar i Avanza sparkonto + finns det någon risk att man förlorar de eller är det så att man bara får avkastning från räntan? Jag vet också att CSN-lånet har också en ränta sen när man betalar tillbaka det, kommer det räcka och bli lite över genom att ha 50% i sparkonto och 50% investera?

Du menar 20% aktieandel?
Ja jag står fast vid vad jag skrev i detta inlägg.

Vill du hellre köra på en räntefond i stället för sparkonto brukar AMF räntefond mix rekommenderas här på forumet.

1 gillning

Det viktiga när du väljer sparkonto är att det är ett sparkonto med statlig insättningsgaranti.
Det är väl så säkert det kan bli.

Till exempel Swedbank sparkonto eller Avanza sparkonto + ? Betalar man någon avgift för att man får spara? Finns det risk att man förlorar de sparade pengarna i sparkontot ? Är det bättre att ha de i sparkontot eller AMF Räntefond Lång?

Tänker att investera en del kanske 50% i Länsförsäkringar global index och andra 50% i sparkonto? Hur låter det?

Banken tar inte ut avgift för sparkonto (undantag: Lysa tar ut en förvaltningsavgift även för sparkontot men det är extremt ovanligt). Banker tjänar pengar på att du får lägre ränta på sparkontot. De tar nämligen dina pengar och lånar ut till någon annan för högre ränta.

Om kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin så kan du inte förlora pengarna. Då är upp till 1 miljon kr skyddat av staten. Ifall kontot inte skyddas av den statliga insättningsgarantin så kan du absolut förlora pengar om banken går i konkurs. En bank kan konka ifall de lånat ut dina pengar till någon som inte kan betala tillbaka. Då kan nämligen inte du få tillbaka dina pengar heller. Det vsr detta som hände globalt i finanskrisen kring 2008, och efter det infördes den statliga insättningsgarantin för att skydda oss småsparare.

Det är lite knepigt att förklara det här med räntefonder. En lång räntefond kan gå både uppåt och nedåt. Den backar när räntorna går upp, och går plus när räntorna går ner. Det kan inte hända med ett sparkonto.

1 gillning

Tycker det låter som en bra komposition, fundera en gång till på risken bara, är du väldigt känslig för att tappa värde efter 4-5 år så är aktiefonder, även om de är globala och väldiffercierade, kanske för stor risk, även om du halverat omfattningen genom att endast ha 50% fonder.

Kan du däremot tänka dig att hålla i investeringen i 7-10 år ifall marknaden råkar dippa ett tag då sätter du dig i ett mycket bättre läge risk mässigt med din föreslagna komposition. Kanske då även skulle kunna fundera på en 60/40 eller 70/30 fördelning (aktiefonder/sparkonto)

Välj sparkonto utefter smidighet och inte främst ränteoptimering, har de bara hyfsat bra ränta så kör på det. Det finns bra jämförelse siter där man kan få en bra överblick på vad en hyfsat bra ränta på sparkonoto är. (obs filtrera på banker med insättningsgaranti)

Hos fllesta vanliga bankerna (de som täcks av bankgaranti) så kan du göra en överföring till din normala bank och ha pengarna tillgängliga inom 24h (förutsatt att du inte har låst räntan på 3/6/12mån för att få lite högre ränta) så var inte rädd för att skapa ett konto hos en bank som du endast har för räntesparandet. Ex SBAB eller Northmill (de två använder jag själv)

1 gillning