Vilken typ av fond ska jag välja

“(undantag: Lysa tar ut en förvaltningsavgift även för sparkontot men det är extremt ovanligt)”

Du skämtar?! Värsta jag hört isf.

Det är märkligt men har en god grund faktiskt. Lysa har själva tagit på sig att vara oberoende från vilka råd de ger. Eftersom det har visat sig gång på gång i olika studier att rådgivare som har egna ekonomiska incitament kommer att ge kunden råd som gynnar rådgivaren även om det leder till lägre avkastning för kunden. Lysa tar inte emot kickbacks från någon, utan finansiersr hela sin tjänst på den förvaltningsavgift som du betalar. Det är samma sak med sparkontot! De kommer därför aldrig försöka få kunden att flytta pengar från det ena kontot till det andra, eller hetsa att skaffa något man inte behöver. Eftersom de får lika mycket betalt oavsett hur du väljer att placera pengarna.

Det är sant. Men av de jag skrev 50% fond 50% sparkonto, skulle du tipsa av de 50% fond att jag inte bara väljer en fond ex Länsförsäkring global utan välja fler andra? Kan du tipsa då vilka?

Tänkte sparkonto hos SBAB eller Avanza sparkonto +. Vet inte vilken är bäst

1 gillning

LF global är jättebra i en sådan kompsition, gör det inte för bökigt för dig. Ett annat lika bra val är DNB global index, eller Avanza Global (finns även andra) . Det kommer handla om marginella skillnader vilken du än väljer. Vilken som gått bäst på marginalen just när du behöver plocka ut dem kan ingen svara på.

Själv har jag mest i LF global.

1 gillning

Jag vet att det låter tråkigt att endast ha en fond. Men sparande ska vara tråkigt och oengagerande, det ska bara finnas där i bakgrunden och växa sig starkt sakta men säkert. Och i det gör en global indexfond ett jättebra arbete som ensam fond.

Om du dessutom har fördelat upp dina sparpengar mellan fond och räntekonto så har du de ingredienser som behövs för att kunna vikta din portfölj.

Då är det bara att fylla på sparandet och slappna av.

Börjar du hålla på med flera fonder så kommer automatiskt frågor kring hur/när eventuellt ombalansering skall göras. Har du endast en fond så behövs ingen ombalansering. (förutom då att se till att hålla vikten aktier/sparkonto hyfsat stabilt)

Bästa räntekontot är det som ger högst ränta, men handlar det om någon tiondel eller två hit eller dit så kör på det du tycker blir smidigast att hantera ( ex att du vill ha allt hos Avanza, eller att din nuvarande bank har ett bra ränteläge på deras sparkonton)

Jag förstår. Men finns ingen anledning att köra sparkontot på Lysa när både Avanza och Nordnets dito är gratis.

1 gillning

Så för 4-5 års sparande 50% i ett sparkonto och 50% i Länsförsäkringar global? Eller 20% i ett sparkonto och 80% i fonder (40% då i Länsförsäkringar global och 40% i en annan fond (vet inte vilken får gärna tipsa)) så att risken sprids ? Vad tycks om det istället?

Risken sprids inte mer om du börjar vikta åt något håll, det är större chans att du börjar vikta så att du en större risk om du börjar blanda in fler. Speciellt om du sedan inte ombalanserar fonderna. LF global investerar i de ~1200 störsra aktiebolagen jämt viktat enligt marknadsvikt och du äger då en liten del i varje sådant bolag.

Oavsett så bör typ 90% av dina aktiefonder ligga i LF global (alternativt någon annan motsvarande globalfond). Att hålla på att välja två olika globalfonder har du ingen större nytta utav, det blir same same och bara bökigare för dig.

Vill du täcka upp ännu bredare men ändå vara jämviktad med marknaden så rekommenderar jag isåfall att lägga din aktiedel i Lysa (100% aktie inriktning) och resten på sparkontot.
Lysas aktiedel investerar i ~9000 olika bolag om jag kommer ihåg rätt. Men skillnaden i slutändan kommer ändå bara vara på margimalen. Så välj en och håll fast vid den.

1 gillning

ha jag tänkte bättre med en bredare portfölj och kanske någon fond som är i Sverige eller något småbolag. Men jag tänker då för 4-5 års sparande kanske köra 60-70% i Länsförsäkringar Global och 30-40 % i SBAB (sparkonto). Sen om det går dåligt för LF jag vet inte vad man ska göra då sälja och kanske investera i en annan fond

Global marknadsvikt är så brett du kommer.

Blandar du i andra smalare fonder blir din aktiedel smalare. Inte bredare.

Jättedålig ide.

1 gillning

Jag tror du tänker fel, det är egentligen inte så att det är ‘fonden’ som kommer att gå bra. Ej heller påverkar det hur LF som bolag går. Fonden är en global indexfond den kommer alltid att spegla hur den globala marknaden går. Så har du ett år som corona så går alla globala indexfonder precis lika dåligt, eftersom den globala marknaden rasade. Du ska då inte röra fonderna alls utan bara förtsätta lägga in nya besparing i fonden, börjar du att pausa eller mixtra med dina fonder då så kommer du högst troligen bli en förlorare (missar uppgången).
Du kommer ha oddsen för en bra investering på din sida om du lägger pengarna i en global indexfond och struntar i hur den går, utan bara ser till att fortsätta köpa hela hela tiden.

Visst kan man börja vikta portföljen, men som sagt alll viktning åt något håll är ett bett (större risk) som du inte helt säkert får betalt för. Och om du då inte ser upp så kan din portfölj över tid bli snedviktad och du får en större risk än du initialt hade.

Börja enkelt är mitt råd.

Ett sparkonto har en räntesats som du är garanterad att få. Det betyder att det inte finns någon risk med pengarna du sätter där.

Om man investerar 50 % och har 50 % på sparkonto riskerar man dem pengarna man investerar, men har också chansen till avkastning. Pengarna på sparkontot ses som en stoppkudde ifall börsen går dåligt.

Om du har sparhorisont 5-6 år räcker 50 % aktier gott och väl. Oroa dig inte om CSN räntan, den är skitlåg. Låna på utan dåligt samvete!

1 gillning

Jag tycker det låter bra! Men med tanke på detta…

Med 50% aktieandel så finns den risken. Den kanske inte är så hög, men ändå.

Mitt tips:

  1. Ladda ner Opti från App Store eller Google Play i din mobil.
  2. Svara på frågorna så ärligt du kan.
  3. Opti föreslår en lämplig risknivå.
  4. Börja spara
  5. Sluta fundera och oroa dig, sätt upp ett månadsspar och swisha in lite extra pengar i portföljen när tillfälle ges.
  6. Se det växa och ha ett bra liv :slight_smile:

Avanza (och säkert även Nordnet) tar kickbacks på fonder samt på de bankkonton de förmedlar. Sparkonto+ hos Avanza är placerade på andra banker och om du öppnar konto direkt hos målbanken kan du oftast få högre ränta. Hur stor del av den skillnaden som tillfaller Avanza är antagligen en affärshemlighet, i alla fall går det inte att hitta någonstans. Även om du har konto direkt hos en bank tjänar de ju pengar på att du har konto där eftersom de lånar ut dina pengar till högre ränta än de ger dig.
Skillnaden med Lysa är att de redovisar exakt hur mycket de tjänar på att du placerar dina pengar hos dem och att de tjänar exakt lika mycket oavsett om du väljer att placera på bankkonto eller på deras ISK.