Helt enkelt hur mycket som banken stoppar in i egen ficka. Det kostar inte dem jättemycket att administrera fonden. Det kan variera lite beroende på fond, men inte mycket.
Om vi tar Swedbank robus bas 75 som du sparar i till pensionen, så kostar den 1.28% enligt Avanza (det är bäst att kolla fondavgifter hos Avanza eftersom de redogör för totala avgiften, medan t.ex. Swedbank själva inte redogör för transaktionskostnaden för fonden).
För det första tycker jag att du inte behöver räntefonder i ditt pensionssparande, du har så långt kvar att det räcker med aktiefonder. Denna fond har 75% aktier och 25% räntor.
För det andra är denna fond är guld och gröna skogar för Swedbank, eftersom de kan stoppa in mycket i egna fickan. Du kan nämligen få en lika bra produkt för 1% lägre avgift.
T.ex. via Lysa.se som är en väldigt bra och billig “fondrobot”. (Jag har själv allt mitt fondsparande hos Lysa)
T.ex. via eget fondsparande hos Swedbank.
Så vad är effekten av 1% lägre avgift? Faktiskt väldigt stor effekt!
Om man använder en ränta-på-ränta kalkylator och lägger in 7% årlig avkastning (typ vad börsen gett senaste hundra åren), 11.000 kr startkapital, 200 kr månadssparande, och 40 års sparande (eftersom du är 25 år), så får man detta:
Sen kan vi ändra avkastningen till 6%, eftersom Swedbank snor typ 1% eftersom de erbjuder robus bas 75 till en väldigt hög avgift:
I båda fallen har du satt in 96.000 kr, men slutvärdet är antingen 659.000 eller 494.000. Jag vet vilken jag hade valt iaf 
Så summeringen är att banker är försäljare, inte rådgivare. Och vi på forumet kan hjälpa dig hitta billiga bra fonder