Ska jag sälja fonden Swedbank Robur Komplett och byta till en billigare fond?

Hej! Jag är helt ny här. Har börjat få ett större intresse för ekonomi och sparande men är fortfarande väldigt grön.

Jag har fonder i Swedbank robur all komplett till ett värde av 116 000 (ökning 246 %). Förvaltningsavgiften är 1,25 %. Damen på Swedbank tyckte att jag skulle behålla fonden men min känsla är snarare att jag när sälja och istället lägga pengarna på lysa (där jag månadssparar 1000 kr/månad) eller Avanza (där jag sätter över pengar ibland). Vad tycker ni? Jag har inget behov av dessa pengar nu utan tänker snarare att det är pensionspengar (är född 85.)

Jag månadssparar också via Swedbank, 800 kronor i transfer 80. Är det dumt att månadsspara på olika ställen? För mig känns det tryggare men vet inte vad jag grundar känslan på.

Tacksam för råd!

Givet att du har en fond som kostar 1.25 % och en som kostar 0.4 % så kommer det här bli skillnaden. Jag har använt min “Jämför två fonder”-kalkylator. Det förutsätter dessutom att de har exakt samma avkastning. Du får själv avgöra om damen på Swedbank är värd 356 062 kr av din avkastning. :slightly_smiling_face:

Beror på vad du sparar i. Men nej, att spara på Avanza, Lysa och Swedbank ger ett obefintligt mervärde.

Oj!! Kanske ska skriva ut den och skicka till damen :laughing:

Men, vad är då smartast i nästa läge? Hela vinsten in på lysa eller välja en fond från er lista med bästa fonder 2021 med låg avgift?

Tack för ditt svar och tack för en grym sida.

1 gillning

100% Swedbank Robur Access Global om du vill bli kvar på Swedbank. Annars 100% LF Global indexnära på Avanza. Bry dig inte om damen försäljaren på Swedbank.:+1:

2 gillningar

Sälj fonden. Jämfört med LF Global Indexnära har den gått sämre ända fram till förra året då den tog in försprånget, troligen pga mer teknikbolag i Allemansfond Komplett.

1 gillning

Tack för råd! Menar du då att jag tar hela vinsten och gör ett engångsköp på Avanza?

Jag ser att jag kan köpa Swedbank robur access via Avanza också, är det att föredra framför att köpa via Swedbank? Eller är det vilket som?

Swedbanks fond ser, i alla fall vid första anblicken, ut att vara mer hållbar (mindre fossila bränslen tex) än lf så den känns mer relevant för mig.

Tack igen för ditt svar.

Hoppas du har det i Isk? Du gör bara byte på Swedbank och byter till Swedbank Acces Global allt på en gång

Nej!! Min Swedbank-fond är inte på ett isk.

Nej!! Den swedbank-fond jag vill sälja är inte på ett Isk.

Då säljer man det ändå och köper global fonden i ett Isk. Isk är det bästa långsiktigt. Bara sälja dyra fonder och ta den smällen med skatt. Det lönar sig långsiktigt ändå. Flytta pengar sedan till Avanza och köp LF Global indexnära i Isk. Bry dig inte om hållbarhet då det skiljer knappast något mellan Swedbank access global och LF Global index.

Bra sparat! :grinning:

Se bara upp med beskattningen om du har din Swedbank fond på vanligt fond konto/depå (alltså inte i en ISK). Du lär få betala drygt 20 tusen i reavinstskatt (dvs 30% skatt * (nu 116 tusen - investerat belopp som jag får till 47 tusen)) … annat än du har andra fonder/aktier som du kan sälja och kvitta vinst mot förlust i nästa deklaration för 2021.

Bara så du är medveten om att du egentligen börjar om på knappt 96 tusen (om du inte kan kvitta) när skatten är dragen.

Kanske du kan räkna på vad det innebär på lång sikt? Det kan vara värt att göra förändringen ändå om du sparar på lång sikt för att slippa höga avgifter och ta smällen med engångs skatten. Damens råd kostar nog ändå en hel del men sannolikt mindre än de 360 tusen.

Den skatten gäller oavsett om du bara byter till en billigare Swedbank global fond (som omnämnts) eller om du flyttar pengarna in i en ISK (på Swedbank, Lysa eller Avanza). Alltså kan du lika bra flytta pengarna till Avanza (mycket mer fondutbud än Swedbank) eller Lysa eller någon annan bank du gillar som har låga avgifter och bra utbud.

Eftersom du haft pengarna investerade till 100% tills nu, så kan du investera dem med engångsbelopp. Du har ju redan risken just nu så då kan du lika gärna fortsätta att ta den. Jag utgår ifrån att du inte behöver pengarna närmaste 5-10 åren.

Det kan vara bra att ha flera månadssparande om det är för olika syften. Men om det bara är för ett syfte så hade jag slagit ihop dem.

Swedbank Transfer 80 / Generstionsfonder är inte min favorit. Det är som en Fond i fond och blir bara dyrare. Bättre att satsa det själv i billiga indexfonder i en ISK eller slå ihop med ditt Lysa sparande, än att du betalar Swedbank i årtionden för att de ska vikta ner aktierdelen och upp räntedelen när du är över 55 år. Tycker jag :grinning:

Om du är intresserad av ekonomi/vill lära dig mer så kanske detta är en bra chans att starta en ISK på tex Avanza och investera själv enligt någon av RikaTillsammans modellportföljer (som uppdateras av Jan nu i januari). Det är inte svårt men kräver en viss insats och att följa upp det varje år typ.

Om du är ointresserad eller inte vill lägga tid/energi på det så är ju Lysa ett bra och enkelt alternativ.

Lycka till!

3 gillningar

Hej! Först och främst - jag är överväldigad över att ni tar er tiden att svara så klokt, pedagogiskt och konkret, så tack till er alla tre! Ovärderligt att få råd från någon som inte jobbar på bank.

Jag känner till att det är hög skatt när man säljer (bara på vinsten? Eller hela beloppet?)så det är därför jag undrar om det är värt att sälja, betala skatt och investera på nytt i isk. Jag inser nu att det inte framgår i min ursprungsfrågan men trodde i min enfald att den fonden jag ägde inte gick att äga på annat sätt (ni märker att jag är ny på detta…)

Om jag då tolkar er rätt tycker ni ändå jag ska sälja och investera på nytt, kanske lysa eftersom jag inte har så goda kunskaper (ännu). Jag har sparat på lysa i ett år och har i dagsläget drygt 100 000 där med olika målflrdelningar. Min avkastning är just nu 1,74 % sedan start. är det bra eller inte? Andra verkar alltid ha mer än mig :laughing: jag både månadssparar och sätter över klumpsummor om det kan påverka.

Återigen - stort tack för input och råd! Hälsningar en förvirrad sparare

Du förespråkar hela vinsten i LF som engångssumma då, via avanza? Inte lysa…? Stort tack för din input och dina råd!

1 gillning

Hej Elin.
Själv hade jag gjort så om du ska ha det långsiktigt och 100% aktie index. :+1:. Hur än du väljer LF Global indexnära eller Lysa är det bra sätt att spara pengar på börsen. Själv hade jag sålt allt på Swedbank och flyttat till Avanza Isk. Då behöver du ingen rådgivare som kan lura dig till något dyrt.

1 gillning