Stöpa om fondinnehav

Hej
Jag har idag en j*kla massa småposter i fonder, och skulle vilja avveckla i antal och investera i färre.
Som det ser ut nu, har jag ett 30-tal fonder med sammanlagt kapital på sådär 300´SEK.
De har gått ganska okey allihop och har samtliga låga förvaltningsavgifter…men är det inte bättre att “samla” ihop kapitalet i färre fonder med mer pengar per fond?

Något råd i någon riktning om jag tänker rätt eller vad som annars är fel?

1 gillning

Jag har fem fonder: två global, två svenska storbolag och en svensk småbolag. Du har förmodligen flera fonder i ungefär samma kategori. Svårt att ha koll på alla, antar jag. Jag skulle inte äga fler än tio.

1 gillning

Mitt tips är att det räcker med 1st fond.
En bred global indexfond.

Själv så har jag kryddat portföljen med 10% Svensk indexfond och 10% Emerging Market indexfond.
Tänk på att hitta billiga fonder och försök hålla igång ett månadssparande.

1 gillning

Detta låter som en bra mix just nu.

Jag placerar på lång sikt men byter relativt ofta. Brukar ha 2-4 olika fonder. Jag tror att kategori eller region är viktigare än en viss specifik fond.

Kanske spana in basportföljen här på Rikatillsammans? Den är väldigt bred och billig och det bygger på 4st fonder.

70% Länsförsäkringar global indexnära/Avanza Global
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad/Avanza emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek

2 gillningar

Tackar o bockar för er input.

Vad är fördelen/fördelarna med att ensa portföljen egentligen?
Ja, förutom att man har färre fonder att ha koll på då.

Sen detta då - vill man sälja av i nedgång?
De här och ett antal till ligger jag på idag:

Du har fem nästan likvärdiga globala fonder och tre nästan likvärdiga Europa fonder.

Välj ut den bästa alt. billigaste av varje typ så är du av med 6 fonder.

• Tackar för det förslaget, och det finns säkerligen ett antal till jag kan/borde avyttra…men är det rätt tid att sälja av i lågkonjuktur?
    Jag vill verkligen optimera portföljen och satsa på färre, men inte om det kostar mer än det genererar förstås.

Du ska väl sälja och köpa i en annan fond? Gå från fem till en global till exempel. Då är du inte utanför marknaden.
Du kan även fundera på de två andra globala fonderna. Om du behöver dem av någon anledning eller om alla sju ska bli en fond.

Det spelar ingen roll om du gör bytet i hög- eller lågkonjuktur. Du gör bytet på en och samma dag (eller kanske några få dagars diff), dvs i samma konjunkturcykel. Den stora fördelen är precis som du säger enkelheten.

• De globala är visserligen just globala, men de har ju ändå inte samma innehåll. Är det vettigt att räkna “globala” som en o samma tillgång, eller samma värde om man ska avyttra dem?
    Jag är ju i princip amatör, men det är väl olika fonder även om de har en övergripande benämning?

Om du säljer och använder pengarna till något helt annat, då är säljläget av betydelse. Men om du endast ska byta fond så kvittar det när du gör det, båda fonderna är ”lika påverkade av marknaden” så att säga.

Ja, de är inte helt lika. Skiljer sig åt en del.
En av dina Globala fonder har endast runt 90 bolag medan en bred fond som täcker hela marknaden innehåller i storleksordningen 2000 bolag.
Dessutom är Skagen Global och Öhman Global rätt dyra.

Om du själv inte kan förklara varför du köpt alla dina olika globala fonder så vet du egentligen inte vad du har.
Jag personligen hade sålt alla fonder som heter något med Global (inkl. Avanza Auto 6) och köpt en som täcker många marknader och bolag.
Till exempel “Storebrand global all countries A SEK”

Och nej, jag kan inte veta om och jag kan inte lova att den kommer slå alla dina Globala fonder. Men jag vet att den är billigare än vissa av dina som kostar långt över 1% i avgift.

2 gillningar

Alternativt att du funderar över varför du har vad du har och om du skulle kunna tänka dig byta till de fyra fonder som @MattiasA90 skrev om tidigare idag.

Det här är underförstått att det är i ISK som bytet görs, annars kan det faktiskt vara skattemäsigt mer fördelaktigt att göra bytet i en nedgång.

1 gillning

Tackar för dina synpunkter :+1:

Om du har tid och lust, vore det intressant att höra vilka i min lista du tycker borde avvecklas/bytas, förutom de globalfonder jag har som kanske har för smal spridning?

Om jag får vara tråkig och enkel hade jag bytt ut allt alla fonder du har i portföljen och stoppat det i 100% Storebrand Global all countries. Då antar jag att du är långsiktig :person_tipping_hand::+1:. Krångligare än så är det inte :+1: . Då bli din totala förvaltnings avg 0,32%. Det kan man leva med @MikaelH :grin:

Tack, men menar du samtliga fonder…inte enbart globalfonderna alltså?
Storebrands där har ju gått ganska klent senaste året, och följer index nedåt ganska tight väl?

Storebrand Global all countries följer den bredaste global index ganska väl både upp och ned. Hur den har gått senaste året har ingen betydelse då den följer sitt index ganska bra. :person_tipping_hand:. Det sköter sig fint långsiktigt. Om börsen faller blir det automatisk att bredaste global indexfond följer med ned annars hade det varit konstigt om den gick upp och inte följt sitt index åt bägge håll :+1:.

Ja det stämmer att jag hade stoppat alla pengar i bredaste global index långsiktigt. Kortsiktigt hade jag valt sparkonto. :person_tipping_hand:. Sedan är det smak sak om man vill ha 2 st liknande globala indexfonder, blanda in extra Sveriges indexfond eller krydda med något annat. Inget jag håller på med för att jag tycker inte det gör så stor skillnad i avkastning långsiktigt. Då är det smidigast hålla sig till det enkla bra breda billiga globala indexfonder långsiktigt. :person_tipping_hand:

Såhär har mina 13 främsta fonder gått procentuellt hittills:

image