Fråga gällande ISK-flytt

Hej!

Det är så att jag för några dagar sedan velat flytta mina 2 ISK konton från min bank till Lysa. Fick dock nu ett mail från min bank gällande flytten.

Fick bla. detta som svar:

Jag vill bara informera dig om att vid räntesättning så vägs hela ditt engagemang in och väljer du att inte fortsätta spara hos oss så kan detta innebära att du inte kan få samma ränteförmåner i framtiden.

Fick även svar att de har bästa pensionsfonden enligt fondkollen.se.

Är det dumt att göra denna flytt? Kommer jag ångra det i efterhand? Har varit trogen dessa ett bra tag men varför jag vill göra flytten är för att jag tänkt att jag hoppas på bättre avkastning samt lägre avgift.

Vad säger ni? Avbryta eller köra på?

Om du vill ha kvar eventuella lånerabbatter så kan du ju byta till billigare fonder på din nuvarande bank istället. Kolla upp de billigaste globala indexfonder som din bank erbjuder. Oftast är dessa billigare än Lysa.

3 gillningar

Instämmer med Mattias
Vilken bank har du och vilka fonder kör du på idag?

Okej, men vad är fördelen med Lysa då jämfört med Handelsbanken tex? Eller är det samma sak att investera i indexfonder hos Lysa som hos Handelsbanken? Jag vill ha så hög chans till bra avkastning som möjligt samt låga avgifter.

Handelsbanken.

Just nu har jag blandfonder om jag inte minns fel.
ISK 1: Handelsbanken Multi Asset 60
ISK 2: Handelsbanken Pension 90 Aktiv

Lysa “slipper” man välja fonder själv. Du får även hjälp att välja risknivå. Automatisk ombalansering.

Väljer du en global indexfond på handelsbanken så kommer du förmodligen uppnå ungefär samma avkastning som Lysa eftersom portföljerna blir väldigt snarlika. Det är inget som säger att Lysa ger bättre absolut avkastning.

Viktigast är så låg avgift som möjligt.

Här finns en bra tråd hur man bygger motsvarande lysa portfölj hos de vanliga bankerna.

Lysa “slipper” man välja fonder själv. Du får även hjälp att välja risknivå. Automatisk ombalansering.

Väljer du en global indexfond på handelsbanken så kommer du förmodligen uppnå ungefär samma avkastning som Lysa eftersom portföljerna blir väldigt snarlika. Det är inget som säger att Lysa ger bättre absolut avkastning.

Viktigast är så låg avgift som möjligt.

Här finns en bra tråd hur man bygger motsvarande lysa portfölj hos de vanliga bankerna.

Det är väl det som låter så bra med Lysa. Att dom sköter allt åt en. Men det kanske är samma sak som att ha indexfonder hos andra banker, som tex Handelsbanken. Men den låga avgiften är ju lockande + att Lysa verkar ha väldigt bra omdöme om man läser lite överallt. Många nöjda kunder om jag förstått rätt. Det är väl klart att det lockar lite. Men ska fundera hur jag gör.

Tack för svar!

Om du ändå bara ska köra 100% aktier så ser jag personligen ingen anledning till att använda lysa. Du kan skapa en enkel och lika bra portfölj själv om du följer rekommendationerna i tråden jag länkade. Dessutom billigare.

Om du ändå bara ska köra 100% aktier så ser jag personligen ingen anledning till att använda lysa. Du kan skapa en enkel och lika bra portfölj själv om du följer rekommendationerna i tråden jag länkade. Dessutom billigare.

Jag tänker köra 100% aktier i min ISK som jag kallar “Pension”. Den andra vet jag inte hur länge jag tänker spara så kanske borde safe där och köra 50/50 eller 70/30 eller något. Men det kanske går lika bra där med Handelsbanken som du sa.

Jag är inte så insatt på det här med vilka fonder man ska välja. Den tråden du länkade till uppdateras inte längre tydligen. Såg att den var uppdaterad senast i februari. Och det här med att veta när man ska byta fonder osv vet jag inte om det är min grej. Det var därför Lysa var lockande för då slapp jag den biten.
Men ska kolla igenom tråden och se om jag hittar något :slight_smile: Tack!

Den uppdateras inte så ofta för stt det händer inte så mycket nytt. Det är samma fonder som gäller nu som då. :slight_smile: Det räcker att titta över utbudet en gång om året eller vartannat år kanske.

Okej förstår. Tack! :slight_smile:

Mattias har gett bra svar!
Det jag tycker är det viktigaste är att du byter bort dina dyra fonder och väljer indexfonder.