Feedback på hinkupplägg

Söker lite fräscha ögon och synpunkter på mitt fyrahinkarupplägg.

Bakgrundsinfo:
Familj med tre barn. Vi är under 35 tror jag. En av oss är helt föräldraledig. Räknar i detta fallet inte med pension/tjänstepensioner. Vi har nettoårsinkomster (löner, utdelning etc.) från arbete på ca: 530.000kr i dagsläget.

Husets värde enl. banken: 5.5 MSEK
Belåningsgrad: ca 50%

Huslån 1: 2.430.000
Huslån 2: 500.000 (Investerade på Lysa 90/10)
Ränta 1.14% rörlig

Lekhink: Ca. 90.000 - mest i egna projekt varav ca 60.000 är “låsta” i onoterat bolag.
Högrisk: Ca. 1.250 MSEK + de 500.000 som är lånade på huset. (Lysa 100/0)
Mellanrisk (räknar med huset): Ca. 2.600.000
Buffert: Ca 3 MSEK
Barnspar totalt ca. 225.000 (Lysa 100/0)

Månadsspar: I nuläget ca. 10.000 in i högrisk och 3.000 till barnspar. Brukar skyffla in lite extra i högriskhinken när andan faller på.

Och här kommer då mina grubblerier. Vi är i en väldigt fin ekonomisk sits och har en del likvida pengar som behöver komma i arbete.
Instinktivt tänker jag att de ska in på högriskkontot. jag gillar Lysa för enkelhetens skull, och att jag inte skulle kunna få den spridningen på egen hand. Eller har jag fel? Är inte så road av ombalanseringar själv men skulle samtidigt absolut kunna tänka mig att nörda ner mig om det går att få lägre avgift men väldigt snarlik spridning. Nörderi är lite utav en specialitet jag kan plocka fram när det behövs.

Tar gärna synpunkter på fördelningar mellan hinkar och möjliga upplägg. Min känsla är att jag är på rätt väg men att det finns en del att skruva på.

Jag ser inte poängen med Lysa om man ändå ska ha 100/0. Då kan man lika gärna köra fonder själv, tänker jag. Det du betalar för hos Lysa är ju ombalansering.

Ja, det är ju lite det som är en del av frågan…

Där är ett inlägg som beskriver Lysas aktiefonder och hur du efterliknar dem hos till exempel Avanza. Annars kan du ta inspiration av Globala Barnportföljen om du vill lyssna på RT :slight_smile: eller hitta lite egna fonder, eller köra en blandning

1 gillning

Om du kör egna fonder så får du ombalanseringar mellan dem, även om det är 100% aktiefonder.
Detta hanteras automatiskt av Lysa ed.

1 gillning

Tack ska ni ha för svaren!
Avgifterna på Lysa blir ju också något lägre när man kommer upp i lite pengar. Dock inte Lysas egna avgifter utan fonderna märkligt nog. Hur kan detta komma sig?

Lurar på att istället kanske backa ner Lysa från 100/0 till 90/10 eller 85/15 och istället vara något mer aggressiv i lekhinken som kompensation.