Månadsspara i Swedbank enl Lysa

Finns det något som talar emot att månadsspara i Swedbanks access-fonder (70% global, 20% sverige, 10& Asien) med total avgift på 0.20 istället för Lysa?

Jag gör det till mig själv, men funderar nu på att även ändra barnens sparande i Lysa till Swedbank. Barnen sparar 400/mån av sitt barnbidrag

(Ett dilemma, som borde gå att lösa, är att du inte kan spara under 100:- per fond, vilket kräver ett sparande på 1000:-/mån för att funka med 10% Asien.)

1 gillning

Största fördelarna med att välja Lysa är att du inte behöver balansera om mellan fonderna själv och att det är lätt att ändra och bibehålla andelen aktier vs räntor om du inte vill ha 100% aktier någon gång framöver. Exempelvis om du vill öka barnens andel räntor när de närmar sig vuxenlivet.

2 gillningar

Användaren Alec har en fin post om Lysa-liknande upplägg på storbankerna. Swedbank verkar hamna på 0,29 mot Lysas 0,327. Inte en skillnad värd risken för eget ogynnsamt beteende :slight_smile:

5 gillningar

Tack, det är det upplägget jag har. Idag kostar alla dessa tre fonder 0.20 vad jag kan se.

1 gillning

Sant, de känner förhoppningsvis pressen av nya aktörer på marknaden!
@Alec Swedbank har tydligen prutat på sina fondpriser för Access, Asien 0,23 och Sverige + Global 0,20 enligt deras hemsida

3 gillningar

Det finns ett bra sätt slippa krångel om man vill ha det på Swedbank. Då väljer man bara enkelt 100% Swedbank Robur Access Global. Ingen säger att Lysas eller någon annan fondrobot har den bästa viktning :wink:. Att avvika ifrån marknadsviktad Global indexfond betyder inte automatisk 100% rätt. Det betyder att man gör det lite annorlunda och oftast blir det dyrare i avg. :person_tipping_hand: . Avkastningen kommer bli ganska lika slumpmässigt långsiktigt.
Här kan du se hur mycket access fonder kostar i total avg .

Är graferna från Avanza? Tar de ut ytterligare avgift?

Avanza tar inte ut extra avg då Avanza redovisar total avg inkl alla transaktions avg. Det får du betala lika mycket hos Swedbank men Swedbank visar inte så tydligt vad allt kostar totalt. Det är så det ligger till. Därför är det inte värt flytta från Lysa för att jaga lite billigare då du kommer inte kunna göra det bättre själv med 3-4 st lands fonder för att kopiera Lysa. Om du vill ha allt globalt index då fungerar det bra på Swedbank. :+1:

3 gillningar

På Swedbank ser du bara förvaltnings avg ingetting annat. Men access fonderna kostar lika mycket totalt oberoende om det är på Swedbank,Avanza,Nordnet,Länsförsäkringar bank :person_tipping_hand:

Det är vad jag uppfattar ingår i den högra kolumnen, övrig kostnad, som för Asien är 0.03. Det står dock att den baseras på föregående kalenderårs avgifter och kan variera från år till år

Ah, transaktionskostnader tillkommer.

1 gillning

Börjar ana att de siffrorna är inkl transaktionskostnad :innocent:

Tycker det är fonder och fin portfölj på Swedbank! Har väldigt liknande själv i min tjänstepension :slight_smile: Ser ingen anledning att ändra till Lysa.

1 gillning

TS har redan barnsparande på Lysa :person_tipping_hand: . Tänker flytta det från Lysa för att göra lite billigare så uppfattar jag det :thinking: . Men det blir knappast mycket bättre och billigare.
PS. Jag har inte Lysa själv .

Ja, alltså egentligen har jag sparande hos både Swedbank och Lysa. Till mig själv dessutom hos Avanza. Ett klart utfall av osäkerhet :sweat_smile:

1 gillning

Alla dina val är riktigt bra och ganska trygga långsiktigt. Du behöver inte känna dig osäker. Det är riktigt bra som det är just nu utan att du ändrar något :+1::+1::partying_face::person_tipping_hand:

1 gillning

För en klumpsumma med sparhorisont på 5-6 år, skulle Lysa 50/50 med minskning av fonddel med 10% per år vara en fungerande lösning? Eller är det bättre skött med manuell ombalansering?

Inser, efter att ha läst deras whitepaper, att jag kan pinsamt lite om räntefonder.

1 gillning

Lysa har dessutom bara ISK, så du kan inte öronmärka likt ett KF.

Jag hade kört på Swedbank alternativet. Billigt och bra. Eller starta ett KF på Avanza.

Om inte månadssparande räcker till de små fonderna så lägg pengar på de stora fonder och ombalansera 1 gång per år så de små blir rätt. Inte så noga.

Men jag hade skippat dina 10% på Tillväxtmarknader. En smaksak men det är finlir. Kommer knappast påverka din portfölj nämnvärt. Jag hade kört 80% global och 20% Sverige. :+1:

2 gillningar

Tack för bra input! Hjälpte mig att fatta beslut :heart:

1 gillning