Hej, lite bakgrund om mig först. 30 år, sambo, inga barn ännu, äger min bostad.
Jag vill samla mitt sparande hos en leverantör och följa index så gott det går. Har funderat på att flytta allt till Avanza för att kunna samla tjänstepension och privat sparande hos samma leverantör.
Samtidigt har jag hört mycket gott om Lysa och har testat i några månader, en fondrobot kanske passar mig bättre då jag inte tänkt investera speciellt mycket tid och även saknar kunskap om att justera portföljen på ett bra sätt.
Samtidigt vill jag fortsätta med en lekhink, så där går Lysa bort om allt ska samlas hos en leverantör.
Nordnet började jag också använda för att deras egna fond har låg avgift men känner inte att det är värt det för att ha sparandet så utspritt. Vill få en bättre översikt och fortsätta med autogirosparande. Gillar Avanzas app mer än Nordnet.
Sparar inte till något speciellt, horisonten är lång (15+ år om inget oväntat händer).
Buffert på ~100 000 kr har jag på vanligt sparkonto med ränta.
Såhär ser mitt sparande ut just nu:
Totalt 10 000 kr/mån via autogiro + 2 000 kr/mån arbetsgivare tjänstepension.
Nordnet
2 000 kr/mån, Nordnet Indexfond Sverige ESG 100%
Nordnet Indexfond Sverige ESG 40 000 kr
Lysa
1 000 kr/mån, 100% aktier, bred mer än 15 år 100%
100% aktier, bred mer än 15 år 3 000 kr
Avanza (framtida barn)
1000 kr/mån, Avanza Auto 6 100%
Avanza Auto 6 7 000 kr
Avanza (privat sparande)
6 000 kr/mån delat på:
Avanza Global 35%
Avanza Zero 35%
Länsförsäkringar Global Index 15%
Spiltan Aktiebolag Investmentbolag 15%
Volvo Car B 9000 kr
Spiltan Aktiebolag Investmentbolag 40 000 kr
Avanza Zero 40 000 kr
Avanza Auto 6 10 000 kr
Spiltan Global Investmentbolag 12 000 kr
Avanza Global 12 000 kr
Länsförsäkringar Global Index 12 000 kr
Avanza (tjänstepension)
2 000 kr/mån, Avanza 75 100%
Avanza 75 40 000 kr
Är Avanza 75 ett bra val med tanke på att jag är 30 år? Finns det något bättre alternativ?
Förstår att mina frågor är lite otydliga, men behöver hjälp med att bestämma mig för vilken plattform jag bör flytta mitt sparande till. Vill samla ihop det för att kunna få en översikt när jag väl går in och kikar. Lysa, Avanza, Nordnet eller om det finns något annat alternativ.
Samt vilka fonder jag borde fortsätta spara i/flytta sparandet till och hur stor del i respektive.
Vad rekommenderar ni att jag gör?