Lysa ersätter portföljerna? Förstått rätt?

Är ny och vill börja spara/investera (30 år). Har jag förstått rätt att Lysa ersätter de fondportföljer som diskuterats fram här? Har cirka 15 t att spara i månaden, och just nu följer jag hinkarna bara i lysa. Dock har jag valt att förvara bufferten 50 buffertkonto lysa samt andra 50 på sparkonto+ Avanza. Den passiva hinken har jag valt att ha på lysa, den ska inte röras om eventuellt 35 år. 90/10 Bred. Mellanriskhinken är också på Lysa 60/40. Kan man få lite input? Hur klokt är det att sprida ut pengarna ännu mer, att man exempelvis har totala kapitalet (delar upp varje hink i två delar) en i lysa en i avanza som man plockar ihop portföljer själv. Är det inte svårt att hålla reda på alla summor? En annan fråga om portföljerna, är tanken att om man sparar 1000kr i månaden i den Globala barnportföljerna ska summan delas upp i alla olika aktiefonder/räntefonder. Och om flera hinkar går in i samma innehav, måste man då inte hålla koll på otroligt många summor separat i varje investering beroende på portfölj? Och sen, det här med Lysa Bred och Hållbar får mig att nästan skippa Lysa för vet inte vad jag ska välja, haha. Mvh Robin och tusen tack för allt ni står för och gör här!

Hej,

Personligen tycker inte jag att ett sparande som ska tas ut om 35år hör hemma på lysas 90/10, i min smak är det för låg risk med det långa tidshorisonten i åtanke och skulle istället valt 100% aktier.

Jag tycker att den stora vinningen med Lysa den automatiska ombalanseringen mellan räntor och aktier och att dom har en balanserad portfölj med fina räntefonder som jag själv inte skulle kunna bygga själv. Och det är dom delarna jag är villig att betala den extra avgiften för.
Med det sagt så tycker inte jag att det är värt att ha en 100%-aktiedepå hos Lysa.

Jag (33år) har istället valt att dela upp min passiva hink till två, en passiv 90/10 hos Lysa (som jag kanske kommer köpa Porsche för när 40/50års krisen kommer) och en “pensionsspar-hink” (som jag är 100% säker på att jag inte kommer röra) hos Avanza med en variant av Globala barnportföljen med lite högre riskprofil, för att undvika avgifter och för att automatisk ombalansering mellan aktier/räntor ej är nödvändigt.

Rätt eller fel får framtiden utvisa :slight_smile:

/Alexander

1 gillning

Tack för input! Så din tanke med att dela upp den passiva hinken är att ha en del i Lysa och pensionssparandet i barnportföljen? Barnportföljen är då 100% aktiefonder eller? Mvh

Välkommen @Robin_Blossing
Lite historik , Initialt när denna blogg skapades så fanns inte Lysa, då fanns endast Jans fondportföljer, men när Lysa kom och de byggde sin strategi på samma filisofi som Jan gjort så försvann lite av vitsen med att pilla med fondportföljerna. Jan har årligen gjort jämförelser mellan Lysa och hans portföljer och det visar sig att Lysa är minst lika bra som portföljerna. Därav bör förstavalet för en sparare vara Lysa. För med Fondportföljerna tillkommer egen tid för ombalansering och att hålla egen koll på fonderna. Detta slipper du med Lysa då de hanterar detta åt dig (mot en mindre avgift) . Att Fondportföljerna finns kvar är för att

1. Man är intresserad av att själv lägga tid och tanke i att göra detta.
  2. All investering går inte att lägga i Lysa . ( Tjänstepension etc)

Helt riktigt så är det då att ex. Passiva Portföljen kan bestå av kapital på fler ställen , ( Lysa + Tjänstepensisonskapital), men har du sett till att du har ungefärlig samma fördelning i på båda ställena (90/10) så är du hemma och behöver inte tänka mer på det.

Viktigare är att se att totala summan i buffert och mellanriskportföljen är rätt i förhållande till vad du ser att du kan tänkas behöva använda i närtid ( 1-3 år, resp 4-5 år). Har du dessa fyllda så fyller du endast på i Passiva portföljen. Lysa hanterar fördelningen av de olika fonderna. Har du sparandet på Avanza/Nordnet så ställer du in där hur många procent av din 1000 kr som skall sättas in på respektive Fond , och du behöver inte tänka mer på det sen. förutom vid ombalanseringen (1 gång / år) , vilket du slipper med Lysa då de gör detta åt dig) .

Lysa Bred vs Hållbar:
Först fanns endast ett val, (bred) sedan har Hållbar kommit till som har en mer inrikting på hållbara fonder , vilken av dem du väljer är upp till dig att avgöra (det som känns bäst i magen) , oavsett vilket du väljer får du ett bra sparande som följer denna strategi.

Lycka till med ditt sparande !

2 gillningar

Exakt! Har byggt min 30år+ portfölj med AP7 Såfa som inspiration, (100% aktier, bred global profil med 25% hävstång).

1 gillning

Otroligt givande svar! Tack för input! När du menar pensionssparandet, att det inte går att ha i lysa. Vad menar du med det? Talar du om förflyttning av pension?

1 gillning

Förlåt , med pensionssparande i denna bemärkelse så menar jag typ Tjänstepension som är låst till exempelvis Alecta eller något annat pensionsbolag som du själv inte kan flytta , men du har möjlighet att välja fonder i .

Eget privat pensionsspar är aldeles utmärkt att hålla i Lysa

1 gillning

Aha! Så jag har möjlighet att flytta min tjänstepension till en annan fond hos Avanza? Vad är rekommendationen där? Tack, mvh.

Om du kan flytta till Avanza eller inte beror på avtalet din arbetsgivare har (Jag kan inte välja Avanza) . Detta får du kolla med din arbetsgivare , men oavsett vilket bolag som håller kapitalet så kan du välja innehavet, Dvs vilka fonder du ska ha , och hur fördelningen av Räntefonder Aktiefonder ska vara , i det syftet har du nytta av Jans Fondportföljer. Välj då de fonder och fördelning som är upptagna i dessa så har du en bra och bred portföljs med låga avgifter.

Valet av fonder gör du hos den aktör som håller din tjänstepension.

2 gillningar