Hej. Har lite funderingar kring mitt upplägg av mitt sparande.
Hade Swedbank Tranfser 80, men bytte till Robur Acess Global för den lägre avgiften. Har 30k där i nuläget.
La in 7500kr på Lysa, Bred, med 100% aktier då detta är till pensionen.
Tanken är att spara 2000kr/månad till pensionen. Och sen resten till Avanza, har inte bestämt hur mycket det blir än dock.
Sen har jag börjat föra in pengar på Avanza. Satte in 10000kr till att börja med.
Avanza Global, 50%
Avanza Zero, 25%
Avanza EM, 12,5%
Avanza USA, 12,5%
Men det känns lite konstigt att BARA ha Avanza fonder av någon anledning. Skulle ni ha ändrat denna portfölj, och hur hade ni ändrat den, och varför? Eller duger den portföljen som en “nybörjar portfölj” om man säger så?
Sen funderar jag även på om man skulle sälja Acess Global, och föra över dom pengarna till Lysa istället, är det en bra ide? För tanken var att ha Lysa som mitt privata pensionsparande. Och då kanske det är lättare att bara ha ett konto för pensionen. Dessutom så verkar Acess Global vara i stort sett samma fond som Avanza Global, eller har jag fel?
Har ytterliggare ca 50k att fördela ut +30k då kanske om jag skulle sälja Acess Global. Hur hade ni fördelat ut dom? Och hade ni lagt in allt på en gång eller fördelat ut det över några månader?
Tack på förhand alla svar uppskattas då jag inte känner att jag har jättebra koll. Tror jag fick med dom frågor jag gått och undrat över några veckor nu. Vill inte spamma ner forumet med massa trådar…
Efter överslag räknar vi alltså ca 50k + 2k i månaden? Det är ingen risk att köra mycket Avanza eftersom du sparar långsiktigt och inte behöver pengarna nu. Att sprida mellan bolag ger inget extra imho.
Men är placerandet en hobby och du vill byta ibland etc för att lära dig och testa strategier så ta lite olika och se var som händer över tid.
Ja precis ! Ok, men då kan jag lika gärna sälja Acess Global o lägga in det på Lysa?
Ska jag köra på den portföljen jag har nu, med bara Avanzas fonder, eller finns det bättre fonder med samma avgifter?
Vad gäller Avanza fonderna kan det finns bättre fördelning om du vill ha viktat eftet världsmarknadsindex.
Titta på globala barnportföljen, alltså majoriteten LF global indexnära, en liten del Avanza emerging markets (billigare än globala barnportföljens alternativ) och Handelsbanken småbolag index (kommer inte ihåg exakt rätt namn).
Extra USA utöver globalfondens innehav brukar inte rekommenderas.
Min uppfattning: Med lång sparhorisont, summorna du nämner och det faktum att du redan har billiga fonder såvitt jag kan se så hade jag rullat vidare så.
När det gäller avgifter är det ju inte heller extrema sådana, sett i faktiska summor. Kanske är det dessutom enklare att ha allt på ett ställe och väldigt överskådligt som på Avanza.
Lysa känns som att du kommer att få betala för något du inte behöver just nu.
Nattugglan nämner övervikt i USA ser jag. Du kanske tror på Biden och fed, isf kör på. Annars sprid ut mer om det är globalindex som är målet.