Sälja fonder Swedbank och flytta till LYSA (fondrobot)

Hejsan

Har sökt och funnit en del trådar i ämnet, men blir ändå lite rådvill och tycker inte jag får de svar jag söker.

Jag har idag två ISK konto i Swedbank där jag månadssparar i fonder sedan många år tillbaka. Inte varit aktiv på något sätt under åren som gått, utan kollat värdet ibland och varit nöjd med utvecklingen. Även om det har stagnerat och backat lite sista tiden.
Uveckling sedan start är 62% resp 22%

Även månadsspar i en kapitalförsäkring som jag skapade till min dotter när hon föddes. Nu är hon myndig och kommer i en framtid få tillgång till “sina” pengar.
Värdet på denna har sedan start ökat 81%.

Till detta har jag även ett antal ISK hos LYSA som jag tycker tuffar på och utvecklar sig positivt :slight_smile:

Nu är fråga om man ska/bör flytta innehavet från Swedbank till LYSA?
Även en kapitalförsäkringen?

Vad tycker expertisen?
Fördelar?
Nackdelar?

Det finns en del lämpliga fonder i Swedbanks utbud, det beror väl egentligen på vad syftet med att flytta över allt till LYSA är. Om du skulle vilja stanna kvar hos Swedbank, eller flytta till annan aktör rekommenderar jag den här tråden:

Det positiva med LYSA i mina ögon är att det sköter sig självt och inte finns en massa skinande, spännande saker som kan påverka en att ändra sin strategi, men det är något var och en får fundera över eftersom avgiften är snäppet högre än en relativt likvärdig portfölj hos andra aktörer. Det viktigaste är att investera långsiktigt, regelbundet och på ett sätt som passar dina mål :+1:

Vilka fonder är det du har nu?

1 gillning

Idag har jag:
Swedbank Robur Transfer 80
Swedbank Robur Access Sverige
Swedbank Robur Access USA
Swedbank Robur Access Europa
Swedbank Robur Fastighet
Swedbank Robur Selection 75
Swedbank Robur Asienfond
Swedbank Robur Small Cap Glob

Mycket litet innehav i nedanstående:
Swedbank Robur Småbolag Norden
Swedbank Robur Global Em Mkts
Carnegie Strategifond A

1 gillning

Okej. Några billiga indexfonder (bra) och resten dyra, aktivt förvaltade fonder.

Hade personligen bytt ut allt mot 80% Swedbank robur access global, 20% Swedbank robur access Sverige, 10% Storebrand emerging markets. Då täcker du nästan hela marknaden och till ett väldigt lågt pris.

Alternativt in med allt i Lysa om du redan har sparande där igång också.

1 gillning

Med swedbank skulle jag personligen köra Storebrand global all countries 80% samt Robur Access Sverige 20%. Balansera med räntor, Storebrand obligation?

1 gillning

Tack för bra inspel!