Genomsnittlig avgift är 0,37% på dessa. Även om majoriteten av sparandet är i LF som ligger på 0,22%.
Funderar på om jag skulle skippa dessa och köra 100% aktier på Lysa endast. Ligger på samma avgift i princip. För enkelhetensskull. Dock gillar jag att pengarna som jag sparar i fonderna ligger i min bank (Handelsbanken)
Tar gärna emot tips och input på ovan! Är det någon skillnad på att spara i de 4 fonderna vs Lysa? För och nackdelar? Tack!
Du har en väldigt nischad Sverigefond. Så det beror ju på om du vill fortsätta med det eller inte.
Kan vara smidigt att ha portföljen på sin storbank. Samtidigt kan jag tycka att man låser in sig och skapar mindre utrymme att byta bank → svårare att fighta om bolåneränta.
Ser inge fel egentligen med fondvalen, lite övervikt mot Sverige men inget jag tycker man kan antyda något speciellt på.
Eftersom du själv känner att du ändå vill ha allt hos Handelsbanken så och känns ändå som att du tycker det är okej att ha en egen portfölj så ser jag ingen anledning för dig att byta till Lysa.
Skillnaden blir väl en liten fördelningsskillnad mellan marknader och även att din portfölj hos Lysa skulle ha ombalanserats automatiskt under årets gång, något som du själv får göra i en egen portfölj
Min fundering är i vilken form du sparar i fonderna. Ligger allihopa på ett ISK? Har du någon eller några på ett fondkonto? De hanteras olika när du skall deklarera och hur mycket skatt du skall betala och när.
Ang Sverigefonden så kanske den är nischad, har inte tänkt på det faktiskt, ville mest ha den för att den rekommenderats och är relativt billig.
Tänker också att om jag vill förhandla om bolåneräntan och få ner den så är det ett bra argument att ha sitt sparande samlat hos banken? Om jag vill byta kan jag bara sälja och flytta. Eller hur tänker du?
Är det verkligen övervikt mot Sverige? tänker att det är två globalfonder, en asien och en sverige?
Jag har inte riktigt fattat skillnaden. Iom att jag sparar i fonder, ombalanseras inte dom och uppdateras med innehav? Hur ombalanseras Lysa 100% aktier annorlunda?
Kollar man utifrån ett globalt perspektiv är den svenska börsen cirka 1% av alla börsbolag. Du månadssparar idag 25% till en fond med svenska bolag. Det betyder att du har en tydlig övervikt mot Sverige sett till ett globalt perspektiv. Därmed inte sagt att det är fel. Lysa har också viktat upp Sverige, men då till 20%. Det är vanligt att det landet man bor och verkar i får en större tyngd i en portfölj än vad det annars skulle ha. Detta för att de handlas i SEK och vanligtvis köper & säljer produkter i SEK. Just Sverige är dock ett litet undantag då vi är så beroende av omvärlden och många av våra största företag har en global närvaro.
Ombalansering betyder att det innehaven regelbundet förs tillbaka till den ursprungsposition man tänkt sig. Säg att din fördelning efter ett år är 10% Spiltan, 10% Swedbank, 10% Handelsbanken och 70% Länsförsäkringar är det en väldigt stor differens mot din ursprungliga fördelning. En ombalansering då innebär att du säljer det som gått bra och köper det som gått dåligt för att återställa status quo.
Köper du fonder själv är det ingen som gör detta åt dig. Det måste du själv hantera och hålla kolla på.
Lysa och andra robotar gör det automagiskt. De säkerställer att den balans du valt i din investering hos dem ligger kring ditt val kontinuerligt. Exempelvis om du kör 100% aktier hos Lysa, är det 80% globalt och 20% Sverige. De garanterar att den balansen bibehålls oavsett hur börserna utvecklar sig.
Kollar man utifrån ett globalt perspektiv är den svenska börsen cirka 1% av alla börsbolag. Du månadssparar idag 25% till en fond med svenska bolag. Det betyder att du har en tydlig övervikt mot Sverige sett till ett globalt perspektiv. Därmed inte sagt att det är fel. Lysa har också viktat upp Sverige, men då till 20%. Det är vanligt att det landet man bor och verkar i får en större tyngd i en portfölj än vad det annars skulle ha. Detta för att de handlas i SEK och vanligtvis köper & säljer produkter i SEK. Just Sverige är dock ett litet undantag då vi är så beroende av omvärlden och många av våra största företag har en global närvaro.
Ah fattar. Har ju dock majoriteten av själva pengar investerade mot globalfonden. Men bra poäng.
Ombalansering betyder att det innehaven regelbundet förs tillbaka till den ursprungsposition man tänkt sig. Säg att din fördelning efter ett år är 10% Spiltan, 10% Swedbank, 10% Handelsbanken och 70% Länsförsäkringar är det en väldigt stor differens mot din ursprungliga fördelning. En ombalansering då innebär att du säljer det som gått bra och köper det som gått dåligt för att återställa status quo. Köper du fonder själv är det ingen som gör detta åt dig. Det måste du själv hantera och hålla kolla på. Lysa och andra robotar gör det automagiskt. De säkerställer att den balans du valt i din investering hos dem ligger kring ditt val kontinuerligt. Exempelvis om du kör 100% aktier hos Lysa, är det 80% globalt och 20% Sverige. De garanterar att den balansen bibehålls oavsett hur börserna utvecklar sig.
Hmm, det hade jag inte tänkt på heller. Ärligt talat är det inget jag kommer gå in och säkerställa, att fördelningen är samma över tid. Jag sätter bara över ett belopp mot den fonden jag tror blir bra långsiktigt. Sen kommer jag köpa/sälja beroende på vilken fond som rekommenderas varje år. Då kanske Lysa är ett bättre alternativ. Dock vet jag inte om jag bryr mig så mkt om fördelning som sagt. Får ta en funderare på den!