Hej,
Jag har några frågor som jag hoppas kunna få lite hjälp med av er kloka människor. Jag har läst och letat men kan fortfarande inte bestämma hur jag ska göra.
Jag kör Lysa 90/10 men har funderat på om det ändå är bättre med 100/0 då jag troligen inte behöver pengarna inom ca. 10 år. Det känns onödigt att betala skatt på räntedelen (ISK)?
Nästa fråga blir då - är det ens ngn idé att använda Lysa då jag läst att det blir billigare att sätta ihop fondportföljen enligt förslaget som finns här på Rika tillsammans än Lysa. När jag räknar blir det dock inte billigare, räknar jag fel?
En nackdel med sparande i fonder är ju att man inte vet till vilken kurs man säljer/köper. Hur tänker ni kring om man behöver pengar och man då säljer av en stor del av portföljen en dag om börsen skulle sjunka kraftigt?
Jag flyttar över pengar från ISK Avanza till LYSA utspritt under en period vilket gör att det blir flera köp. Betalar man en transaktionsavgift vid varje köp? Vad är i så fall kostnaden? Kan inte hitta informationen hos Lysa.
Om jag behåller Lysa, vilken fond skulle ni rekommendera som komplement då jag måste spara minst 500 kr/månad på LF?
Det är en avvägning mot ens egen bekvämlighet. För somliga kan det vara värt att ta en marginellt högre kostnad mot att Lysa sköter allt.
Så är det. Vill du skydda dig mot detta får du investera i ETFer i stället. Nackdelen med ETFer är att de flesta av dessa handlas i någon annan valuta, så då får du betala växlingsavgift i stället. I vilket fall är du aldrig skyddad mot att fonden stiger kraftigt dagen efter du sålde.
Det är ingen transaktionsavgift för detta, däremot uppstår det en mindre skatteeffekt eftersom du får betala skatt på båda kontona under ett kvartal för pengar du tar ut ur en ISK och sätter in i en annan.
Jag har inte koll på vilka fonder som erbjuds vid sparade på LF, men LF Global Indexnära är en fond som ofta rekommenderas på forumet och det vore ju konstigt om inte den finns på Lfs egen marknadsplats.
Det är precis LF Global Indexnära som jag använder hos LF-banken och mitt fasta 500 kr månadssparande. Den finns och är bäst lämpad för att bli guldkund. Sparandet tuffar långsamt på i bakgrunden medan jag lirar hos Avanza och Opti.
Om du har väldigt lång sparhorisont så är det inget fel att köra 100/0. Det man förlorar då som är väldigt smidigt med Lysa är den automatiska ombalanseringen mellan olika tillgångsslagen. Däremot kommer den ombalansera inom aktierna.
Det går som sagt bygga snarlika portföljer som Lysa (dock med andra fonder) för ett lägre pris. Du kan t.ex kolla in Basportföljen eller Globala Barnportföljen. Avgifterna för dessa ligger typ runt 0,2-0,25 tror jag. Dvs ca 10 baspunkter billigare än Lysa.
Jag skulle välja LF global indexnära. Den är väldig bred (dock inga tillväxtmarknader) och billig. Kan vara intressant att jämföra ditt sparande på Lysa mot om du nu väljer att köra 100/0.