Jag är nybörjare när det gäller fondsparande, men har ganska lång sparhorisont och tjänar hellre pengar över tid. Nu har vi börjat månadsspara i Lysa till 1-åriga sonen.
Jag har enskild firma sedan några år och pensionssparar privat i Länsförsäkringar, också sen några år. Tycker dock inte att avkastningen är bra nog & gillar inte avgifterna … Tror också jag kanske kan göra det hyfsat bra själv, så sedan några månader har jag också börjat spara i några fonder, tänkt till pensionsåldern. I början var det kul att läsa på om fonder, spridning över allt från globalfonder till tillväxtmarknader osv. - men nu funderar jag på om jag inte borde börja månadsspara i Lysa istället? Horisonten hyfsat lång; jag är 38 år.
Jag tror säkert jag skulle kunna lyckas bra själv - men orkar man i längden? Jag har mycket med barn, hus, jobb osv. Skulle ni utifrån denna beskrivning rekommendera enbart Lysa istället för privat pensionssparande hos Länsförsäkringar och/eller att själv månadsspara i en rad fonder? Så svårt att veta vad som är rätt för mig!
Fyi, jag har en buffert och sparar ständigt i denna med bra ränta, för utgifter inom kort tid.
Jag tror att allt handlar om vilken investeringsfilosofi man har och vad man prioriterar. Jag prioriterar forskning och att det ska vara enkelt, smidigt och inte ta någon tid. För det är jag beredd att betala 0.1 %-0.2 % och därför väljer jag LYSA.
Läser du de andra artiklarna så är det många som är av en annan åsikt. Men det beror ofta på att man har andra ingångsvärden eller faktorer som man prioriterar på.
Så ja, jag skulle rekommendera det. Hittar Jack, Lasse eller någon annan till tråden så kommer de säga att du ska göra det själv med LF Global. ??
Jan
PS: OBS! Jag utgår från ovan att det är ett vanligt ISK som du pratar om. För det går tyvärr inte att tjänstepensionsspara, ha IPS eller motsvarande hos LYSA. DS.
Hej.
Du har helt rätt Jan.