Jag är nybörjare när det gäller fondsparande, men har ganska lång sparhorisont och tjänar hellre pengar över tid. Nu har vi börjat månadsspara i Lysa till 1-åriga sonen.
Jag har enskild firma sedan några år och pensionssparar privat i Länsförsäkringar, också sen några år. Tycker dock inte att avkastningen är bra nog & gillar inte avgifterna … Tror också jag kanske kan göra det hyfsat bra själv, så sedan några månader har jag också börjat spara i några fonder, tänkt till pensionsåldern. I början var det kul att läsa på om fonder, spridning över allt från globalfonder till tillväxtmarknader osv. - men nu funderar jag på om jag inte borde börja månadsspara i Lysa istället? Horisonten hyfsat lång; jag är 38 år.
Jag tror säkert jag skulle kunna lyckas bra själv - men orkar man i längden? Jag har mycket med barn, hus, jobb osv. Skulle ni utifrån denna beskrivning rekommendera enbart Lysa istället för privat pensionssparande hos Länsförsäkringar och/eller att själv månadsspara i en rad fonder? Så svårt att veta vad som är rätt för mig!
Fyi, jag har en buffert och sparar ständigt i denna med bra ränta, för utgifter inom kort tid.
Jag tror att allt handlar om vilken investeringsfilosofi man har och vad man prioriterar. Jag prioriterar forskning och att det ska vara enkelt, smidigt och inte ta någon tid. För det är jag beredd att betala 0.1 %-0.2 % och därför väljer jag LYSA.
Läser du de andra artiklarna så är det många som är av en annan åsikt. Men det beror ofta på att man har andra ingångsvärden eller faktorer som man prioriterar på.
Så ja, jag skulle rekommendera det. Hittar Jack, Lasse eller någon annan till tråden så kommer de säga att du ska göra det själv med LF Global. ??
Jan
PS: OBS! Jag utgår från ovan att det är ett vanligt ISK som du pratar om. För det går tyvärr inte att tjänstepensionsspara, ha IPS eller motsvarande hos LYSA. DS.
Hej.
Du har helt rätt Jan.
100% LF Global i dex barnsparande lånhsiktigt. 0.22% i avg. Kräver varken tid eller ombalansering. Auto månadssparande.
Tack Jan för att du börjar gilla mig lite. Hahaha.
Mvh. Jack
Absolut Jack. Jag uppskattar faktiskt alla dina (och andras) kommentarer även om vi inte håller med varandra. Men det är ju det som är lite charmen och kräver att vi håller oss på tå. Det är ju lite motsatsen till alla dessa filterbubblor som finns omkring en.
Det enda jag egentligen är mån om att en ny läsare förstår att trots att vi har olika åsikt som t.ex. i den här frågan, att egentligen tycker vi till 90 % lika. Det är ju inte direkt som att du eller jag hade sagt, skit i LYSA, köp 100 % Tesla eller PowerCell.
Tack än en gång för allt Jack och för att du tar dig tiden - och sorry Nina att vi kapade din tråd. ?
Tack för svar - här kommer respons, sent omsider. Jag vet inte om Jack ser detta, men då kan kanske Jan svara i hans ställe: I absolut korthet - varför anser han att det är lika bra med LF Global? Om man kokar ner det till typ en mening eller två
Jag skulle satsa på MS INVF Global Opportunity. Den har avkastat dubbelt så mycket som LF Global indexnära.
Alla som fortfarande tror att indexfonder är det alternativ som långsiktigt ger bäst avkastning bör tänka om.
Av 56 utmärkelser under de senaste fem åren i Fondmarknadens ”Årets fonders” 11 olika fondkategorier förekommer endast en (1) indexfond som vinnare i en kategori. Alla fonder jämförs efter riskmåttet riskjusterad avkastning.
Det är inte alltid det ”enkla” valet som är det bästa. För att hitta de fonder med bäst avkastning anpassat efter sin egen sparhorisont och risknivå bör man försöka hitta de bästa fonderna. Lättanvända webbverktyg, som tex Avanza, gör det intressant och roligt att leta efter ”guldfonderna”.
Hej! Om man nu beslutar att pensionsspara via lysa och är i 30års åldern, vilken fördelning mellan aktier/fonder bör man starta med? Och vid vilken ålder bör man börja justera detta? Tack!
Intressant, verkar som att detta tipset åldrades rätt dåligt. MS INVF Global Opportunity har gått +49% över de senaste 5 åren, LF Global Index har gått +73%. Som vanligt misslyckas aktiva förvaltare att slå index på sikt, men tar ändå 10x högre avgift.
Om du har lång sparhorisont så kör 100/0 eller 90/10. Viktigast är hög andel aktier när det är så väldigt lång sparhorisont. Sedan när man ska sänka risken är upp till en själv. Kanske har man redan en hel del sparst med lägre risk så behöver man inte justera ner Lysa alltför tidigt. Dessutom är det ju inte alltid man kommer behöva varenda krona man lagt in på Lysa exakt på pensionsdagen.
Men som något slags förslag på riktmärke så skulle jag nog personligen köra 100/0 om det är pensionsspar. Sedan från 60 års ålder sänka med 10% och ersätta med räntor. Så när man är 65 år så är det 50/50-portfölj. Den skulle jag nog sedan låta vara så resten av tiden.
Men sen är det väl så att lysa är med råge betyligt bredare än vilken globalfond som helst? Sen förstår jag att man kan ha en issue med deras hom bias.
Ja, Lysa är väldigt bred med flera tusen innehav i deras aktiedel. (Kommer ej ihåg exakt hur många). Sedan om man gillar fördelningen i portföljen, t.ex deras 20% home bias, är ju upp till en själv att avgöra.
De flesta vanliga globala indexfonder innehåller runt 1000-2000st innehav. Vill man efterlikna Lysa får man oftast komplettera med sverigefond, småbolagsfond och tillväxtmarknadsfond.
Ja precis, sen så fördelen med lysa är att man inte kan strula till det med diverse fondbyten. Har både barn och privat fondspar i lysa. Kör just nu 100/0. Blir inte klok alls om räntornas vara eller icke vara, ser därför fram mot nästa avsnitt. Kör även parallellt även med opti med 15% räntor och 10 % råvaror