Varför Lysa när det finns billigare alternativ? Vilka är fördelarna som LYSA bidrar med som motiverar priset?

Hej!
Varför välja Lysa framför Länsförsäkringar global index när den andra totalt kostar 0,22% och Lysa 0,39%? På en mille blir det ändå 17000kr skillnad på tio år.

Jag har Lysa 100% aktier idag men läste nyss på Småspararguiden.se att man inte bör betala mer än 0,30% för en global indexfond, i så fall bör man byta. Det väckte en del funderingar…

2 gillningar

Svårt att jämföra för Lysa är en helt annan produkt än “bara” en globalindexfond.

• Lysa har en mycket bredare portfölj med både tillväxtmarknader och småbolag. Det får du ej hos LF global. I så fall måste du lägga till dessa manuellt och det gör avgifterna högre.
  • Lysa har en automatisk funktion för fördelning mellan aktier och räntor
  • Lysa har automatisk utbetalning om man vill ha det
  • Lysa gör det mycket enkelt för nybörjare att komma igång och hitta rätt risknivå för deras behov.
  • Lysa har både ett brett alternativ samt ett hållbart alternativt. LF Global är väl bara ESG numera. Det är det inte alla som vill ha.

100% LF Global kan vara för hög risk för många. Jag tror många överskattar sin förmåga att att tåla volatilitet och borde kanske ha lägre risk i privatsparandet. Även om det förmodligen är ganska låg risk i förhållande till hela sin ekonomi inkl pensionen som till stora delar är väldigt låg risk.

Finns fördelar och nackdelar med båda alternativen. Man får välja det som passar bäst för en själv.

5 gillningar

Tack för ett tydligt svar! Jag använder ju inte räntedelen eller utbetalningsgrejen du skrev om, hos Lysa men det andra har jag ju nytta av. Jag gillar ju Lysa, blev bara lite konfunderad över skillnaden i kostnader men då förstår jag bättre.

Men är Länsförsäkringar global index, generellt en fond med högre risk än Lysas 100% aktier?

1 gillning

Enligt fondbolagens förening är runt 92% av våra gemensamma investeringar i fonder placerade i ljusgröna fonder. 3% av våra pengar är placerade i mörkgröna fonder. Vilket innebär att det är en liten minoritet om 5% som ingår i dina ”inte alla”.

1 gillning

LF global innehåller väl runt 1500 bolag har jag för mig och Lysa några tusen bolag ytterligare spritt över fler regioner och storlekar på bolag. Risken kanske inte är högre men Lysas är bättre riskjusterad anser jag. En sak jag inte gillar med Lysa dock är att de placerar 20% i Sverige. Det avviker ganska rejält från marknadsvikt men faller visserligen inom det som på forumet anses rimligt.

LF global eller andra globala indexfonder är tillräckligt bra alternativ tycker jag för långsiktigt sparande. Personligen skulle jag dock välja Storebrand Global all countries om jag bara skulle välja en enda fond. Den kostar runt 0,3% i avgift men innehåller runt 2400 bolag har jag för mig samt tillväxtmarknader.

Sen som @Anonym skriver så är majoriteten av fonder idag någon form av hållbara/ljusgröna. Det är svårt att hitta fonder som inte har någon som helst hållbarhetsinriktning. Men kan jag undvika det som kallas mörkgröna/full ESG så gör jag personligen gärna det.

1 gillning

En stor anledning som jag gillar med LYSA är - förutom det som @MattiasA90 skriver är:

1. Man behöver egentligen inte något mer än sin vanliga bank och LYSA. Där den senare kan hjälpa till med både buffertsparande + det långsiktiga + mellanlångsiktiga sparandet.

2. Det är väldigt svårt att göra fel - egentligen kan man säga att allt som INTE är LYSA kommer att introducera en beteendemässig risk - som de flesta kommer att hamna i diket kring förr eller senare.

3. Du får hjälp även med räntefond hos LYSA.

4. Det är tråkigt med LYSA och du kommer inte att få några mejl “nu har vi lanserat denna fonden” med ett implicit budskat att du ska byta till den. Det finns sällan någon anledning att logga in på LYSA vilket också innebär att du minskar risken för andra beteendemässiga fel.

5. Jag upplever även att LYSA kontinuerligt går i rätt riktning och har mål som är i linje med oss som sparare - de har hittills bara sänkt avgifterna för oss kunder, de har gjort erbjudandet bättre och bättre och det ser även ut att bli så längre fram.

Så det finns mycket som motiverar att köra LYSA. Jag håller med Småspararguiden och @Runnemo i mycket, men här har vi lite olika åsikt (även om det bör noteras att vi tycker 95% lika och det skijer på marginalen). Man kan väl egetnligen sammanfatta det med som att jag lägger mer vikt på det beteendemässiga och säger att det är värt att betala 0.1% mer för att minska den beteendemässiga risken medan de diskonterar den och säger - vi kommer ändå inte göra bort oss beteendemässigt, varför betala för något då eftersom det inte skapar ett värde?

PS. Notera att det dessutom är något orättvist att jämföra LF Global med LYSALYSA inkluderar långt mycket fler komponenter. Så ska man göra det själv och verkligen göra en äpple-med-äpple jämförelse så hamnar du på ca 0.28 i avgit där LYSA ligger på runt 0.35. Så skillnaden är inte så stor som man kan tro.

15 gillningar

Detta tror jag är värt oerhört mycket! Bra mervärde för 0,1% extra avgift. Jag vet själv hur jag var när jag började spara. Pillade jämt i portföljen och ändrade hit och dit. Ligger ju mer utanför börsen än i pga det :joy: Nu har jag portföljer som jag är nöjd med och pillandet är borta, men för de flesta helt nya är nog fondrobot och “glömma bort lösenordet” det bästa.

5 gillningar

Vanguard värderar den beteendemässiga risken till mellan 1-2% per år. Dalbar brukar säga 30-40% av avkastningen över tid.

1 gillning

Låter rimligt. Då är 0,1% om året väldigt billigt! :slight_smile:

1 gillning

Jag ser också bara fler och fler fördelar med LYSA. Framförallt tryggheten i att veta att risken hålls på önskad nivå. Och även om man idag bara kör 100 % aktier kommer det helt klart komma en dag där man uppskattar att få hjälp att balansera med räntefonder, tex när det börjar bli dags att använda sitt kapital. Överlag tror jag man får otroligt mycket för pengarna hos Lysa!

10 gillningar

Jag kan bara se till mig själv. Innan jag flyttade över allt förutom tjänstepensionen till Lysa så var det mycket tid, tankekraft och en del jobbiga känslor som gick åt till att “förvalta mina pengar”. Nu måste jag en gång om året göra deras (väldigt smidiga) kombinerade KYC och risknivå-bedömning. I övrigt tänker jag inte på pengarna eller “hur det har gått”. Det har frigjort väldigt mycket för mig just för att det är så tråkigt. För mig som strävar efter någon slags FIRE är utbetalningsfunktionen väldigt attraktiv.

Jag hoppas dock att Lysa möjliggör att sparkonto/auto kan utgöra räntedelen som ett valbart hack. Räntedelen i mina Lysa-portföljer har inte presterat lysande när vi gick från noll/minus-ränta till stigande räntor. Där är jag lite besviken.

5 gillningar

Tack alla ni för lärorika och pedagogiska svar! Lysa får stanna kvar för nu blev jag ännu mer säker på att jag gör rätt.

Eftersom jag dessutom har adhd och kan agera impulsivt känns det än mer viktigt att ha mina pengar där jag inte frestas att agera impulsivt. Det är inte så spännande att logga in på Lysa medan jag på exempelvis Nordnet blir mer ”girig” och lättare faller för frestelsen att köpa/sälja. Så återigen stort tack!

7 gillningar