Eftersom detta är en fråga som med jämna mellanrum poppar upp i forumet har jag försökt skriva en rättvis sammanfattning med de viktigaste för- och nackdelerna både för och emot både enskilda globala indexfonder och fondrobotar.
Om du tycker att jag har missat något i artikeln, återkom så uppdaterar jag den. Den har redan uppdaterats flera gånger till följd av trådar såsom:
Med flera. Tack på förhand!
Jan
1 gillning
Några röster för och emot från communityn:
Jag är en stark anhängare av Fire and forget.
Istället för att målbelysa med laser och exponera sig för risker föredrar jag att bara mata in målkoordinater/välja måltyp och sedan använda algoritmerna till att själv identifiera och söka på mål.
Lysa är ungefär så.
Det frigör tid för strategiskt tänk och taktisk planering, det som civila kallar för livspusslet.
samt
Har inte LYSA själv pga. följande anledningar
Vill ha så stor del av sparandet samlat på samma plattform, idag har jag i stort sett allt samlat förutom några tjänstepensioner och några onoterade innehav
Samlat sparande ger en bra ränterabatt på bolån
Möjlighet till relativt billig portföljbelåning ger flexibilitet i vardagen, har ingen “buffertkonto” mer än lönekontot/kreditkort, allt ligger investerat, träffar “skiten fläkten” vet jag att jag har tillgång till ansenliga belopp på kort varsel.
Sammanfattningsvis så blir det möjligheten till belåning som gör att LYSA inte passar mig. Hade jag inte tyckt att ovanstående punkter varit av värde så hade jag troligen kört LYSA då jag i stort investerar enligt deras “tänk”, Jag investerar i tillgångsslag och inte i enskilda aktier/fonder. För skojs skull kollade jag att jag gjort tre aktiva affärer/ombalanseringar under 2023 på i storleksordningen 3,4% av portföljvärdet.
Men jag tror att för de flesta så är LYSA ett bra alternativ och jag har rekommenderat det för vänner och släktingar.
och
och
Har inte LYSA av följande anledningar
Lite dyrt i Stay Rich portfölj 50/50 ish då man får lägre avkastning så blir avgiften ännu viktigare än för 100% aktier
Jag vill ha möjligheten att kunna ta ut pengar från aktie- respektive räntedelen i uttagsfasen, pension/FIRE/RE. Inklusive möjligheten att gå över på riktigt korta räntor på slutet av uttaget då obligationer/räntedelen kan ha lite för hög duration (under typ 5 år kvar). Inte sagt att jag kommer att använda det men vill ha optionalitet.
Jag tycker +/-3% avvikelse i aktie/ränte-andel är lite för snålt. Jag vill låta vinsterna köra lite längre före ombalansering. Typ +/-10% så att en 50/50 kan få köra mellan 40/60 och 60/40
Jag bor utomlands / utskriven och kan därmed inte bli kund. Jag kan inte utesluta att det händer i framtiden igen.
Jag har absolut ingenting emot tjänsten - tvärt om - bara att jag inte tycker den passar mig, åtminstone inte i nuläget
och
Jag har Lysa för att jag pillar för mycket själv.
Bytte fonder ofta. Läste varje tråd på forumet och hade sjuk fomo. Min tanke var liksom att ska jag lägga locket på i tio år vill jag inte upptäcka om tio år att jag missat det finstilta och gjort ett misstag.
Så jag bytte fonder hela tiden. Sen anmälde jag ISK-flytt till Lysa i juni och sen dess har jag inte rört mitt sparande annat än för att justera upp det vid löneökning.
Så avsaknaden av kontroll är det som gör att jag valt Lysa . Sen önskar jag att man hade möjlighet att påverka home bias för det vill jag egentligen inte ha. Men det går ju samtidigt emot att jag inte vill ha någon kontroll så det är lite dubbelmoral.
Ser att vissa i tråden klagar på Lysas avgift. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera om skillnaden mellan 0.4% och 0.23% är det avgörande för ert sparande (ca 100kr/mån om man har 1M SEK på kontot. Själv är jag en bra bit från miljonen på Lysa … Och även om jag hade en miljon där hade jag nog inte känt att den hundralappen är den värsta kostnaden i min ekonomi )
samt
Jag tycker fortfarande Lysa är en jättebra produkt och fortsätter rekommendera den till vänner och kollegor. Jag tycker den breda produkten är extra prisvärd. Vill man ha 100% aktier i den hållbara produkten tycker jag man får en likvärdig produkt med 80% LF Global och 20% Nordnet Indexfond Sverige ESG, en portfölj som endast kostar 0.17% totalt.
och
Eh, jag investerar inte heller i Lysa .
Ja, jag tycker att det finns en poäng som ett enklare sätt för gemene man att göra mer rätt (annars så kanske man köper en för dyr globalfond eller inte hänger med att en fond plötsligt har blivit mer aktiv, ex. LF och Avanzas globalfonder).
Men har man grundläggande kunskaper så tycker jag att man lika gärna kan göra det själv.
2 gillningar