Jag har gått och klurat på en sak och skulle vilja lyfta det med forumet, @janbolmeson och er andra som räknar på avgifter i sömnen.
Historiskt har ett av de tyngsta argumenten för Lysa och liknande fondrobotar varit att man får en automatisk, bred och ombalanserad portfölj till en väldigt rimlig peng (ofta runt 0,35–0,40 % totalt). Argumentet mot att bygga själv har varit att “man sparar bara några enstaka räntepunkter, men tappar den automatiska ombalanseringen och beteendevinsten”.
Men nu har spelplanen förändrats ganska rejält på kort tid. Nu när Montrose har lanserat sin globalfond för 0,09 % och Avanza ligger kvar på sina 0,10 % (för att inte tala om gratis Sverigefonder som Avanza Zero eller rabatterade alternativ hos Montrose) så börjar prisskillnaden bli ganska brutal i procent räknat.
Om jag bygger en klassisk “RT-bas” på egen hand landar jag på en total avgift på drygt 0.1 %. Väljer jag Lysa betalar jag nästan fyra gånger så mycket i avgift för aktiedelen.
Mina frågor till forumet och Jan:
Går en avgift på upp emot 0,40 % fortfarande att försvara för en ren aktieportfölj (t.ex. 100/0) när man kan få marknaden så här extremt billigt på egen hand?
Hur mycket är “beteendeförsäkringen” och den automatiska ombalanseringen egentligen värd i kronor och ören per år? Särskilt om man har ett större kapital där 0,30 procentenheter i skillnad blir tusenlappar varje år.
Är det någon mer än jag som har börjat flytta, eller överväger att flytta, från fondroboten till hemmasnickrade portföljer på grund av den nya prispressen på indexfonder?
Vad säger ni? Har fondrobotarna spelat ut sin roll för den medvetna spararen, eller missar jag något fundamentalt mervärde i Lysas korg?
Fördelen med fondroboten är den automatiska ombalanseringen. Har du en fördelning på 70/30-aktier/räntor så gör ju Lysa det åt dig automatiskt. Men kör man 100% aktier så är Montrose global för 0,09% i avgift en riktig killer.
Tycker väl personligen alltid att Lysa har varit för dyrt och låst in en då det inte går att genomföra flytt till annan bank.
Som någon annan skrev på forumet tidigare, på vilket sätt hjälper det ens mot beteendemisstag när det är minst lika lätt att justera reglaget för aktier/räntor hos Lysa som att köpa och sälja fonder?
Den som vill peta och störa sin portfölj kan alltid göra det, även hos Lysa.
Mest jämförbart med Lysa är nog en bred globalfond som SPYI, som kostar 0,17 % om året. Att smalare globalfonder (utan u-marknader eller utan småbolag) kostar under promillen är inte så uppseendeväckande.
Bra fråga. Trodde de skulle matcha global nu när man kan ändra home bias. Men ofta så har lysa bred 1% sverige 0,15% när tex lf global har 0,50-0,60%. Frågan är dock när de båda läser av. Så få ge det mer tid.
Och andra sidan. Lysa har hela tiden slått snittet på på 7% med 10-12% istället. Så är ju väldigt bättre än snitt index.
Sedan är nog Frågan varför man hakar upp sig på lysa. Är det för avkastning, då kan man fråga varför man inte istället har lf usa eller teknik fond. Som 70+% av de flesta globaler består av.
Alltså det kokar väl åter ner till hur stor vikt man fäster vid 0,15-0,20% dyrare avgift kontra hur klåfingrig man är i att pilla med fonderna på en plattform med större valmöjlighet.
Handen på hjärtat: Hur mycket kommer denna avgiftsskillnad avgöra ens ekonomiska framtid? När vi pratar om att välja fonder med låga avgifter är det ju ffa för att undvika dyra aktiva fonder med väl över 1% i avgift. Att optimera från 0,35 till 0,1… jaja men gör det då om du tror att det är där skon klämmer.
Så ser man vilken skillnad avgiften gör. Sen vet ingen vilken fond, fondrobot eller annan investering som kommer gå bäst framåt. Men avgiften vet man i alla fall.
Tror lysa är ok för många, finns betydligt dyrare och sämre produkter. Men är man en pillare så kan man pilla även med en fondrobot.
Är man en filbunke, så är en enkel egen portfölj också bra.
Du har rätt men då förutsätter du att montrose fonden alltid kommer ha samma pris, vilket den kanske alltid kommer ha men vem vet? Lysa kanske blir billigare nu?
Dessutom så har lysa fördelen att man inte kan göra något annat än att välja mellan aktier och räntor.
När ja hade en jättebillig globalfond på avanza så blev det alltid att jag inte kunde hålla tummarna i styr och nalla från globalfonden och köpa någon spännande aktie eller aktivt förvaltad fond.
Avgiften på lysa blir då en försäkring från att hålla mig borta från mina knäppa ideer.
Jag har inte Lysa idag, men funderar på att flytta dit. Det blir alltmer lockande att bara sätta in och glömma. Att Lysa sköter fördelningen mellan global/em/sverige.
I så fall behåller jag likvidbuffert (ca 50 tkr på vanligt sparkonto) och reservbuffert med 1-3 års behov på fasträntekonton på min vanliga bank och har resten på ett Lysa-konto med 100/0-fördelning.
För en “vanlig” sparare, ej forum-expert, som många här är. Så säger många rapportera att beteendekostnaden är mellan 1-3%.
Det går hyfsat i linje med Morningstars Mind The Gap på 1.2% och Dalbars något högre.
Här är en bra historia som är relevant i sammanhanget från rådgivare-sidan:
”Jag har följt dig länge Jan och tycker att jag är ganska påläst. Jag kan mycket om indexfonder, förstår varför jag ska välja dem, har läst forskningen och sparat mycket pengar genom åren. Jag har ett jobb där jag får en ganska stor bonus runt februari–mars när föregående års resultat är klart.
2020 fick jag ut en jättestor bonus i slutet av februari. Det var mitt under pandemikraschen där börsen hade fallit nästan 20 % på två veckor. Det kändes verkligen som att den här gången var annorlunda. Trots att jag egentligen visste att oddsen talar för att investera hela beloppet direkt kunde jag inte förmå mig att göra det. Det kändes för jobbigt när allt bara föll. Så jag lät bli.
Som vi alla vet bottnade kraschen i slutet av mars, men det visste man ju inte då, och börsen var tillbaka innan midsommar. Tror du att jag hade investerat mina pengar då? Nej, de stod fortfarande kvar på kontot. Det kostade mig väldigt mycket i missad avkastning och ånger. Det var då jag insåg att även om jag kan mycket i teorin är det en helt annan sak att faktiskt agera på det.
Den insikten, tillsammans med att jag fick hjälp med andra delar av ekonomin, gjorde att jag bestämde mig för att anlita en finansiell rådgivare. Det här lär inte vara det enda misstaget jag gör i livet, och kostnaden för misstagen är sannolikt mycket större än avgiften jag betalar rådgivaren varje år.”
Jag sitter still i båten än så länge. Vidhåller dock fortfarande det jag skrivit här:
Allt beror på vad man optimerar mot. Optimerar man mot låg avgift är inte Lysa grejen. Jag optimerar på energi och totalavkastning utifrån mina förutsättningar som innebär att jag känner mig själv som investerare vid detta laget. På Avanza loggar jag in en gång i veckan, på Lysa typ en gång om året. På Lysa - inget pill i år. På Avanza 10 transaktioner hittills. Finns ju alltid någon ETF som sänkt priset, har ett bredare utbud eller som man vill “prova”.