Diskussion till sidan: Lysa och vår erfarenhet från att varit kunder hos dem sedan 2019

Jag har uppdaterat vår sida om Lysa för att försöka ge en rättvisande introduktion, recension och fördjupning:

Något jag har missat eller borde ta upp?

16 gillningar

Spontant tycker jag att du på ett föredömligt sätt har täckt in det mesta.

Möjligen skulle du kunna lyfta fram möjligheten att välja bort ”20 % home bias” ännu tydligare (och tidigare), eftersom det trots allt verkar vara den vanligaste invändningen från kritikerna.

6 gillningar

Min spontana tanke är att avsikten med sidan är transparens och information?

Tror inläggets ingång och avsikt kan komma före själva innehållet för att förtydliga; är det reklam; redovisning av en relation; eller ett inlägg gällande Lysa ur er som kundperspektiv? Nu upplever jag att jag får leta lite för att hitta “ingången” i läsningen.

Ps. bästa non-humble brag jag sett på länge. 10 mille!! Tjoho!! :partying_face:

6 gillningar

Jättebra Jan! Är själv Lysa-ivrare efter att ha tagit del av dina tidigare avsnitt och resonemang om dess fördelar. Det kokar verkligen ner till minimerandet av beteendemisstag för mig. Jag tror jag kommer tjäna väldigt mycket pengar av denna egenskap över en livstid på börsen.

3 gillningar

Kan du säga något mer? Att jag ska komma med relationen tidigare eller senare? :see_no_evil_monkey:

Haha, det var ju någon som ställde frågan inför avsnittet som vi spelade in i veckan (där Caroline älskade din fråga och citerar dig flera gånger) och eftersom vi säger det då, kunde jag lika gärna ta upp det här. Sedan är det dock majoritet av företagspengar som ska skattas förr eller senare, men ändå.

2 gillningar

Ja, det var samma insikt jag kom till. Nu är det bara att följa @RicardNylund:s råd om att höja andelen aktier också bara som ska till. :joy:

1 gillning

Ja, exakt - typ, direkt! Typ ”vi är engagerade såhär i Lysa, det här inlägget är inte reklam/vi får inte betalt för att säga detta, men vi gillar dom som tusan!”. Upplever att det kommer allt eftersom i inlägget, men om du lägger det först så har man liksom det avklarat och kan fokusera på varför ni gillar Lysa. :money_bag:

Grymt och superimponerande! :clinking_glasses:

Aww, vad roligt. Ska bli kul att lyssna på avsnittet! :smiley:

3 gillningar

Vill tillägga att ombalansering sker även vid 100% aktier. Har lysa själv sagt till mig på sin hemsida. Om det är ändrat idag vet jag ej.

@Indexqueen - så här? Första texten ovanför bilden.

3 gillningar

Sant, min miss.

1 gillning

2 gillningar

Intressant text och bra information. Tyvärr tror jag att du flyger farligt nära solen. Jag tror inte Konsumentverket etc uppskattar din information om "vi får betalt för andra inlägg, men detta superinlägg skriver vi gratis och frivilligt".

Jag är långt från expert, men om en person regelbundet får betalt för att göra intervjuer i en podd och artiklar på en blogg, skapas en ekonomisk koppling. Man måste se till helheten hur affärsrelationen ser ut. Att du dessutom har reklamlänkar, även om de är tydligt märkta och påpekar att de betalar mindre än andra aktörer hjälper inte heller gissar jag på.

Hur ska du göra då? För att se till helheten, skippa att säga att du skriver det gratis utan att bli tillsagd. För det spelar ingen roll, man ser till helheten att du öppet rekommenderar företaget helhjärtat, upprepat bjuder in till intervjuer och diskussioner så att de får synas på Sveriges största ekonomiforum samt inkluderar reklamlänkar. Inled istället med att ni gillar och använder Lysa, har ett pågående samarbete där du får ersättning för att de ska få synas på din blogg.

Det är mina 10 öre. Kanske har jag fel och du konsulterat en jurist med kunskap inom området om just detta?

4 gillningar

Fast det är ju inte sant. De betalar ju inte för att synas, för artikeln eller för annat. De betalar för två avsnitt vid jul / om året och dessa är tydligt uppmärkta.

Jag har dessutom ett helt stycke som kommer direkt efter som handlar om transparens. Jag gissar att lysa inte ens vet om att jag skrivit sidan.

PS. Tack för att du tar upp diskussionen. Jag bara upplever att hur tydlig jag än försöker vara så får hela tiden kommentarer om att det inte är tillräckligt och då känner jag att jag ändå gör ljusår mer än alla andra på nätet.

PS2. Så här ser det ju ut nu på reklam-avsnitt. Upplever att det är above-and-beyond vad som krävs av myndighet för reklammarkering.

Se själv:

1 gillning

Uppskattar som sagt feedbacken. Har förtydligar transparens-blocket nu med både att lagt din kommentar samt skrivit om det ena stycket till:

• Affärsrelationen med Lysa är att de köper två-tre avsnitt om året (senaste: 446 och 445) som de sponsrar samt att de betalar för kunder via reklam-länkar (sämre än konkurrenter faktiskt). En reklam länk är tydligt uppmärkt: Lysa (REKLAMLÄNK). Inget annat. Detta är något både jag och Lysa inte får ljuga om enligt lag.

Tack för att ni hjälper mig att göra artikeln bättre.

4 gillningar

“Missförstånd 5: ”Insättningsgarantin täcker mina Lysa-pengar.” Bara delvis. Insättningsgarantin (1 050 000 kr)”

Insättningsgarantin är väl 1 150 000 numera.

1 gillning

Fixat. Känner mig gammal när sådant går på muskelminne.

1 gillning

Nåja, i det här fallet gällde det att det var övertransparent :zany_face:. Dessutom, tjänster och gentjänster är lite det som Allra föll på… Nu är det långtifrån samma viktklass men det blir ett allt hårdare klimat där myndigheterna slår ner hårdare i allt som har med finans att göra.

Jag kör själv Lysa och är nöjd kund. Tycker det är värt 1000 kr per miljon och år att veta att ens pengar är investerad enligt forskningen. Hade jag haft indexfonder hade jag varit inne och ändrat något efter varje ny Ben Felix video.

Men det är något lustigt med Lysa, vissa personer kan inte acceptera att Lysa/Opti har fördelar över en indexfond.

Jag diskuterade med en kompis som har allt sitt sparande i olika indexfonder och förklarade vad jag gillade med Lysa. Men det var som det inte gick in, “indexfonder är ju billigare och därmed bäst”, sen kom diskussionen inte vidare. Har sätt samma kommentarer på forumet.

5 gillningar

Jag tycker man kan titta lite på Lysas avgiftsrabatt. Från deras hemsida:

Få ännu lägre avgift

Oavsett hur du väljer att spara med Lysa betalar du en låg årlig avgift för tjänsten. Och ju mer du sparar med Lysa desto lägre blir avgiften du betalar.”

1 Mkr - 10 Mkr avgift 0,24%, 10-30 avgift 0,23% och över 30 avgift 0,18%.

Dvs spara du 1 mkr är avgiften 24% och sparar du 29 Mkr är avgiften 0,23%.

Lite exempel:

3 Mkr - avgift 0,24%. dvs 7 200kr per år

10 Mkr 0,23%. dvs 23 000 kr

25 Mkr 0,23% dvs 57 500 kr

Den som sparar 25 Mkr och betalar 57 500 kr per år vad får extra för det?

1 gillning

Först och främst, välkommen till forumet @Push! :heart:

Tycker jag beskriver det ganska tydligt på sidan. Ännu tydligare är det här:

Men i korthet, det jag upplever att jag får är framförallt:

Peace-of-mind - jag behöver inte gå att fundera på mitt sparande, jag behöver inte fatta en massa beslut och jag kan inte få feeling och ändra något - t.ex. till en lite bättre indexfond som kanske är lite bredare efter att ha läst en forumtråd. Det håller mig från att pilla, det håller mig från att behöva tänka på massa frågor och det ger mig tid att lägga på annat.

Ungefär som att jag betalar för en PT för att dyka upp på gymmet, slippa tänka på övningar, uppföljning och en massa andra saker.

Men ofta beror ju missförstånd eller olika saker på att man är på olika ställen på Rikedomstrappan och därmed prioriterat olika saker. På nivå 1-3 är 57 500 kr jättemycket pengar. På nivå 4+ är det inte det. Portföljen varierar ju mer än så på dagsbasis.

2 gillningar