Diskussion till sidan: Lysa och vår erfarenhet från att varit kunder hos dem sedan 2019

Hej

Jag uttryckte mig lite fel. Jag tänkte på vad man får mer om man betalar 57 000kr mot någon som betalar 5000kr för Lysa. Håller med om att Lysa ger ett mervärde mot att själv spara i indexfonder

Håller med att 57000 inte kanske är så mycket för den som har 25 mkr. Samtidigt så kanske den personen tex inte skulle vilja köpa en TV för 50 000kr som andra kan köpa för 10 000kr.

Men förstår att det är mer ett generellt sett som finansbranschen tar betalt.

Med vänlig hälsning,

1 gillning

Jag håller helt med dig. Jag flyttade allt från Avanza till Lysa för 2 år sen ungefär. Lysa är det bästa som hänt för min ekonomi. Har hjälpt min man också att investera.

på 5 år har jag tjänat 324:000 + 37,03% och blivit miljonär med Lysa.

4 gillningar

Ja, det är ju en mer filosofisk diskussion hur finansbranschen kommer undan med att ta betalt i procent istället för fastpris. Fram till typ 1980-talet så var det inte så.

1 gillning

Jättekul att läsa @Beteendevetaren och jag hoppas att du firat. Men om jag får lägga till en liten egen reflektion. Jag är alltid försiktig med att utvärdera ett beslut baserat på ett utfall som kan påverkas av slump.

Det vill säga att jag påstår att en flytt till Lysa hade varit korrekt beslut givet förutsättningarna även om resultatet hade varit -324.000 och -37%.

2 gillningar

Supernöjd med Lysa, är besviken över mig själv att jag inte började investera hos de sedan starten.

3 gillningar

Du har så rätt Jan! Toppen att du påpekar detta :blush:

1 gillning

OK, lyssna på den här.
Jag har hittat en slant på SEB PB (4,5M) som dom svinen tog 61000kr per år att förvalta. Det är såklart sålt nu.
Frågan är, ska det in på Lysa med 100% aktier? Eller ska jag fylla på min befintliga ¨fond¨ på Avanza innehållandes LF & Avanza Global, Plus Sverige & Plus Europa (eller vad dom heter) Och 10% av portföljen är Avanza EM. Den ¨portföljen¨kostar mig i snitt 0,2%
Hur lyder dommen? OBS jag är ingen pillare, lagt kort ligger.

Inget ovanligt tyvärr. Har hört den storyn fler gånger än jag anar. För att strö salt i såren är det inte helt osannolikt att de dessutom ovanpå det underpresterat mot marknaden. Så förlusten blir ju ofta dubbel.

Angående din fråga blir jag nyfiken:

• Vad skulle du behöva för att fatta beslut i den frågan?

Anledningen att jag frågar är att jag tänker att artiklar som denna eller:

Dessutom blir nämligen ett beslut alltid bättre om man fattar det själv än “Jan sa att…”

1 gillning

@janbolmeson Du har helt rätt. Jag måste göra en invärtes Gallup och fatta beslutet själv. Men oavsett, det är väll lite som att renovera lite hemma. -Det blir iaf inte sämre än innan :grinning_face:

2 gillningar