Vinsten med Lysa?

Alltså vad är egentligen huvudsakliga vinsten med LYSA?

Jag hade inte hört talas om robotar i den här bemärkelsen innan hittade hit, fattar egentligen inte så mkt mer nu ett par månader senare.

Så berätta, vad är egentligen vinsten med fondrobotar?

Lysa är en kostnadseffektiv fondrobot som automatiskt skapar och förvaltar en globalt diversifierad portfölj baserat på din riskprofil, sköter ombalansering och återinvestering av utdelningar, vilket gör det enkelt att spara långsiktigt utan att behöva följa marknaden aktivt.

8 gillningar

Jag själv hade inte Lysa från början, men har nyligen börjat använda deras tjänst och tycker den är riktigt bra. Man får mycket för pengarna, med Vanguard indexfonder och en “high class”-produkt hela vägen. Jag tycker verkligen att alla i Sverige borde ha en Lysa, så bra är de!

6 gillningar

Tryck på val av fonder och etf.

Man kommer att få svara på några frågor baserat på sin ekonomi, och Lysa kommer att ge ett investeringsförslag utifrån det. Om man däremot vill ha 100 % aktier, eftersom man har lång tid på sig, kan man enkelt justera det och välja att avstå från investeringsförslaget.

Lysa erbjuder en mer balanserad och diversifierad portfölj, där pengarna sprids på flera marknader och tillgångar för att minska risken, till exempel genom att inkludera tillväxtmarknader, småbolag och olika regioner. Detta gör att Lysa inte är lika tungt vikta mot USA, som många global indexfonder är.

Med Lysa får du även regelbunden ombalansering för att hålla portföljen i rätt balans över tid. Det betyder att du kanske inte alltid får den högsta avkastningen, men du får en långsiktig, riskjusterad portfölj som försöker ge bra avkastning med lägre risk.

Det jag tycker är lite irriterande med Lysa är att man måste ha 20% av portföljen i svenska aktier, vilket jag inte riktigt förstår. Jag hade föredragit mer flexibilitet att välja bort Sverige om man inte vill ha så stor exponering mot den marknaden.

4 gillningar

Det finns en mängd funktioner som att månadsspara i olika portföljer med olika risk om man vill det. Man kan också välja att månadsspara mellan portföljerna man har på LYSA, tex kan man välja att omlokalisera en summa från en högrisk till lågrisk eller tvärtom automatisk. Jag har flera portföljer med varierande risk beroende på när jag tänkt ta ut pengarna.

Kommer även att skruva ner risken (aktieinnehavet vs räntor, tex 90/10 till 10/90) lite grann varje år tills jag ska ta ut pengarna.

1 gillning

Råden man får är ju oftast att investera i indexfonder om man har en tidshorisont på 10 år. Så när jag har 8 år kvar till pension så kommer jag sätta 80 procent aktier och 20 procent räntor på Lysa. När jag har 7 år sätter jag 70 procent aktier och 30 procent räntor osv.

1 gillning

Jag skulle nog ligga 60/40 och sedan vikta om 10 varje år. Med det är ju frågan hur hög risk man vill ta. Man kan ju ligga högre än 10 aktier och 90 räntor när man är i pension. Risken är ju om det kraschar, kan ta 10 år att hämta igen.

Allt är hur hög risk man vill ta, eller klarar att ta.

Den bästa sanningen som jag har hört: investera bara i det du förstår hur det fungerar. Kolla alla Rikatillsammans poddar om detta, för min sanning behöver inte vara din, pga riskvilja osv.

2 gillningar

För mig är vitsen med Lysa att jag har en överföring med autogiro som automatiskt köper mer fonder. Jag behöver aldrig logga in och därmed ser jag varken när det går upp eller ner. För mig är Lysa precis som vilken räkning som helst, med den skillnaden att jag förhoppningsvis får lite guldkant på pensionen :slight_smile:.

6 gillningar

Känns ju livsfarligt att ifrågasätta Lysa i det här forumet.

Men jag gör ett försök.

Jag som vill ha 100% aktier och inte behöver ha ombalansering och inte vill ha 20% sverige.

Och som kör över pengar via autogiro som sedan köper den eller de aktiefonder jag vill varje månad från vilken nätbank som helst (även t ex Levler som har Vanguard billigt)

Vad är det då för vits med att lägga 0,4% (0,2% mer äv de flesta billiga indexfonder) i avgift till Lysa?

Räknar man över många år kan ju även det bli ganska mycket pengar. Räkna på det så får du se!

Jag ser det som en möjlig bra grej om man vill blanda in räntefonder och känner att det är viktigt med regelbunden automatisk ombalansering.

Allt annat - mest en nackdel.

Och nog är forumet lite överdrivet positiva till att lägga de där extra avgifterna till Lysa, blir liksom ett grupptryck och en sanning och så klart bra för Lysas ägare (och de som ev får provision för att göra reklam för det) att det är så.

Det var mina två cents.

6 gillningar

Jag hade samma sak på Avanza när jag månadssparade där.

4 gillningar

Precis, det är verkligen ingen USP för Lysa tycker jag.

4 gillningar

Helt enig, lysa är för dem som annars hade fått hjälp av en ‘rådgivare’ på banken och inte klarar av att sätta upp/hitta en rimlig fond på en plattform med autogiro utan att hamnai en krypto scam(finns gott om dessa tyvärr).
Eller äldre släkt som vill ha automatisk utbetalning á X-tusen i månaden för att dryga ut pension medan pengarna jobbar med rätt risknivå.

[Edit] med tillägg att jag tyvker tjänsten är bra, men inte för alla.

2 gillningar

Jag kom igång med Lysa så perfekt start. Det jag har i Lysa låter jag vara men månadssparar inte.
Trodde mer på globala indexfonder så valde det på Avanza och fortsätter månadsspara.

Lysa är ett bra sätt att komma igång. Sen när en blir lite mer van tycker jag globala indexfonder är bättre.

3 gillningar

Det är ju bättre/mer riktigt att diskutera innehållet i deras fonder till en början. Den globala delen (grovt förenklat)

• Globalt utvecklade marknader
  • Tillväxtmarknader
  • Småbolag

Vs.

• Endast Globalt utvecklade marknader

Tycker man inte att det är värt något extra i avgift för att få den extra diversifieringen (samt slippa ombalansera den delen), så nej, då är det ett argument mindre för Lysa. VILL man ha den sammansättningen, ja då är det svårt att göra det så mycket billigare själv.

Vill man inte heller ha 20% sverige, ja då väljer man såklart inte Lysa. Men man väljer inte bort Lysa för att det är “dyrt”, då har man nämligen inte jämfört äpplen med äpplen.

12 gillningar

Varför det? De flesta här använder inte Lysa.

För dig, ingen vits. Eftersom det du vill ha inte är samma som det Lysa erbjuder.

6 gillningar

Lysa är nog mer passande när man kommit i mål med fire. Bara sätta på automatiskt utag på 4% och sedan rullar tummarna.

Själva loppet till fire är lysa inte det bästa alternativet. Med lysa kommer du inte i mål först. Men kommer i mål som 3 eller 4 plats

1 gillning

Tycker du en bättre metod att nå fire att gambla mer med aktier, certifikat, branchfonder etc? Helt enkelt försök hitta nästa raket?

Vad händer om man inte hittar raketen?

Behöver inte vara raket fonder. Index går också. Lf global gick tex 10% bättre i år. Sedan finns mellan risk som usa fonder osv. Behöver inte vara tex nya raketen för batterier för elbilar tex.

Jo men ibland får jag känslan av att det är en religös dyrkan som man inte får kritisera för då gör man något fel!
Men det kanske bara är jag som känner så!

Det är ju egentligen en väldigt bra marknadsföring från Lysa att jag känner så!

Lysa vill/behöver som alla andra företag tjäna pengar. De är en mellanhand mellan fonderna och dig. De behöver ta ut en avgift.

Om man tycker att mellanhanden med sina produktmöjligheter gör det värt det för att du kanske tycker det är bökigt att köpa andelar i fonder själv och tycker det är jätteviktigt att ombalansera mer regelbundet och automatiskt så är det ju tack och lov var och ens fria val.

På forumet förekommer en massa reklam om Lysa som är uttalad reklam och sen dessutom att de så klart betalar för att ha ett antal poddar (se andra trådar på ämnet). Jan och Caroline tjänar så klart pengar på det och det är ju kanske bra för då kan de hålla igång forumet och podden.

Men Lysa får dessutom massor med gratis reklam med sig här i olika trådar från alla möjliga som jag misstänker inte alls får någon egen provision? Och så länge man tror på det själv så kan det ju inte vara fel? Men det riskerar att ge en skev bild tror jag och Lysa tar nog tacksamt emot.
Det är ju som sagt bara bra marknadsföring från Lysa! (Man borde nog investera i dem!)

Och bara angående ombalansering…
Att ombalansera handlar om riskjustering och innebör inte per automatik en bättre avkastning.
Hur ofta ska man ombalansera? Det tror jag bara det finns teori kring, inte forskning (jag kan ha fel).
När en trend är i uppåtgående vill du ju rida den, inte konstant kapa den vid fotknölarna. Kanske bättre ombalansera en gång om året eller vid vissa tröskelvärden? Men vad vet jag.

Det där med att extrapolera vetenskap/forskning så att ens företag gör allt rätt är också en ganska spännande företeelse. Vad säger egentligen forskningen?

2 gillningar