Hej! Kort heads-up. På torsdag träffar jag Patrik på Lysa (grundare, VD) för att spela in ett avsnitt. Du får gärna komma med input, frågor och förslag på saker att ta upp.
Spontant tänkte jag följa upp på lite hur det går för dem, pensionslösningen, lite vad som ligger i deras pipeline, erfarenheter så här 7 år senare, deras reflektion på börsåret 2025. Kanske till och med berätta lite mer om hans guldäventyr runt 2008 som han hintade om förra året.
Gissar att ni även vill ha svar på klassiska frågor som:
Kommer man kunna skippa home bias i närtid? (Som utländska kunder kan.)
Frågan om senaste årets, årens avkastning för aktiedelen på lysa dyker upp relativt ofta på forumet. Finns planer på att göra dessa mer synliga eller lättare att hitta?
Lite OT
Hur ser lysa på att klarna planerar att börja erbjuda krypto / stablecoins? Hur kan det påverka svenska och internationella banker och ekonomin i stort?
Möjlighet att välja AF-konto som alternativ till ISK, snart eller i en framtid (efter ett eventuellt regeringsskifte med förändrade skatteregler för ISK).
Hur ser de på förväntad avkastning på obligationsfonden? Nu när experterna talar om att räntan har bottnat och ”ska” börja gå upp igen. Ligger de kvar med samma typ av innehav med mycket låg kreditrisk och som tidigare 5 års ish duration? Eller har de några planer på att förändra ränteportföljen för att skrämma upp avkastningen? Tex mer företagspapper?
Kommer ni öppna möjligheten för att erbjuda samma tjänst som idag fast via kapitalförsäkring? Vore bra vid barnspar och då även möjligheten att dela ett specifikt KF-konto med enbart “visnings-rättigheter”
Lysa försvarar ett mycket snävt produktutbud med enkelhet och kundskydd, samtidigt som bolaget ännu inte nått lönsamhet. Hur ser de på risken att denna produktdogm begränsar deras långsiktiga överlevnad – och att en kontrollerad breddning, exempelvis med guld eller kritiska metaller/råvaror som alternativ stabilisator i en modern allvädersportfölj, snarare skulle stärka både kundnytta och affärsmodell?
Kan man känna sig trygg i att Lysa inte kommer att höja sina avgifter?
Den nuvarande avgiften ligger precis under min smärtgräns, och det som hindrar mig från att gå över till Lysa är oron för framtida avgiftshöjningar. Jag vill helt enkelt undvika krångel med att behöva flytta kapital fram och tillbaka.
Tror dom har sänkt deras totalavgift 6 eller sju gånger sedan starten kring 2017. Så någon höjning tror jag inte att dom drar till med men man vet ju aldrig…