Jag har nu funderat under lång tid då jag är tveksam om jag skall avsluta kapitalförvaltningen på Söderberg& partner till förmån för mer/allt spar på Lysa. Detta är ett steg att strukturera min ekonomi.
Jag har Lysa idag sedan 4 år tillbaka och nöjd, främst med enkelheten och det känns som man kan lita på att man får en bra produkt jämfört med S&P där det är diverse avgifter (ca 0.72 för mig, depåavgift, arvode osv), att det känns krångligt att ta ut pengarna, kan man lita på ”rådgivningen” och dels att dem ej presterade bättre än lysa (2023).
Då det är en betydande summa av mitt kapital som är där just nu så känns det svårt att veta hur jag ska hantera det hela.
Men magkänslan säger att jag bör göra något.
När jag läser här så känns Lysa så självklart och när jag pratat med S&P så känns det självklart på något sätt. Jag vacklar hur jag ska göra.(bäst tid, orsak, hur/när jag ska investera vidare kapitalet osv osv…
Jag är i en process där mitt mål är att jag ska fokusera sparandet och göra det lättöverskådlig samt strukturera övrig ekonomi som buffert, hus-planer, föräldraledighet osv.
Du vill fokusera sparandet och göra det lättöverskådligt, och det är väl bra. Men eftersom du verkar osäker så skulle du kanske kunna flytta hälften till Lysa om du tror att det är Lysa du vill flytta till.
Delvis för att jämföra, men framför allt för att känna efter hur det känns. Kanske kommer du ganska snabbt fram till hur du vill ha det.
Jag tipsar alltid om Lysa,
-enkelheten
-tydlighet vad gäller avgifterna
-pålitlig vd samt att det är forskningsbaderat
-låga avgifter
Har ordnat så min fru har sitt sparande där samt att vi även har barnspar där.
Så verkar ju vara solklart när man ser ovannämnda fördelar.
Frågan är nu bara hur jag ska göra för att avsluta allt hos S&P för att investera kapitalet i Lysa.
Den eviga frågan, allt på en gång eller dela upp på flera månader/år med risk att missa avkastning.
Om du redan hade haft hela ditt kapital hos Lysa (eller om du skulle stannat kvar hos S&P); hade du då tagit ut allt idag och satt in lite i taget under en period?
Att sätta in lite i taget tänker jag kan vara bra om det är kapital som är utanför marknaden. Men om det redan är investerat så ser jag ingen anledning till att dela upp insättningarna.
Jag ser inga nackdelar med att flytta allt till ly sa.
Om du inte kan sköta allokering själv på tex avanza.
Jag tror att man kan få högre avkastning på lång sikt om man klarar sig utan robotar och investerar i breda indexfonder blandat med räntor för att känna sig trygg.
Själv sålde jag av mitt lysa idag och flytta över allt till en vanlig global indexfond visst ej samma spridning men tyckte avgiften var för hög samt störde det mig att jag ej kunde välja hur mycket home bias jag skulle ha.
Har haft lysa ett par år och var väldigt nöjd men just biten med home bias på.20 procent var något som störde mig.
Har tjänat ett par 100k senaste åren där så kan ej klaga allt för mycket dock.
Då kör man ju rätt enligt forskningen, börjar personligen bli trött på generell spretigheten o osäkerhet inför om man kan lita på att det blir bättre med Sop…
gött o ha investerat kapital samlat på ett ställe.
Kör nu avanza samt nordnet.
Kör 2 indexfonder avanza global samt länsförsäkringar global indexnära.
Jag tycker 1 procent sverige är rimligt för just mig men för de som är helt 100 på att de kommer spendera sina pengar i sverige så förstår jag att man vill vikta mer mot sverige
Jag själv har dock inga problem att flytta dit mina pengar räcker längst samt gillar jag ej svenska vintrar