LYSA: valmöjligheten för Sverige fördelning

3 gillningar

Massor av Lysa kunder och icke Lysa kunde har länge önskat att man ska själv kunna välja home bias procenten. Tycker det är dumt att de fortfarande inte har infört det.

Jag förstår att de kanske tänker att det går lite emot deras syfte med tjänsten. Men tror knappast att de kommer tappa någon kund på att införa det. Dock kommer de få många nya kunder som gillar deras tjänst men inte vill ha fast 20% Sverige, som de har nu.

Jag började med Lysa, men kommer flytta kapitalet till Avanza vid årsskiftet. Främst på grund av att jag just vill kunna välja Sverige andelen själv. Men också lite på grund av högre avgift. Skulle man kunna välja home bias % så skulle jag ha stannat.

De kan ju bara lägga in en standard på 20%. Sen att man måste acceptera en massa rutor i en mer avancerad inställning för att justera det. Och göra det tydligt att det inte är nödvändigt eller liknande. En ointresserad person kommer inte bocka de rutorna.

Kommer kanske tillbaka till Lysa i framtiden om den här ändringen går igenom. Men jag skulle gissa på att det skulle ske om först 1-2 år som tidigast.

2 gillningar

Hur många gånger behöver vi ha den här diskussionen? Vill man pilla med portföljoptimering så är nog inte Lysa rätt val.

Många vill göra Lysa till något som passar ens egna ideal, en del vill ha X, andra vill ha Y, andra vill absolut inte ha X eller Y.

”Hur ska jag vara för att du ska vara nöjd?”

20 gillningar

De såna som du som förstör utvecklingen :smiley: , 20% Sverige behövs inte och det vet alla, åtminstone ge mig valmöjligheten om jag vill investera 20% i ett förstört land som Sverige som gör inte ens 1% av hela världsmarknaden.

2 gillningar

Hur kan ALLA veta det?
Om man läser Lysas dokumentation så får man förklaringen varför.

1 gillning

Jag tror att du underskattar signalvärdet av 20% Sverige i portföljen. Det kan mycket väl locka fler kunder TILL lysa än vad det får presumptiva (eller befintliga) kunder att välja bort lysa.

Kom ihåg att det är ett fåtal som är insatta, intresserade och jagar optimering.

1 gillning

Det finns säkert en och annan som vill ha mer home bias än 20%.

Så lägg till ett reglage under avancerat där de få(?) intresserade kan trixa själva med procenten.

1 gillning

Mer än 20%? Då är det förbjudet att investera tycker jag.

1 gillning

Som flera kloka sagt, investera bara i det du förstår. Jag förstår fortfarande inte varför Lysa har 20% viktning mot Sverige. Så jag kommer sälja av mitt innehav hos dom vid årsskiftet och köpa globala fonder för det i stället.

Sen är säkert Lysa en helt ok produkt för många, men för mig så passar andra lösningar bättre.

Har hoppats på att Lysa ska göra viktningen valbar, eller åtminstone erbjuda både med viktning och alternativ helt utan.

Men det dröjer nog några år innan det sker. Men händer det i framtiden, så kanske jag blir kund igen. :crossed_fingers:

Sen tycker jag tråden fyller sin funktion, då det ändå har börjat gläntas på den dörren, som meddelandet visar. En dörr son varit stängd innan.

3 gillningar

En fondrobot ska inte ha valmöjligheter. Om du får gå in och välja själv då kan man inte kalla det för en fondrobot längre.
TP lösningar har oftast haft mellan 20-30% Sverige sedan innan många decennier tillbaks och det är ingetting att bråka om. Ser inte vilken funktion gör en fondrobot om du får gå in och pilla själv? Majoriteten av Svenskar som sparar på börsen känner sig ganska trygga investera i Svenska företag.

4 gillningar

Det finns alltid sätt att göra saker annorlunda på. För egen del så är 20% “home bias” en icke-fråga. Jag bor och lever mitt liv i Sverige. Vore jag inte intresserad av hur AB Sverige utvecklar sig så skulle jag förmodligen flytta och bo någon annanstans.

@janbolmeson kan du förklara för mig hur den här kullen har kommit att bli så viktig för somliga? Jag kan förstå de som inte vill betala den lilla prispremien som roboten kostar för att “göra det själva”. Sist jag försökte ombalansera mina portföljer hos Nordnet och Avanza så ville jag hoppa ut genom fönstret. Har man obegränsat med disponibel tid och ett intresse så kanske det kan fungera, men det känns som det finns en reell risk för att man begär kardinalfel nummer #1 = time in the market genom att pillande och manuella ordrar för ombalansering.

Jag begriper det helt enkelt inte.

Även om man ligger i väldigt höga percentiler i placerat kapital så är det ändå mindre “AB Sverige” hos LYSA än vad många köper bilar för på forumet, något som är garanterat att störtdyka.

Lysa ger ju till och med möjligheten att välja mellan mer eller mindre ESG och det pratas det ju vitt och brett om. Är det kanske där skon klämmer? Man vill ha Lysa för enkel möjlighet att välja mindre ESG men då ramlar man dit på mer home bias? Hur ser Venn-diagrammet ut?

4 gillningar

Vad är nästa steg, ska Lysa erbjuda guld, råvaror, krypto? Hävstång? Förstår din tanke, men för Lysa känns som det som en slippery slope.

De erbjuder ju till och med inofficiellt Sparkonto som en del av lösningen. Man kan ha interna stående överföringar från deras Sparkonto till ISK.

6 gillningar

Lysas fondrobot har gott om valmöjligheter redan. Räntor, aktier, hållbarhet och sparkonto går att välja mellan.

Så produkten passar säkert vissa, men inte mig. :blush:

2 gillningar

Det får Lysa avgöra, man måste inte lyssna på kunders önskemål.

Har dock bara sett att viktningen ifrågasatts här på RT.

Men läser inte precis allt, så kan ha missat andra efterfrågningar.

Helt ok. Men de förlorar bevisligen kunder på det.

Sen har inte 99% av Sveriges småsparare Lysa. :see_no_evil:

1 gillning

Har du ens Lysa?

1 gillning

Tror inte Lysa förlorar kunder på att de har 20% Sverige. Kanske ett gäng RT fantaster i så fall inkl mig själv :joy::rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Jag har inte Lysa men tycker att de är utmärkt billig fondrobot med bred global indexfond och liten del Sveriges index bara 20% . Det kommer inte bli avgörande för ett riktigt bra avkastning långsiktigt.
Lysa är för dyr om jag jämför med Avanza Global 0,09% i avg lika så alla andra globala indexfonder :joy::rofl:

3 gillningar

Men Nordnet har väl en funktion för du ploppar in målfördelning och fyller sedan i sälj och köp ordrar åt dig?

I Danmark och Finland får man Lysa utan home bias, 100% global med 7000 bolag.

Lustigt att Sverige alltid ska gå sin egen väg.

9 gillningar