Du som har valt LYSA, varför har du gjort det (eller inte har gjort det?)

Satt och funderade på nästa veckas avsnitt och skulle skriva ned anledningarna till varför jag tycker att LYSA är bra och varför jag har valt dem. Då blev jag nyfiken på att höra vad du tycker, således:

Vad är anledningen till att du har (eller inte har) valt att ha dina pengar hos LYSA?

Snälla, skriv nu inte “för att du sa det var bra Jan”… :rofl:

7 gillningar

Jag har inte Lysa. Dock tycker jag att det är en väldigt bra produkt. Jag rekommenderar ofta Lysa till andra av den anledningen.

Men jag tycker om ha matt ha egna portföljer och själv välja fonder och fördelning.

Vill personligen även ha flera olika tillgångsslag än bara aktier och räntor. Samt att jag inte är helt förtjust i 20% home bias.

2 gillningar

Jag valde för att testa och att få ett regelbundet sparande som jag inte pillar i. Detta tänkte jag sedan jämföra med portföljen jag pillar i för att liksom har något att tävla mot. Pengarna på lysa har börjat växa till ganska stora belopp så nu på sistone har jag börjat fundera på om jag inte ska minska andelen jag sätter av till lysa för att få ned förvaltningskostnaderna genom att lägga pengarna på något billigare på Avanza. Samtidigt har det ju dock nu blivit intressant med räntor igen och där är ju lysa fint med den automatiska balanseringen.

1 gillning

Du får gärna utveckla just den här biten. Vad är det som du tycker är bra (för andra)?

Om du skulle sammanfatta det i en plus / minus-lista hur skulle den se ut då?

Har lysa men är inte intresserad av räntedelen. Lysakontot försvårar för mig att ta egna initiativ med de pengar vi har på kontot vilket är bra. Rekomenderar det till folk som är noll intresserade av sitt sparande. Avgiften är för dyr.

5 gillningar

Jag provar Lysa sedan ett tag eftersom det verkar enkelt, slipper fundera själv och ganska billigt. Mitt största sparande har jag sedan tidigare i min gamla bank.

2 gillningar

När du rekommenderar det, vilka är de tre sakerna som du trycker på? :slight_smile:

Säg gärna något mer här.

Svårt att försvara 0.40ish mot en vanlig indexfond på 0.20. Räntedelen kanske är intressant om man har det bra ställt men vi vanliga inkomstagare måste nog ta mer risk.

8 gillningar

Plus

• Enkelt och bra för nybörjare (har säkert slussat in 20 nybörjare till Lysa. Har dock aldrig nyttjat rabatten för jag vill inte att man ska tro att jag gör det för egen vinning utan för att jag faktiskt tror att lysa är ett bra alternativ för dem. Har fått folk att tjäna hundratusentals kronor de inte haft om jag inte hade hjälpt dem in på börsen via lysa)

• Brett

• Följer min investeringsfilosofi

• Seriöst och något man kan lita på

• Förvaltningskostnader som vid flera tillfällen sänkts

• Automatisk ombalansering

• En av de billigaste fondrobotarna

• Tydligt och enkelt gränssnitt

• Något man vågar tipsar släkt och vänner om

• Hyfsat rent och inte så nedkladdad av en massa nya påhitt

• Snabbt med överföringar av pengar

Negativt

• Kan trots enkelheten ändå vara lite svårt för nybörjare att komma igång själv

• Avgiften är hyfsat låg men börjar skava lite när man uppnått större summor och ser att det går att få billigare genom att bara köra en global indexfond på annat håll

• Skulle snabbt utan att behöva logga in kunna se hur lysa gått under dagen. Det fanns ju “app” för det (inveztor eller vad den hette) men den har slutat fungera nu.

• Jag är lite tveksam till homebiasen

• Har ej möjlighet till värdepapperslån vilket också talar för att jag försöker växla över lite mer till Avanza/Nordnet

9 gillningar

Stort tack @Gabriel! :+1::pray:

2 gillningar

Har inte Lysa för att det blir billigare att köpa indexfonder själv. Kör 100 % aktier i 25 år till, så automatisk balansering är inget jag lägger stort värde vid nu. Sen är jag tveksam till hur stor deras home bias är. Inte jättemycket, men hade gärna sett den halveras.

3 gillningar

Lysa är sannolikt lysande (:wink:) för många, nybörjare som mer erfarna. Avancerad och väldiversifierad men samtidigt enkelt. Lätt att göra rätt (och undvika misstag).

Personligen har jag dock valt avanza istället av flera skäl. Jag tycker avgiften på Lysa är något för hög. Visst, Lysa ger mervärde och jag kan inte bygga en lika bra portfölj på egen hand - men jag vill ändå tro att lägre avgift kan ge något bättre utfall på lång sikt.

Främsta skälet till att jag hittills valt bort Lysa är dock att jag är nybörjare (i vart fall vad gäller intresse). Jag vill därför lära mig genom att göra jobbet själv med att välja fonder, ombalansera (vilket inte heller bör ske för ofta), lägga till lite hävstång (vilket inte är möjligt hos Lysa så vitt jag förstått) osv. Vill tro att mitt egna engagemang i kombination med all den kunskap som jag får ta del av här på RT kan ge mig goda erfarenheter som jag kan dra nytta av i längden. Kanske svalnar intresset så småningom och då kanske Lysa blir mer intressant.

4 gillningar

I början var det för att jag ville separera indexsparandet på en viss sparplattform. Tyckte det var enkelt att göra månadsspar och var ingen portföljmix med andra enskilda aktier jag ägde då. Nu håller jag kvar pga att deras breda håller sig från stora esg-ingrepp. Hade rna sett att avgiften gick ner lite till speciellt när man har större belopp över 1mkr. Om bred blir mer ESG flyttar jag nog till billigare lösning.

2 gillningar

För att du sa att det var bra Jan :smile: faktiskt 100% sant. Dock lyssnade jag ett bra tag på din podd och googlade runt lite för att säkerställa tillförlitligheten. Det var RT som gjorde att jag kom igång med mitt sparande. Det var min chef som rekommenderade mig att börja lyssna på podden, något han senare kom att ångra då RT även övertygade mig att söka nytt jobb för att få upp lönen :smile:. Obs Vi är fortfarande vänner :blush:

Vill även säga att jag är supernöjd med Lysa. Enkelt för en som är helt ny på investeringsfronten.

6 gillningar

Jag valde Lysa enbart för att förhindra mina beteendemässiga misstag. Den extra avgiften man betalar är troligtvis mindre än den förlorade avkastningen pga mitt eviga fondbytande :sweat_smile: Sedan är det förstås väldigt bekvämt att slippa ombalansera Global/Sverige samt aktier/räntor manuellt.

6 gillningar
  • Framförallt är det enkelheten.

• Kunden kan komma igång snabbt och får ett färdigt portföljförslag utifrån hur man svarar på frågorna.

• Man behöver inte fundera över fonder eller fördelning vilket för många verkar vara svårt att bestämma sig för annars.

• Lysa sköter ombalanseringen. Man behöver inte sätta sig in i hur det fungerar och slipper både miniräknare och excell.

• Kunden får en mycket bred exponering mot marknaden och kan investera enligt forskningen utan att knappt lyfta ett finger.

2 gillningar

Jag har använt men sedan flyttat ifrån Lysa pga nörderi och kostnader :sweat_smile: Har alldeles för specifika och flytande krav på min portföljs beståndsdeler i termer av faktortilt, andel home bias o.s.v.

Över lag tycker jag att det är en fantastisk tjänst för de absolut flesta. Men jag vill skicka med en aspekt som gjorde att jag valde en vanlig börsmäklare även åt mina mindre insatta föräldrar…

Jag tycker nämligen att inte bara Lysa, utan även andra fondrobotar, har problem med att på riktigt utvärdera risktolerans, sparhorisont och en genuin förståelse för sin investering hos kunden.

För i och med att många människor är riskaversa till naturen så uppger man kanske felaktigt en kortare och mindre volatil sparlösning än vad man kanske borde välja. Jämfört med om en hade haft en äkta, oberoende rådgivare vid sin sida i vått och torrt. I kombination med en gedigen förståelse för vad aktier/räntefonder är och vad man investerar i.

Jag säger inte att det är en lätt eller ens möjlig uppgift för en fondrobot att lösa! :sweat_smile: Men det är anledningen till att jag även för mina föräldrar valde en egen fondportfölj hos en traditionell mäklare. För det största behovet de har är snarare en oberoende rådgivare att kontinuerligt prata med och förstå marknadens rörelser ifrån.

Inte bara att ha teoretiskt rätt mix av aktier/räntor och typ av fonder.

8 gillningar

Jag har basen av mitt sparande i Lysa 100% aktier (bred) och tycker det har många fördelar.
Först och främst så gillar jag att det typ är omöjligt att göra fel, man får en väldigt väldigt bra riskspridning, allt sköts automatiskt och investeringsstrategin är begrundad i forskning. Ingen spekulation helt enkelt, känns tryggt.

Nackdelen tycker jag är att det är så förbaskat tråkigt, men som Jan säger så ska smart sparande inte vara roligt!

Har också ett sparande på avanza bestående av en globalfond och en Sverigefond som förövrigt underpresterat Lysa i år iaf.

Tycker sammanfattningsvis att Lysa är en lysande tjänst som jag kommer fortsätta att använda och rekommendera till alla som jag vet investerar eller som har tänkt börja.

1 gillning

Väljer Lysa för det är enkelt, kostnadseffektiv, simpelt att hantera sitt sparande och slippa spekulera enskilda aktier.

Emotionellt tycker jag att det känns häftigt att ta del av Vanguard indexfonder samt att indirekt äga cirka 8000 bolag som finns runt om i världen.

2 gillningar