Den här diskussionen visar hur vi i årsskiftet 2023/2024 kom fram till de liggande rekommendationerna för bas- eller modellportföljen för 100% aktier. Läs gärna kommenterarna men se gärna även “Investera rätt och lätt (#339)” och “Bästa fonderna 2024 (#340)” där vi tar upp resultatet och sätter det i ett sammanhang.
Basrekommendationen för alla - oavsett om man är nybörjare/expert, har mycket/lite pengar, är ung/gammal är att ta hjälp av en fondrobot eftersom det är en “all-inclusive”-tjänst som löser i princip alla problem runt sparande. Invändningarna kan du läsa om här och här.
Nivå 1. Använd en fondrobot.
Två konkreta exempel som jag gillar är Lysa och Opti. I vissa fall vill man inte eller kan inte använda en fondrobot, då kommer vi in på denna tråden. Då blir nästa nivå:
Nivå 2. Använd en bred, billig, global och passiv aktieindexfond med en avgift om max 0.4% (eller 0.2% om det är ett pensionssparande)
På grund av historiska skäl är en globalfond inte helt global, då den exkluderar t.ex. tillväxtmarknader. Vidare bor många av oss i Sverige vilket gör att man kan argumentera för att vi borde ha lite mer investeringar i Sverige än i andra länder (läs hela diskussionen här). Det tillsammans med att många av oss vill ha lite frihet att få “pilla” i vårt sparande ledde till följande rekommendation på nivå 3.
Nivå 3. Kombinera ihop en portfölj bestående av:
0 - 100% en bred, billig, passiv och global aktieindexfond
0 - 20% en bred, billig, passiv och svensk aktieindexfond
0 - 10% gör ett eget val, t.ex. tillväxtmarknadsfond, småbolag, investmentbolag eller något annat.
Notera att nivå 1 eller 2 är INTE sämre än nivå 3. Det är bara olika nyanser på samma verktyg, tänk skruvmejsel som finns i ett par olika format, men det är fortfarande en skruvmejsel som löser skruvmejselproblem. I vårt fall löser det problemet: “Hur skapar jag tillväxt och avkastning med hjälp av mina pengar på en sparhorisont om 5 - 10 år eller mer?”
Denna tråden diskuterar hur vi kom fram till ovan. För förslag på konkreta fonder, se nedanstående tråd i forumet eftersom alla fonder inte finns på alla banker.
Viktig information om risk
Avslutningsvis påminner jag om att:
-
Historiskt har ett långsiktigt sparande enligt forskningen varit ett bra sätt att få sina pengar att växa. Det finns mycket som talar för att det kommer vara så även i framtiden, men ingen kan förutsäga framtiden och det finns tyvärr inga garantier. Historisk avkastning är varken en garanti för framtida avkastning eller säger något överhuvudtaget om framtiden.
-
Allt sparande innebär en risk och du kan både tjäna och förlora pengar. I värsta fall (dock högst teoretiskt med en indexfond) är det inte säkert att du får tillbaka hela ditt insatta kapital. Risken för att förlora pengar är ”inträdesbiljetten” för att få tillgång till avkastningen i andra ändan.
-
Risk är inte något teoretiskt, ditt kapital kommer att från första dagen att både öka och minska i värde. Ibland, som vid Corona-kraschen 2020, nästan -30% på 3 veckor och ibland samma utveckling i positiv riktning.Investera absolut inte pengar som du inte har råd att förlora, kan avvara på ett antal års sikt eller som påverkar din vardag negativt.
Frågor, funderingar eller en kommentar? Skriv nedan!
Relaterade diskussioner och avsnitt:
-
Spara och investera rätt och lätt 2024! | Kom-igång guide #99
-
100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för räntefonder
Nedan följer så som tråden såg ut innan vi var hyfsat överens.
Ursprungligt inlägg från december 2024
Ok, gänget! Då är det snart 2024 och som vanligt gäller då att vi gör en översyn på portföljerna för 2024. Jag tänker att vi börjar med basportföljen så som den skulle se ut om vi hade 100% aktier. Därefter kan vi återanvända den i de olika modellportföljerna.
Problemdefinitionen
För att citera @jonathan.s och titta på “problemet före lösning” så tänker jag att problemet som basportföljen ska lösa är:
- Vara ett bra passivt alternativ för ett långsiktigt sparande på 10 år eller mer, dvs. när man önskar ta full aktierisk.
- Den ska vara en tillräckligt bra balans mellan bred exponering och billig avgift.
- Den ska vara lätt att förstå och motivera för en nybörjare.
- Den ska följa forskningen utifrån att marknaden är ganska effektiv och att man bör spara brett, billigt, regelbundet, långsiktigt och passivt.
- Den ska vara relativt enkel att återskapa med liknande (ej nödvändigtvis samma) fonder hos andra aktörer
- Det ska inte göra något om man skulle råka glömma den i portföljen i 10 år.
- Det bör vara relativt enkelt att månadsspara i det.
- Vi ska kunna återanvända den i t.ex. 60/40-portföljen
- Den ska vara hyfsat jämförbar med t.ex. LYSA.
Hjälp mig gärna med kravställningen då jag tycker att det är klurigt.
Liggande förslag
Portföljen både 2020, 2021, 2022 och 2023 har sett ut som följer:
Andel | Typ | Fond | Avgift |
---|---|---|---|
70 % | Globala aktier | Länsförsäkringar Global Indexnära | 0,23% |
10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Gl Småbolag | 0,66% |
10 % | Tillväxtmarknader | Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära | 0,53% |
10 % | Svenska aktier | PLUS Allabolag Sverige | 0,22% |
Summa avgift | 0,30% |
Jag tänker följande idag om ovan:
-
Det är fortfarande ett väldigt stabilt förslag som vi skulle kunna lämna oförändrat.
-
Dock det som har hänt är ju att Länsförsäkringar har bytt index till ett snävare hållbart index. Jag är kluven till hållbarhet. Undersökningar visar ju att det är tveksamt med effekten, om man nu vill välja hållbart då är det ju bättre att vi gör en hållbar variation.
Uppdaterat förslag per 27 dec
Se mitt inlägg 100 svar ned i diskussionen:
Ursprungligt förslag
När jag skrev det här
Ursprungligt förslag
Mer inriktning mot portföljer specifika per bank
Jag har gått och funderat på det här och sneglat lite på hur jag har syndat i min egen portfölj då det brukar vara ett gott tecken. Eftersom @alec har satt ihop en sida med motsvarande portföljer hos de olika bankerna så tycker jag att vi kan unna oss att ha lite mer specifika portföljer och nästan tänka som följer kring modell-portföljen:
Andel | Typ | Maxavgift |
---|---|---|
70 % | Globala aktier | 0,40% |
10 % | Globala småbolag | 0,75% |
10 % | Tillväxtmarknader | 0,75% |
10 % | Svenska aktier | 0,25% |
Summa avgift | ca 0,46% |
Sedan skulle man kunna lista det per bank, t.ex. hos Avanza skulle det se ut som:
Andel | Typ | Fond | Avgift |
---|---|---|---|
70 % | Globala aktier | Avanza Global | 0,09% |
10 % | Globala småbolag | Handelsbanken Gl Småbolag | 0,66% |
10 % | Tillväxtmarknader | Avanza Emerging Markets | 0,27% |
10 % | Svenska aktier | PLUS Allabolag Sverige Index | 0,22% |
Summa avgift | 0,18% |
Sedan hade man gjort liknande portföljer hos de olika bankerna. På det sättet blir det ju också tydligt med avgiften.
Sedan, beroende på ambitionsgrad så kan vi göra:
- Uppdatera @alec:s lista med de olika bankerna
- Ett hållbart alternativt
- Ett ETF-alternativ
Slut provprat. Så här tänker jag, vad tänker du?
PS. Korslänkning till: “100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för räntefonder”