100% aktier | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för aktieindexfonder

Den här diskussionen visar hur vi i årsskiftet 2023/2024 kom fram till de liggande rekommendationerna för bas- eller modellportföljen för 100% aktier. Läs gärna kommenterarna men se gärna även “Investera rätt och lätt (#339)” och “Bästa fonderna 2024 (#340)” där vi tar upp resultatet och sätter det i ett sammanhang.

Basrekommendationen för alla - oavsett om man är nybörjare/expert, har mycket/lite pengar, är ung/gammal är att ta hjälp av en fondrobot eftersom det är en “all-inclusive”-tjänst som löser i princip alla problem runt sparande. Invändningarna kan du läsa om här och här.

Nivå 1. Använd en fondrobot.

Två konkreta exempel som jag gillar är Lysa och Opti. I vissa fall vill man inte eller kan inte använda en fondrobot, då kommer vi in på denna tråden. Då blir nästa nivå:

Nivå 2. Använd en bred, billig, global och passiv aktieindexfond med en avgift om max 0.4% (eller 0.2% om det är ett pensionssparande)

På grund av historiska skäl är en globalfond inte helt global, då den exkluderar t.ex. tillväxtmarknader. Vidare bor många av oss i Sverige vilket gör att man kan argumentera för att vi borde ha lite mer investeringar i Sverige än i andra länder (läs hela diskussionen här). Det tillsammans med att många av oss vill ha lite frihet att få “pilla” i vårt sparande ledde till följande rekommendation på nivå 3.

Nivå 3. Kombinera ihop en portfölj bestående av:

• 0 - 100% en bred, billig, passiv och global aktieindexfond

• 0 - 20% en bred, billig, passiv och svensk aktieindexfond

• 0 - 10% gör ett eget val, t.ex. tillväxtmarknadsfond, småbolag, investmentbolag eller något annat.

Notera att nivå 1 eller 2 är INTE sämre än nivå 3. Det är bara olika nyanser på samma verktyg, tänk skruvmejsel som finns i ett par olika format, men det är fortfarande en skruvmejsel som löser skruvmejselproblem. I vårt fall löser det problemet: “Hur skapar jag tillväxt och avkastning med hjälp av mina pengar på en sparhorisont om 5 - 10 år eller mer?”

Denna tråden diskuterar hur vi kom fram till ovan. För förslag på konkreta fonder, se nedanstående tråd i forumet eftersom alla fonder inte finns på alla banker.

Viktig information om risk

Avslutningsvis påminner jag om att:

• Historiskt har ett långsiktigt sparande enligt forskningen varit ett bra sätt att få sina pengar att växa. Det finns mycket som talar för att det kommer vara så även i framtiden, men ingen kan förutsäga framtiden och det finns tyvärr inga garantier. Historisk avkastning är varken en garanti för framtida avkastning eller säger något överhuvudtaget om framtiden.

• Allt sparande innebär en risk och du kan både tjäna och förlora pengar. I värsta fall (dock högst teoretiskt med en indexfond) är det inte säkert att du får tillbaka hela ditt insatta kapital. Risken för att förlora pengar är ”inträdesbiljetten” för att få tillgång till avkastningen i andra ändan.

• Risk är inte något teoretiskt, ditt kapital kommer att från första dagen att både öka och minska i värde. Ibland, som vid Corona-kraschen 2020, nästan -30% på 3 veckor och ibland samma utveckling i positiv riktning.Investera absolut inte pengar som du inte har råd att förlora, kan avvara på ett antal års sikt eller som påverkar din vardag negativt.

Frågor, funderingar eller en kommentar? Skriv nedan!

Relaterade diskussioner och avsnitt:

Nedan följer så som tråden såg ut innan vi var hyfsat överens. :slight_smile:

Ursprungligt inlägg från december 2024

Ok, gänget! Då är det snart 2024 och som vanligt gäller då att vi gör en översyn på portföljerna för 2024. Jag tänker att vi börjar med basportföljen så som den skulle se ut om vi hade 100% aktier. Därefter kan vi återanvända den i de olika modellportföljerna.

Problemdefinitionen

För att citera @jonathan.s och titta på “problemet före lösning” så tänker jag att problemet som basportföljen ska lösa är:

• Vara ett bra passivt alternativ för ett långsiktigt sparande på 10 år eller mer, dvs. när man önskar ta full aktierisk.
  • Den ska vara en tillräckligt bra balans mellan bred exponering och billig avgift.
  • Den ska vara lätt att förstå och motivera för en nybörjare.
  • Den ska följa forskningen utifrån att marknaden är ganska effektiv och att man bör spara brett, billigt, regelbundet, långsiktigt och passivt.
  • Den ska vara relativt enkel att återskapa med liknande (ej nödvändigtvis samma) fonder hos andra aktörer
  • Det ska inte göra något om man skulle råka glömma den i portföljen i 10 år.
  • Det bör vara relativt enkelt att månadsspara i det.
  • Vi ska kunna återanvända den i t.ex. 60/40-portföljen
  • Den ska vara hyfsat jämförbar med t.ex. LYSA.

Hjälp mig gärna med kravställningen då jag tycker att det är klurigt.

Liggande förslag

Portföljen både 2020, 2021, 2022 och 2023 har sett ut som följer:

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala aktier Länsförsäkringar Global Indexnära 0,23%
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag 0,66%
10 % Tillväxtmarknader Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 0,53%
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige 0,22%
Summa avgift 0,30%

Jag tänker följande idag om ovan:

• Det är fortfarande ett väldigt stabilt förslag som vi skulle kunna lämna oförändrat.

• Dock det som har hänt är ju att Länsförsäkringar har bytt index till ett snävare hållbart index. Jag är kluven till hållbarhet. Undersökningar visar ju att det är tveksamt med effekten, om man nu vill välja hållbart då är det ju bättre att vi gör en hållbar variation.

Uppdaterat förslag per 27 dec

Se mitt inlägg 100 svar ned i diskussionen:

Ursprungligt förslag

När jag skrev det här

Ursprungligt förslag

Mer inriktning mot portföljer specifika per bank

Jag har gått och funderat på det här och sneglat lite på hur jag har syndat i min egen portfölj då det brukar vara ett gott tecken. Eftersom @alec har satt ihop en sida med motsvarande portföljer hos de olika bankerna så tycker jag att vi kan unna oss att ha lite mer specifika portföljer och nästan tänka som följer kring modell-portföljen:

Andel Typ Maxavgift
70 % Globala aktier 0,40%
10 % Globala småbolag 0,75%
10 % Tillväxtmarknader 0,75%
10 % Svenska aktier 0,25%
Summa avgift ca 0,46%

Sedan skulle man kunna lista det per bank, t.ex. hos Avanza skulle det se ut som:

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala aktier Avanza Global 0,09%
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag 0,66%
10 % Tillväxtmarknader Avanza Emerging Markets 0,27%
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige Index 0,22%
Summa avgift 0,18%

Sedan hade man gjort liknande portföljer hos de olika bankerna. På det sättet blir det ju också tydligt med avgiften.

Sedan, beroende på ambitionsgrad så kan vi göra:

• Uppdatera @alec:s lista med de olika bankerna
  • Ett hållbart alternativt
  • Ett ETF-alternativ

Slut provprat. :slight_smile: Så här tänker jag, vad tänker du?

PS. Korslänkning till: “100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2025 för räntefonder

18 gillningar

Tills någon annan visat nåt annat, så är jag lite kritisk mot ”hög” andel svenska aktier samt småbolag dvs home bias och småbolag faktorer.

Helt rationellt och agnostiskt skulle jag säga att förenkla vidare och var mera marknadsviktad:

• 90% Global indexfond*
  • 5% Småbolagsfond
  • 5% Sverigefond

Beroende på din vilja att inkludera eller inte inkludera tillväxtmarknaderna, välj en fond, tex LF Global ifall du inte vill ha TM, Storebrand Global om du vill ha TM.

Med tanke på att ni svenskar med eran egen valuta vill ha lite homebias och att 10% är en rimlig minsta andel i en portfölj kan jag acceptera:

• 80% Global indexfond
  • 10% Småbolagsfond
  • 10% Sverigefond
8 gillningar

Personligen så skulle jag skrota svenska aktier, då de ingår i den globala fonden. Sverige är inte alltid bra. Varför skulle svenska företag överprestera? Valutasäkring är trams.

Beroende på hur lång sparhorisont som man har, så skulle jag sätta internationella småbolag och tillväxtmarknader mycket högre. Om man har en horisont på 20 år, så skulle jag sätta småbolag och tillväxtmarknader på 20% vardera. Resterande i en global indexfond.

3 gillningar

Kul att du nämner det här, Jan!

Jag har själv i dagarna funderat på varför linjen är att rekommendera Lysa för att man sparar så lite på att göra det själv samtidigt som man rekommenderar LF+EM-fond om man gör det själv… man sparar ju begränsat över att köra Storebrand All Countries?

Varför inte bara köra ett så simpelt förslag som möjligt och undvika diskussioner kring home bias och small cap? Låt de som är tillräckligt intresserade för att själva ha en åsikt brottas med de frågorna :grin:

Ropen skalla, Storebrand Global All Countries åt alla!

7 gillningar

@janbolmeson jag hoppas du kan bortse från nedan i fortsatt resonemang och fondrekomendationer i tråden.

När jag kontaktar deras VD om det här så är hen helt oförstående till vad jag menar. Och nej, det blev inget samarbete kring deras hållbara fond eftersom jag inte har lagt eller någonsin kommer lägga en enda av mina egna kronor i den. Idiotiskt ur ett pengaperspektiv eftersom jag lämnade ett antal tusen på bordet och fram tills idag och detta inlägg är det bara @carolinebolmeson som vetat om det.

Så personligen kan jag säga att LF just nu inte står jättehögt i kurs hos mig. Den inre konflikten är att känslan är att jag vill inte ha en enda krona ens i deras LF Global 1 fond men vet inte riktigt hur jag ska hantera det och hur jag ska förhålla mig till det i t.ex. basportföljen.

2 gillningar

Basportföljen bör vara den enklaste möjliga: en enda global aktiefond. Om man sedan vill välja Avanzas, Storebrands eller Länsförsäkringars är sekundärt. Keep It Simple. Detta skulle uppfylla följande med bravur:

5 gillningar

Håller med ovanstående. Alternativt 90/10 globalt/svenskt index. Föredrar Storebrand global pga inkluderade tillväxtmarknader. Simpelt.

90% Storebrand Global
10% Plus allabolag

8 gillningar

Förslag till förändringar:
Byt ut LF global till DNB global
LF tillväxtmarknader till DNB EM
Byt ut SHB gl småbolag till Plus allabolag Sverige

Dvs:
70% DNB global
20% Plus allabolag
10% DNB Emerging Markets

Högre förväntad avkastning till lägre volatilitet och kostnad än nuvarande basportfölj, även mindre komplicerat med färre fonder.

12 gillningar

De sista 10% då?:joy:

My bad, justerat

1 gillning

Jag är inne på samma spår som @Anonym.
KISS gör jobbet, enkelt och lättare att förklara.

För att ha någon typ av kongruens mellan RT basportfölj och LYSA rekommendationen så tror jag det år bra att ha 20% Sverige och att det då motiveras. Sen kan var och en göra avsteg och lägga mellanskillnaden i globalfonden.

Tillväxtmarknader kan man ta bort tänker jag. 10% gör varken till eller ifrån och man tar bort signifikanta politiska och korruptions risker. Dessutom får man TM exponering från bolag i väst som säljer / tillverkar i TM. En del svenska industribolag har nästan 50% av försäljningen i tillväxtmarknader. Som avsteg kan man väl tänka sig att OM ens bank bara erbjuder en vettig globalfond med TM så kan man ta den, tex Storebrand All World.

Småbolag kan man också stryka för att förenkla samt att 10% knappast gör någon större skillnad.

Så mitt förslag på basportfölj

• 80 globalt index
  • 20% Sverige index

Därefter behöver du bara lista lämpliga global/sverige fonder som finns på olika banker och ranka den baserat på totalavgift. Tex via Avanza och Nordnets fondlistor som täcker in de allra flesta alternativen.

Då får man en portfölj med fonder som alla kan tillämpa oavsett bank. Inklusive allehanda TJP lösningar.

Lätt för den enskilde att gå igenom fondlistan och jämföra med vad man själv har tillgång till hos sin bank.

16 gillningar

Du har så rätt så, brukar man inte säga keep it simple stupid? :grinning: den har dessutom spöat dom flesta så kallade proffs senaste 10 åren med drygt 12%/år.

1 gillning

Storebrand Global All Countries är betydligt lättare att investera i än LF + två nischindexfonder (småbolag/tillväxt)

90% SGAC OCH 10% PLUS AB Sverige kan vara ett alternativ. Eller 80/20

5 gillningar

Svår punkt att ta hänsyn till. Vad är ”hyfsat”? Vad är ”jämförbar” och till slut ”t.ex.”?

3 gillningar

Jag är också nyfiken på varför saker ska jämföras med Lysa. Har ibland - under mina konspiratoriska faser - funderat på om basportföljen har en Lysa bias. Alltså att den är framtagen för att efterlikna Lysa och att det därför den ser ut som den gör.

Då säger nog Jan att “ja men det är den ju men det är för att Lysa följer forskningen”. Jovisst, men det hävdar ju både Opti och Avanza Auto också att de gör.

7 gillningar

Detta talar definitivt för att byta ut LF.

6 gillningar

@Jacke77 basportföljer 2024.

Jacke77 småspararguiden :+1:.

Lysa (Lysa)

Nordnet One (Nordnet)

Avanza Auto (Avanza)

Välj något av de 3 st billiga allternativ för ert smidigt och bra sparande på börsen.

Ps. Viktigt att tänka på att alla de 3 st allternativ har möjlighet välja det lösning som passar ens sparhorisont både kortsiktigt och långsiktigt.

Det är jätte enkelt flytta sina Isk till någon av nämnda allternativ i från storbankerna.

Lycka till med det smidiga sparandet på börsen önskar @Jacke77 :two_hearts::two_hearts:

Jacke77 oberoende rådgivning :joy:

15 gillningar

Bra val @jacke77 :heart:

Kanske det som borde vara basportföljen egentligen med tanke på enkelheten

Privat: Avanza Auto, Lysa, Nordnet one
PPM: Ap7 såfa
TJP: entrelösning/generationslösning

2 gillningar

Haha, det är roligt. Ni har ju HELT missförstått hur det här ska fungera. Enligt Flashback är RT en sekt och jag är Den Store Ledare. Ni ska ju tycka som jag och tråden är till för att ge mig beröm. :joy:

Skämt åt sidan, för att citera min mor. Några korta repliker:

@JayR och co som argumenterar för att ta bort tillväxtmarknader - jag kan köpa det argumentet. Både utifrån demokratisk synvinkel men främst enkelhet och det går att ersätta med en ACWI-fond.

Handlar mer om argumenten i tråden Är det rätt att övervikta mot ens hemmamarknad (s.k. Home Bias)?

Dvs. att vi bor i Sverige och går svenska börsen bra / kronan stärks så vill man nog som småsparare ha det i portföljen. Det är ju inget som tvingar den avancerade spararen att inte följa portföljerna. Dessutom kör LYSA 20% Sverige och tycker att det bör vara hyfsat jämförbart eftersom jag brukar prata om portföljerna - kör dem där du inte kan köra LYSA / OPTI, t.ex. pension.

Kan mycket väl tänka mig det här, hade det som ett oskrivet förslag.

Jag har gjort det eller hur, men helt ärligt så suger det. Barnet i mig vill ge LF fingret.

Kan köpa det.

Nästan ännu bättre. :slight_smile: Kanske med @jfb:s tillägg om 80/20-fördelning istället.

@alec - varför DNB Global? Jag är inte negativ, bara nyfiken. Särskilt eftersom jag hade den på min rekommendationslista redan för 10+ år sedan men lämnade den när jag upplevde att det kom bättre alternativ.

Ja, bra inspel. Kanske en 80% ACWI-fond + 20% Sverige-fond.

Tänker att basrekommendationen är och kommer vara LYSA / OPTI och modellportföljen är till för de fall man inte kan välja dem. Typiskt pension, då vill man ändå kunna säga att det är ungefär samma. Blir svårt att pedagogikst förklara för stora skillnader.

De gör de, och de är bra alternativ. Se ovan varför jag tycker att det går hyfsat i linje. Jag prioriterar ett pedagogiskt perspektiv. Tänk på att ni i denna tråden INTE är den primära målgruppen. Ni är för duktiga. :slight_smile:

8 gillningar

DNB global och EM har mindre ESG än LF till samma eller lägre kostnad. Följer dessutom ett välkänt index med transparent metodik.

7 gillningar