Basrekommendationen för alla - oavsett om man är nybörjare/expert, har mycket/lite pengar, är ung/gammal är att ta hjälp av en fondrobot eftersom det är en “all-inclusive”-tjänst som löser i princip alla problem runt sparande. Invändningarna kan du läsa om här och här .
Nivå 1. Använd en fondrobot.
Två konkreta exempel som jag gillar är Lysa och Opti . I vissa fall vill man inte eller kan inte använda en fondrobot, då kommer vi in på denna tråden. Då blir nästa nivå:
Nivå 2. Använd en bred, billig, global och passiv aktieindexfond med en avgift om max 0.4% (eller 0.2% om det är ett pensionssparande)
På grund av historiska skäl är en globalfond inte helt global, då den exkluderar t.ex. tillväxtmarknader. Vidare bor många av oss i Sverige vilket gör att man kan argumentera för att vi borde ha lite mer investeringar i Sverige än i andra länder (läs hela diskussionen här). Det tillsammans med att många av oss vill ha lite frihet att få “pilla” i vårt sparande ledde till följande rekommendation på nivå 3.
Nivå 3. Kombinera ihop en portfölj bestående av:
- 0 - 100% en bred, billig, passiv och global aktieindexfond
- 0 - 20% en bred, billig, passiv och svensk aktieindexfond
- 0 - 10% gör ett eget val, t.ex. tillväxtmarknadsfond, småbolag, investmentbolag eller något annat.
Notera att nivå 1 eller 2 är INTE sämre än nivå 3. Det är bara olika nyanser på samma verktyg, tänk skruvmejsel som finns i ett par olika format, men det är fortfarande en skruvmejsel som löser skruvmejselproblem. I vårt fall löser det problemet: “Hur skapar jag tillväxt och avkastning med hjälp av mina pengar på en sparhorisont om 5 - 10 år eller mer?”