Öppna din telefon och gå till App Store / Google Play
Ladda ner och installera appen för OPTI eller LYSA
Följ guiden och var igång på 5-10 minuter(!) och glöm bort det i 10 år.
Alternativ 2
Ifall du bara vill komma igång med ditt sparande och inte vågar lita på en app så kan du även starta ditt sparande via din egen bank!
Öppna ett ISK på banken.
Köp en global indexfond för dina pengar.
Hur du går till väga för just din bank hittar du instruktioner för i länken under videon.
(länk till tråd som i väldigt enkla steg visar på hur man gör just detta hos sin egna bank, med disclaimer i slutet om vad man kan göra för att inte hamna i fallgroparna)
Därför du får specificera för respektive storbank.
Nej, vill du kan du ju säga vad fonderna heter hos de 5 största bankerna, men inget måste. Sen hänvisar du till en länk för det finns tydliga skriftliga instruktioner.
Jan det är din pod/forum du får ge vilka råd du vill men du får räkna med att alla inte håller med dig om allt. Det finns mängder av andra siter som har en helt annan uppfattning av vad som är bäst hur man enklast gör saker etc. Men jag förstår inte riktigt denna post folk kommer inte kunna övertyga dig och dom som inte håller med kommer inte övertygas.
Anna får helt enkelt vara fattig tills hon har ett par timmar över och skapa sig en egen uppfattning på vad som är bäst för henne
Det här har jag konkret exempel på när en norsk kompis frågade mig hur han skulle göra med investering. Vi lyckades inte i hans banks gränssnitt hitta någon fond som vi var säkra på var bred global indexfond med låg avgift. Det vara helt bedrövligt svårt (och inte bara för att GUIt antagligen var taskigt, mest för att det är svårt att ge instruktioner en nybörjare förstår).
Jag hade (och har) aldrig rekommenderat något annat än Lysa till någon som har frågat mig om hur de ska göra. “Gå till lysa.se, följ instruktionerna, se till att bara komma igång.” I vissa fall när jag har varit helt säker på deras förutsättningar och mål har jag sagt att “om Lysa säger något annat än 100% aktier, ändra själv så att du får 100% aktier”.
Detta har gått bra varje gång.
Jag vågar rekommendera Lysa för:
Jag anser den tillräckligt billig (men på gränsen)
Jag anser att de har en trillräckligt bra portfölj, och jag tror inte att de kommer hålla på och mecka i sin portfölj på ett dåligt sätt–jag tänker att de fortfarande om 10 eller 20 år kommer att ha en bred global passiv fond (kanske med lite varierande home bias)
Jag kan skjuta ifrån mig hela problemet till Lysa utan att behöva ge detaljerad support och ändå lita på att det blir tillräckligt rätt
Jag tror jag kommer ha lite koll på Lysa även i framtiden, så att jag kan varna bekanta om de bör flytta sina pengar.
Med det sagt tycker jag Lysas “portfölj/risk”-frågor är ganska dåliga (även om de är industristandard). Rational Reminder har haft avsnitt om bättre frågor att ställa, och jag önskar Lysa gjorde något liknande det i stället. Vi hade även en tråd nyss här från någon som fått personlig rådgivning och tyckte det var så skönt att inte fått frågor om “risktolerans” och “investeringshorisont” och andra omöjliga frågor.
Du ska säga det du vill säga. Ingen kan påvärka dig vad du ska säga då det är du som gör dina poddar.
Jag är nöjd så länge folk håller sig till max 0,40% i avg då finns det bara en bästa fondrobot Lysa som matchar detta.
Om man väljer och kan själv då ska ingen behöva betala mer än 0,20% i förv avg.
Om nu enkelhet är viktigt, borde inte det enklaste vara att öppna ett ISK på den bank du redan är kund på? Tänker att du både har allt igång och litar på din bank.
Så här tänker jag:
Logga in på din bank
Öppna ett investeringssparkonto
Leta fram en global aktiefond med max avgift på 0,4 procent.
Starta månadssparande via autogiro.
Gör något annat kul, som att läsa en bok om Romarriket.
Det är du som har påverkat hen efter alla dina påtryckningar! . Testa ändra på oss erfarna som har bråkat med dig i över 10 år på den här utmärkta bloggen RT . Det är ju lite svårare eller omöjlig uppdrag
Min poäng med denna tråden - förutom att se om jag har fel och få nya inspel - är att även hjälpa er att se att mitt förhållningsätt och tips kommer från att jag genuint tror att det är den bredaste och bästa lösningen - inte för att jag får spons från fondrobotarna.
Min behållning hittills är ni också verkar landa i att det bästa är en kombo och att man ser det i steg. Samt det där om rädslan om att installera appar. Det har jag innan ikväll aldrig ens tänkt är en grej,
Om Lysa hade varit helt marknadsviktad med DM, EM, small cap, frontier markets och ha en annan sverigefond, skulle jag också investerat där och ha rekommenderat det till andra. Kanske något för Lysa att utveckla?
Ingen säger att Lysa är inte nästan utmärkt sparprodukt men du måste fatta att det finns begränsningar . Tex frågade min fru får någon vecka sedan om hon skulle tänka sig att vi flyttar allt till Lysa. Svaret blev vad är det för något och vad är felet på Nordnet/Avanza/Skandiabanken och andra storbankerna och det blev blankt nej. Inga ner Isk flytt och du får vara nöjd med det vad vi var idag då jag vet stt du kan det göra riktigt bra själv då det var fungerat riktigt bra sedan start. Ja nu är jag fast låst i LF Global index livet ut möjligtvis får jag byta till Nordnet One men för bara ett färsök
Får man pengar automatiskt in på kontot om man följer den texten annars hoppas jag att det finns en stor motvilja mot att ladda hem någon okänd app samt föra över pengar till denna.
När jag får dessa frågor privat brukar min rekommendation vara att starta månadssparande i en indexfond i sin bank då det är enklare än att försöka motivera varför de ska föra över pengar till potentiellt suspekta sidor.
Problemet är också dyr avg då det finns biliga globala indexfonder även Sveriges index,även räntor för max 0,20% hos nästan alla banker. I annat fall ska man flytta sina Isk till Nordnet/Avanza och betala max 0,20% för en indexfond.
Det tycker jag att du gör ganska bra och min illustration av rikatillsammans isberg speglar lite den tanken blandat med vad jag sett bland bekanta.
Vad jag sett bland alla personer jag känner irl så är det 100% global indexfond på banken som gäller för samtliga, alternativt avanza med global indexfond + en släng av avanza zero.
På forumet känns det mer som en 50/50 i rekommendation av fondrobot eller global indexfond + tillväxt + emerging markets + home-bias. Som första steg.
Något man skulle kunna göra för att förtydliga det hela och göra det lättare för folk att förstå, våga och ta första steget är kanske att dela upp det hela i nivåer som folk kan kolla på.
Nivå 1
Jag vill ta mitt sparande till nästa nivå från att ha allt på ett sparkonto.
Alt 1: Fondrobot
Alt 2: Bank 100% Globalfond
Extra: Pensionsinfo, PPM + Tjänsteval.
Nivå 2
Jag vill ta mitt sparande till ytterligare nästa nivå.
Alt 1: Fondrobot (kör vidare på det du valt)
Alt 2: Bank, Global + småbolag + tillväxt osv.
Nivå 3
Jag vill ta mitt sparande till ytterligare nästa nivå
Alt 1: Fondrobot (kör vidare på det du valt)
Alt 2: Bank, Allvärdesportfölj.
Vi ser här hur Fondrobot blir en lättare lösning på alla nivåer men det finns en progression för spararen att fördjupa sig beroende på hens rädsla för appar och aktier samt vilja att fördjupa sig i sin egen ekonomi trots diminishing returns.
Nu är listan och nivåerna inte helt uttänkta, man skulle behöva slänga in räntefonder m.m någonstans, buffert osv. Se det som ett koncept.
Men att ha allt uppdelat i nivåer av hur mycket tid man måste lägga på att förstå och ta sitt sparande till nästa steg hade varit ett sätt att förhöja nyttan av hemsidan enligt min mening.
Det är en bra start men hade kunnat formateras så att nya användare förstår lättare samt att jag skulle säga att global index 100% på bank borde vara alternativ vid nivå 1 med info på hur man sätter upp detta hos just sin bank som sagt.
Och den saknar fördjupning vad gäller fondportföljen i form av räntefonder, allvärdesportfölj m.m.
Jag vet inte det känns bara lite rörigt med alla olika trådar som går i varandra.
Du har gjort ett superbra jobb men jag funderar bara på ifall det inte kan tas till nästa nivå Dock så skulle det innebära mer arbete vilket du kanske inte har tid till så klart.
Konversationen börjar dock mynna ut i hur man kan förbättra informationsförmedling om allt vad gäller rikatillsammans snarare än fallet Anna dock så det kanske inte hör hit haha.