Hej! Barnen hemma och vi pratar såklart Rika tillsammans och Lysa vid julaftonsfrukosten. Stora killen öppnar ett konto men där jag och mannen har 0,2% i förvaltningsavgift blir han erbjuden 0,5%, allt annat lika. Vet ngn vad som hänt? Med vänlig hälsning, Carina
Ingen aning, men @Lysa lär ju veta.
Välkommen till forumet!
De avgifterna du nämner finns inte på Lysas sida för deras avgifter. Gå in och kolla på respektive konto för att få en komplett redovisning av totalen och vilka delavgifter som de tar ut.
Vad skulle fördelen med Lysa vara? Bättre att barnen öppnar en KF utan skalavgift hos Avanza/Nordnet/Nordea.
Vill man att det ska vara totalt hjärndött så att man ens slipper ombalansera själv (under förutsättning att man vill ha räntefonder överhuvudtaget, annars är det bara att köra på någon av de tre ovan) har Skandia en kapitalförsäkring som de kallar Skandia Link. De har en korträntefond med 0,25% i total avgift, globalfond med 0,28%. Som jämförelse har Länsförsäkringars globalfond en total avgift på 0,23%.
Även Nordnet har någon slags hjärndöd tjänst, men den kostar 0,35% i avgift.
Hej och God Jul!
Vi har inte höjt vår förvaltningsavgift utan den är ligger fortfarande mellan 0,15-0,24 % per år. Totalt betalar man inte mer än 0,42 % per år inklusive alla avgifter beroende på val av inriktning och målfördelning. Om du ser något annat eller har några frågor får du gärna höra av dig till oss så kan vi hjälpa dig att reda ut eventuella frågetecken.
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Som vi har varit inne på typ måånga gånger så är fördelen med Lysa att det är bara att följa guiden så är man igång. Det är svårt att misslyckas att komma igång med sitt sparande hos Lysa. Det är ett välkänt problem med Avanza / Nordnet att många öppnar ett konto och sedan blir man överväldigad, vilket i bästa fall slutar med att man sätter in pengar och sedan blir det inget mer.
Det var en av anledningarna till jag under ett tag blev av med samarbetet med en av dessa aktörer. Jag skickade dit kunder men eftersom de inte gjorde något därefter, så blev det för dyrt för aktören att betala mig pengar. Så bättre med ett sparande som är någon baspunkt dyrare men som blir av än ett sparande som inte blir av.
Att jag sedan tycker att portföljen hos Lysa blir bättre, det är ju en annan diskussion för en annan tråd.
Hej! Stort tack för hjälpen! Han hade hamnat på annan sida visade det sig. Men nu räddad från en dyr konkurrent och ordentligt upplyst om Lysa . God jul! Med vänlig hälsning, Carina
Det är superlätt att komma igång med Lysa eftersom man inte behöver kunna något mer än logga in, svara på frågor och göra en överföring. (Och som det visar sig i denna tråd, måste man se till att man är på “rätt” Lysa,) Det har också blivit att flera jag hjälpt komma igång med sparande efter ett tag går vidare till tyngre grejer som Avanza/Nordnet (mot min inrådan).
Se Lysa som en ingångsdrog.
Hände mig, skapade ett konto, men kom aldrig längre. Kändes som Jan säger, överväldigande att komma vidare. Men det klargjorde för mig att jag hellre har lättskötta tjänster, där jag får vägledning och där det är lätt att välja.
Med det sagt så passar säkert Avanza och Nordnet många, men jag själv kommer troligen fortsätta hålla mig till mina vanliga bankers ISK för en del och en annan del på Lysa.
Det finns säkert en hel del friktion kvar på deras plattformar som de borde bli bättre på, och att man kan sätta igång ett hjärndött automatiskt sparande som rebalanserar är smidigt i vissa situationer (längre fängelsevistelse?)… men att ha så låg kunskapsnivå att man inte ens hittar en lämplig globalfond eller ”rätt” Lysa kan inte vara vettigt.
När man förhoppningsvis kommer föra över en ansenlig del av sin inkomst varje månad till något bör man lägga mer tid på det än tar att välja vad man ska äta till middag samma kväll på det beslutet. Att iaf ha ett hum om vad det är man egentligen köper och från vem tillhör grundläggande finanskunskap och bör inte ”fördummas” allt för mycket. Risken för att råka ut för diverse bedrägerier, påverkas av ens känslor etc ökar ju lägre kunskap man har.
Jag har inget emot Lysa alls men vad är det som gör att man öppnar konto och sätter in pengar på Lysa men inte på Avanza? Det är ju samma sak om man väljer en global indexfond. Är det valet av fond som är hindret? Jag kan inte riktigt förstå hur man kan se detta som ett hinder. Det är farligt att så lågt intresse för sin ekonomi, kan jag tycka.
Man sätter in pengar på båda ställena, men på Lysa har man inga fler val, pengarna investeras direkt. På Avanza ska du hitta fonderna, välja rätt och så vidare. Vi kan här sitta och ha en åsikt om att det inte är särskilt svårt, men uppenbarligen är det för en stor del av befolkningen.
Så kan det vara. Lite skrämmade dock.
Men är det lämpligt att fatta såna typer av beslut med så pass låg kunskapsnivå, är det inte sundare att då uppmana personen att åtminstone lägga en kväll på att få de mest basala kunskaperna (och kanske skedmata källorna) på plats först?
För mig är det ungefär som att lära någon köra bil men hoppa över var bromspedalen sitter. Slutar nästan garanterat med en dikeskörning.
Nu är det smidigare välja rätt både på Avanza och Nordnet med Avanza Auto och Nordnet One än vad det var innan. Det brukar komma upp automatisk välj det smidiga månadssparande.
Tar gärna tips på hur det kan göras ännu bättre. Är lite det som jag försöker göra med vissa av våra avsnitt.
Ni har ju avsnitt 99. Men att göra ett avsnitt där ni under inspelningen öppnar ett riktigt konto hos de ni har samarbete med (Avanza/Nordnet? Eller någon av dessa som sockrar er länk ) från att ni skriven in url:en till att ni ser fondordern ligga och vänta på att bli godkänd skulle inte skada. Ungefär som om du skulle visa en 85-årig släkting hur denne skulle göra, fast ni filmar det.
Eller öppna Isk konto hos Avanza och välj Avanza Auto. Öppna Isk konto hos Nordnet och välj Nordnet One. Då får man bara tänka vilken risk man vill ha och hur långsiktig man är. Om man inte klarar av det då hjälper det inte ens bilder och mina kära emojis
Absolut, det andra problemet är dock att på Avanza och Nordnet blir ju konstant utsatt för reklam att du ska delta i börsnoteringar och massa annat. Än värre kommer det bli framåt om man förbjuder fondkickback, eftersom då kommer man bara tjäna pengar på transaktioner och då kommer all uppmuntran vara att öka antalet transaktioner…
Det stämmer. Men jag blir bara tveksam när man ska svara på alla frågor oberoende om det är Lysa eller någon annan fondrobot. Största misstaget man kan göra som nybörjare okunning att man svarar försiktigt och blir rädd för risk att man får 25-40% räntor på 10-15 årssikt.