De flesta av oss har lärt oss hur man jobbar hårt för pengar, men få har fått lära sig hur man låter pengarna jobba hårt för en själv. I dagens avsnitt får du våra, forskningens och communityns guldkorn för ett framgångsrikt och långsiktigt sparande på ett enkelt, inspirerande och konkret sätt. Det är allt du behöver veta för att spara rätt och lätt. Att du sannolikt kommer få bättre odds för att tjäna mer pengar än de flesta över tid, det är en bonus.
Så här på årets första dag 2024 kommer en uppdatering av det klassiska avsnitt 99 som handlar om hur man kommer igång och sparar och investerar. Det är sammanfattning av 27 års eget sparande, mängder av trådar här i forumet men framförallt forskningens rekommendationer kring hur man bör spara för att ha oddsen på sin sida.
Målet med avsnittet är att du ska kunna:
-
Ta ditt sparande till nästa nivå – oavsett om du är en nybörjare eller expert, har sparat länge eller precis har börjat, om du har mycket eller lite pengar, om du är unge eller gammal.
-
Komma igång med ett riktigt bra sparande om du inte har gjort det.
-
Få koll på de viktigaste sakerna att veta om sparande enligt forskningen
-
Vara trygg i känslan av att du har gjort och tänkt rätt i ditt sparande
-
Slippa det dåliga samvetet om att du borde ta bättre hand om dina pengar
-
Stå stadigt när banken & andra ger ovetenskapliga råd om sparande
Artikeln är helt omskriven och uppdaterad så även du som har läst den innan kan ögna genom den. Min vana trogen är den lång, jättelång, men det är för att jag vägrar göra en “3 snabba tips”-artikel. Detta är en värdig artikel som hedrar det som hedras bör. Men å andra sidan har jag förståelse för att man ibland inte har tiden, och därför innehåller den också flera sammanfattningar. varav den kortaste, i fyra meningar:
Månadsspara regelbundet, långsiktigt och automatiskt i en billig, bred, global och passiv aktieindexfond eller fondrobot.
Sitt därefter still i båten. Var lat, passiv, oengagerad, ointresserad och oinloggad för att om 10-20 år, sannolikt ha tjänat mer pengar än de flesta
Konkreta exempel: Lysa, Opti, DNB Global Indeks eller en annan aktieindexfond hos din bank som max kostar 0.4%.
Därifrån kommer en längre sammanfattning och därefter själva artikeln som innehåller alla mina bästa grafer, bilder och illustrationer och klipp med nobelpristagare. Förhoppningsvis kan alla hitta ett sätt att ta till sig informationen antingen genom en längre artikel, podd, en längre video (1h 20 min), en kortpodd eller en lite längre sammanfattning i text.
För dig som har följt oss länge så är det inget nytt, bara ett förtydligande av allt sådant som vi har pratat om. Det är väl de uppdaterade referenserna och länkarna som är det nya. Helt enkelt en liten förbättring på många ställen.
Avslutningsvis vill jag säga ett stort tack till dig i forumet. Utan er så skulle avsnittet inte vara möjligt. Artikeln innehåller hur många länkar som helst till diskussioner, tankar, frågor och kommentererr här i forumet. Denna artikel är lika mycket din förtjänst som vår. Så ett stort tack!
Även ett stort tack till dig på Patreon som sponsrar eftersom denna artikel har på riktigt tagit över 70 arbetstimmar, det skulle inte varit möjligt utan ert finansiella stöd. Tack, tack, tack!
Jag ser med skräcklblandad förtjusning fram emot din kommentar.
Lycka till med ditt sparande!
Jan och Caroline
Läs artikeln på bloggen
Artikeln är skriven helt från scratch, så det är ingen transkribering utan du kan läsa den från toppen till botten eller återkomma till olika delkapitel.
Lyssna på artikeln som podcast (avsnitt 99 eller 339)
Som vanligt kan du lyssna på inspelningen i form av podd där du lyssnar på poddar. Denna inspelning 339 i ordningen ersätter det tidigare avsnitt 99 som vi brukar referera till. Således finns det på båda ställena. Min ambition är att i dagarna även släppa en kortpodd på säg 10 - 15 minuter som sammanfattar avsnittet.
## Sammanfattning: kortvideo, instagram och bildspelNedan följer en sammanfattning av avsnittet på ca 18 minuter. Den är till för dig med lite tid, eller kanske ett bättre exempel att skicka vidare till den som inte är så intresserad.
Vi har gjort en höjdpunkt på Instagram som du kan bläddra genom här som sammanfattar avsnittet. Under veckan är även min ambition att posta olika guldkorn från artikeln. Du kan även bläddra genom den tillhörande PowerPoint-presentationen nedan.
Innehållsförteckning till videon (och podden)
För dig som vill göra nedslag i olika delar av videon, så får du en länkad innehållsförteckning nedan:
00:00:00 Intro
00:03:52 Ställ frågor i forumet
00:04:35 Kort om oss
00:06:18 Varför spara?
00:08:20 Låt pengarna jobba hårt istället
00:09:46 Tumregel: 12-12-12-regeln
00:11:02 Tumregel: Pengar dubblas vart 10:e år
00:12:17 Prova själv i ränta-på-ränta kalkylatorn
00:13:08 Spara, men inte för mycket
00:13:49 Ekonomisk frihet (och sparkvot)
00:15:50 Osynliga avkastningen på pengar är tid
00:17:00 Bästa rådet: Just. Keep. Buying.
00:17:51 Två typer av tillgångar (jobb för pengarna)
00:19:23 Riskbärande tillgångar (t.ex. aktier)
00:20:53 Ränta på ränta
00:26:05 De tre viktigaste tillgångarna
00:28:41 Ingen anledning att äga t.ex. enskilda aktier, Bitcoin etc.
00:30:20 Vad säger forskningen
00:32:17 Indexfond - finansbranschens bästa produkt
00:35:39 Billigare är bättre i finans
00:37:08 Avgiften spelar stor roll!
00:39:14 Tumregel: avgift * sparhorisont = förlorat kapital
00:39:59 Bästa tipset: välj en fondrobot
00:41:13 Konkret tips: LYSA eller OPTI
00:43:38 Konkret tips: Kolla att du har AP7 SÅFA i premiepensionen
00:45:09 Konkret tips: global aktieindexfond t.ex. i tjänstepension
00:46:24 Många bortser från forskningen
00:48:39 SVT Rapport med nobelpristagaren Eugene Fama
00:52:03 90% av proffsen slår inte en indexfond över tid