Fått flera miljoner i arv vad gör man nu? Det är inte en helt ovanlig fråga som brukar dyka upp i communityn. Här kommer mina tankar.
Jag brukar alltid säga att när man får en stor summa pengar oväntat typ ett arv, man har sålt sitt företag eller liknande, så de första sex månaderna är det viktigaste att du gör absolut ingenting. Sitt på händerna, Låt dig acklimatisera dig till den nya ekonomiska situationen.
Ha pengarna på ett bankkonto med insättningsgaranti. Och sen kan man i lugn och ro fundera på att amortera på huset, att sänka risken i ekonomin eller något annat.
Jag tycker även att man ska ta en del, t.ex. 10-20% och skapa något minne eller göra en upplevelse. Så att pengarna blir “verkliga” på något sätt.
Sen tycker jag att resten kan man absolut investera. Och där investerar man ju precis enligt de vanliga reglerna som jag brukar prata om i andra videoklipp. T.ex. här:
Beror på vad du tänker är mycket pengar. Fick du 100m och har de på ett 0 räntekonto i 6 månader har du nu missat säkert 1 miljon i avkastning (Förutsatt ca 2% årsavkastning).
Skulle snarare säga, få in det på fast räntekonton 3-6 månader snarast i några olika banker för att sprida riskerna och få lite avkastning. Sikta på 2-3 st beroende på hur mycket pengar det rör sig om. Kör SBAB och avanza/nordnet så slipper du prata med någon som ska få dig att köpa på dig mer saker. I och med att det är fast ränta så skyddar du dig från dig själv för du kan inte komma åt pengarna varken du vill eller ej tills tiden har gått.
Fast har du 100 miljoner kan du klara dig utan den där miljonen istället för att göra något förhastat.
I det fallet gör dock inte insättningsgarantin så mycket nytta. Kommer inte ihåg exakt siffra men det gäller bara upp till 1 miljon ungefär.
Blir fruktansvärt dyrt ”lugn och ro” dock. Bättre att man skaffar sig kunskapen kring hur man ska investera etc. innan man får x summa i knäna, så man omedelbart vet hur man ska agera. Ungefär som att man inte lär sig HLR eller hur man använder en brandsläckare ”i lugn och ro” när situationen uppstår.
Fast, som vi märker i forumet så blir många tagna på sängen av större arv, pengar från bolag och dylikt.
Det är lite taskigt att svara, ”det borde du vetat innan x hände och du fick y kastat på dig”.
Det är såklart alltid bäst att ha kunskapen innan, men mitt i ett sorgearbete, livsomställning eller chock, så är Jans råd 100% rimliga. Kunskap tar tid och energi att skaffa.
Råden som denna tråd bygger på är väl inte direkt till de som har lätt för att läsa på och sätta sig in i saker på egen hand.
Det stora kruxet för en oinvigd är ju att veta när man är tillräckligt insatt. En del skulle säkert nöja sig med att prata med Polaren Per eller pappa och så går man på deras råd. Att ta sig tid för att bli lite mer insatt än så innan man agerar är verkligen ett gott råd i det läget.
Kunskapen kring hur man investerar etc har man alltid nytta av från första hundralappen, så det är något man bör uppmuntra alla att ta till sig även om sannolikheten för ett stort arv är minimal. Skillnaden mellan hur man investerar 100k vs . x antal miljoner är försumbar och kräver ingen betänketid.
Men jag tycker Jans råd är fullt rimliga, så hoppas folk som önskar råd lyssnar på det.
Det kommer aldrig vara så att alla har full koll på hur man investerar vettigt. Även om det såklart vore bra om alla visste det.
För mig tog det 41 år att få koll och ett par extra månader efter jag hittade till RT. Hade jag varit mitt i ett sorgearbete eller plötsligt sålt ett företag eller vunnit på lotto, hade jag nog behövt den där avvaktande perioden allt mer.
Som tur är, så måste inte allt i livet optimeras, att ge newbies betänketid är ett klokt råd.
Tycker ni gör för stor sak av det.
Fick för ett tag sedan en större summa pengar som gjorde mig ekonomiskt fri. Pengarna gick direkt in på liknande fonder som jag tidigare småsparat i. No big deal och inget kändes annorlunda mot tidigare, till min stora besvikelse. Bara mer siffror på en datorskärm