Hej!
Jag fick nyligen en fråga från svärfar angående investeringar som jag inte vet hur (om?) jag ska svara på. Frågan gällde vad man bör göra om man har några hundra tusen som man ska ha till pension (att använda om kanske minst 5 år i alla fall) och tycker att ränta på sparkonto känns för lite men såklart inte vill ta så hög risk med tanke på den relativt korta tidsramen. Jag kan såklart svara på vad jag själv skullle ha gjort i den situationen (förmodligen något i stil med mellanriskportföljen (nybörjarportföljen) som föreslås av RT) men samtidigt känns det lite jobbigt om svärfar tar detta som ett råd och så går det dåligt sen? Vad gör ni i dessa situtationer? Säger ni till era familjemedlemmar hur ni skulle ha gjort i deras situation? Eller tipsar ni bara om olika informationskällor?
Satt i liknande sits nyligen med svärmor, rekommenderade henne att skaffa Lysa eller Opti och svara på deras frågor för att hitta rätt risknivå. Kan ju variera väldigt mycket beroende på persontyp mm. även om det matematiskt “rätta” skulle vara typ 60/40 på den tidshorisonten.
Då lägger man automatisk över ansvaret för själva beslutet på personen i fråga på ett juste sätt utan att själv behöva känna sig ansvarig om det skulle bli ett lost decade framöver
Samtidigt ger man ju då även faktiskt ett bra råd på köpet.
Definitivt snårigt. Jag skulle försöka att förklara varje beslut som jag gav till råd. Annars är jag generellt mer konservativ än jag själv hade varit när jag ger råd till andra, delvis pga det du säger, men också för att någon som frågar om råd, speciellt på det sättet att dom själva beskriver hur viktigt det är att inte förlora pengarna, då ska man vara rätt konservativ. Nämn gärna några av de klassiska exemplen på hur börsen ibland tar decennier på sig att återhämta sig från toppar, eller hur börsen förra året rasade 30% på kort tid.
Om någon har ett väldigt aggressivt synsätt på sina finanser så kommer du antagligen att märka det, och detta aggressiva synsätt kan ändå må bra av att kompletteras med lite realism. De flesta är rätt defensiva i sitt tänk med sitt sparande, dock.
Se till att lyssna noga på vad som är viktigt för den du ger råd till, också. Tänk på att vi på detta forum sällan är experter på ekonomi rent generellt, utan snarare utgår från oss själva och våra egna mål, och därför har lärt oss information orienterat runt det.
Ett sätt att se på det som jag har lekt lite med, är att förklara att det är stor risk att sätta in pengar på börsen och fråga hur mycket den du ger råd till maximalt kan förlora. Sedan kan du räkna baklänges med att det är rimligt att börsen kan tappa 50% i värde på allt som är kortare än 10 år ivf. Om personen i fråga inte skulle känna att det var okej att förlora mer än 10 kkr så är det sparkonto som gäller. Om 50 kkr skulle kännas okej, så kanske man kan sätta in 90 kkr på börsen och resten i mer säkra investeringar, eller kanske Lysa 50/50 för 180 kkr och resten på sparkonto även om detta eventuellt blir lite högre risk iom ombalanseringen. Bara några tankar och lite hur jag tänker själv också.
I ett mer generellt fall så kan det ju faktiskt också hända att de man ska ge råd till har fonder med alldeles för hög risk, och då är man i den tacksamma situationen att man får ge tips som både följer bra principer och sänker risken samtidigt, men det verkar inte vara den situationen du befinner dig i nu. Kan ivf vara bra att prata om det total sparandet inklusive hus, PPM och buffert, och se på hur just det här sparandet passar in i den planen.
Utöver det så instämmer jag med föregående talare om att det kan vara bra att istället hänvisa till tredjepartskällor som är skickligare på det här. Att kunna hjälpa någon att hitta bra källor är också ett värdefullt bidrag. Den här bloggen är bra, och också de intervjuerna Jan just gjorde med pensionsexperten.