Börjar bli orolig

Hej,

Som jag har nämnt tidigare har jag knappt någon kunskap eller erfarenhet inom sparandet i fonder och aktier. Jag har två sparkonton till min dotter hos Avanza, det var först i Avanza auto 4 men efter en rekommendation om att omplacera bytte jag till Avanza auto 6 och det går bara ner. Det är dotterns barnbidrag som jag investerar i fonderna och det gör ont att se pengarna gå upp i rök. :sob:
Det jag undrar är om det hade varit bättre om jag inte omplacerade nu? Och om man förlorar alla pengar man har investerat, finns det chans att de på något sätt växer tillbaka? Alltså om det blir 0 på konton, är det kört då? Hur ska man tänka nu, ska jag sluta spara så att jag hinner rädda något iaf?
Förlåt för ett förvirrat inlägg men jag får smått panik :worried:

Glad midsommar på er allihopa :sun_with_face:

2 gillningar

Det var inte jättelänge sedan du påbörjade sparandet? Och är det till ett barn är det väl en sparhorisont på typ 20 år?
Ju mer det går ner nu, ju billigare är det ju! Värre om det hade gått ner precis innan barnet hade behov av alla pengarna. Bara låt det rulla på…

5 gillningar

Stort tack! Började spara direkt efter hon föddes för 3,5 år sen.

Ja, precis, jag tänkte att hon får de när hon blir mogen för det men minst när hon är 18

Det är lugnt. Många ser det som att man handlar på rea nu. All historik talar för att det går upp igen men det kan dröja. De flesta här på forumet skulle nog föreslå att behålla risken hög (Auto6) så länge det är åtminstone 10 år tills pengarna ska användas (första bostaden). När det närmar sig att pengarna ska användas kan man dra ner risken successivt. Vet man att pengarna behövs inom 2-3år ska de ligga på räntekonto.
Läs gärna introduktionsavsnitten här på bloggen. Det kommer att lugna dig.

7 gillningar

Då har du 15 år kvar. Under den långa tiden är det svårt att bli fattig om man använder automatisk månadssparande och sänk inte risken. Låt det vara i Avanza Auto 6 och fira midsommar i lung och ro. :v:. Du har gjort allt rätt för din dotter att välja rätt sparande långsiktigt :heart_eyes:

7 gillningar

Stort tack! Men kan den höga risken äta upp allt man har lyckats spara hittills? Ska absolut läsa avsnitten :blush:

Tusen tack för lugnande ord :blush: Glad midsommar på dig :sun_with_face:

Som alla andra skriver, ta det lugnt och fortsätt månadsspara med nuvarande risknivå. Fira istället att du får en bra start där du kan köpa in dig billigt så att pengarna sedan kan växa till din dotters 18 års dag. Avanza auto 6 är bred så risken att det gå ner till 0 är i princip obefintligt. För att det ska inträffa krävs händelser i stil med naturkatastrofer som utplånar stora delar av mänskligheten eller en världsrevolution. Men vid dessa händelser spelar det ingen roll vad du har valt att göra med ditt sparande ändå. Det enda då får kolla av med något års mellanrum är att de inte ändrar innehållet i auto 6 så att det blir dyra avgifter istället för som nu billiga och bra.

3 gillningar

Inte allt. Skulle det hända så står vi i princip mitt i zombieapokalypsen ( eller stort kärnvapenkrig om man föredrar det) och då har vi större problem än börsen.

Som sagt - läs lite mer här på bloggen. Du kommer att lära dig massor och slippa mycket av oron.

Fortsätt månadsspara och ta bort appen från telefonen :wink:

3 gillningar

Du ser lite på den här grafen hur börsen fungerade senaste 5 år. Du ska vara glad att börsen faller just nu då du köper det billigare varje månad.
Man måste tåla sådana svängningar om man vill bli långsiktig vinnare. Om du väljer lägre risk med 50% aktie index får du räkna med minst 50% lägre avkastning långsiktigt men du får jämnare kurva. Men vem bryr sig om kurvan kortsiktigt :innocent: . Tänk om börsen gick spikrakt upp då skulle ingen av oss behöva arbeta längre :person_tipping_hand:

1 gillning

Hehe :sweat_smile: det ska jag absolut göra! Tusen tack :pray:

Så är det verkligen! Ska absolut tänka på det i framöver och inte kolla sparandet allt för ofta :upside_down_face:

1 gillning

Jag har inte avansa känner inte till deras produkter.

Men om du sparar i en globalfond med låg avgift, 0,2-0,3% per år, då kan vi omformulera din fråga så här: “Hur stor är risken att alla företag på alla världens globala börser kommer gå i konkurs så deras aktier blir värda 0 kronor?”

Jag gillar hedge fond förvaltaren Mark Spitznagels tänk att som förenklat innebär att man ska ta risker, men de måste vara prisvärda.

Väljer du en småbolagsfond som i fallande marknad går ned 50 % då måste den stiga 100% sedan för att du ska gå med pluss och få tillbaka pengarna.

Väljer du en osexig globalfond som i samma fallande trend går ner 25%, då behövs bara en uppgång på 33% innan du ligger på pluss igen.

1 gillning

Tusen tack för goda råd, ska sluta att kolla konton hela tiden :see_no_evil:! Känns så skönt att man kan vända sig till kunniga människor!

Precis så och för en okunnig är det svårt att ta rätt beslut när det gäller risker, därför är det så skönt att man kan fråga här. Och nu känns det som att det är bra läge att lära sig mer om långtidssparandet :smiley:

1 gillning

Läs slutet i det jag skrev, min telefon laddade ut innan jag han klart, men nu är inlägget klart.

Ja, osexiga fonder är vad vi vill ha! :grinning:

Tack för din kommentar :pray:

Det är väl egentligen ganska enkelt.
Vill man ha mer, så får man också riskera lite mer.
Nöjer man sig med mindre så behöver man knappt inte riskera något.
Deviserna " Den som gapar efter mycket mister lätt hela stycket" och “If you have nothing, you have nothing to lose” gäller nog än idag.
Vill man slippa att oroa sig kan man ju ha pengarna på ett sparkonto.

1 gillning