Låsa sina pengar i investering - Hur tänker ni?

Jag har haft en fundering de senaste veckorna. Vi är ju nästan alltid våra pengars egna värsta fiende. Vi är även alla olika. Så lite tankespjärn för diskussion…

Jag läste denna artikel på morgonen av Collaborative fund som handlar om fördelen med illikvida placeringar.

Fördelen med många investeringar såsom ETF’er och aktier, även fonder oftast, är att de är likvida och man fort kan få ut sitt kapital fort om det behövs. Nackdelen är att om man blir väldigt känslosam och säljer ut i en krasch, eller vad som helst, så brukar det oftast inte gynna en.

Exempel på illikvid placering kan ju också vara tjänstepensionen, PPM, här är ju fördelen att det största misstaget man kan göra är att ha kanske valt fel fond men kapitalet är ju i stort låst fram till en viss ålder.

Jag förstår exempelvis att företag som exempelvis Avanza, Nordnet m.fl. sannolikt inte skulle erbjuda en att låsa sina fondinvesteringar/aktier, då de tjänar pengar på handeln.

Har man en buffert och en mellanriskhink så ska man ju rent teoretiskt aldrig behöva ta ur sin pensionshink, men, ändå gör kanske många det misstaget? Jag själv har inte kommit så långt i mitt sparande att jag gjort det, däremot är det kul att pilla i investeringarna och sannolikt så stjälper det mig mer än hjälper mig. Det handlar väl i stort om en beteendefråga. Lekhinken hjälper absolut.

Även om man inte rör sina investeringar under marknadsrörelser så innebär det inte att man tycker det är jobbigt, jag vet inte med er, men jag kollade inte ens min tjänstepension och PPM under Corona-kraschen. Jag kan ju inte göra något åt dem.

Hur hade ni sett på detta med att exempelvis låsa in era pengar hos Lysa, där ni 1 gång per år eller mer sällan får göra ett val / förändring i ert sparande?

1 gillning

Jag har inte det problemet att jag behöver ändra mina investeringar bara för nöjes skull, har även en hel del investeringar som är bundna på ett till två år. Däremot vet jag många som hade mått bra av att inte ha tillgång till sitt kapital hela tiden…

Smidigaste sättet är att inte läsa bloggar och alla börs forum. Sluta följa börsen varje dag. Hitta andra fritidsintresse som är mer avkoplande. 100% Global indexfond automatisk månads sparande eller Lysa långsiktigt. Kortsiktigt sparkonto. Det sköter sig själv. Ju mer vi läser alla olika råd brukar vi vara mer osäkra på oss själva. Då tror man alltid att något annat är bättre än det vad man har själv. Effekten av det hela blir att man går in och ändrar i portföljen. Det bästa är att göra lite andra roligare saker i livet än att följa börsen och alla möjliga råd på nätet.:+1:. Alla råd man får är bra på sitt sätt men problemet är att hålla sig och följa något långsiktigt. Alla har vi lite annorlunda råd som vi tycker är bäst. Då gäller det att man bestämmer sig och följer det till 100%. Om du blandrar lite av allas olika råd brukar du hamna på global index i avkastning ändå. :grin:

4 gillningar

Det känns som att den här frågan varit uppe tidigare och då har man väl sagt att LYSA, Avanza etc inte kan hindra någon att ta ut sina pengar såvida det inte finns lagligt stöd för en sådan konstruktion, exempelvis IPS.

Hahaha, @Jacke77 - älskar din klokskap OCH faktumet att du hänger här i forumet… :joy:

1 gillning

Ja, det stämmer. De kan och bör inte hindra en.

Jag tänker på den här frågan egentligen på ett annat sätt. Jag brukar ge ganska mycket skit till finansiella rådgivare då jag tycker att de flesta är usla. Men här har de faktiskt ett existensberättigande. En finansiell rådgivare kan nämligen agera som “gatekeeper” till ens pengar.

Det vill säga att om jag vill ta ut mina pengar så kan de hindra den värsta impulsen, vi kan ha ett samtal om det och sedan kan man fatta ett mer rationellt beslut. För vissa personer kan det här lätt vara värt ett antal tusen eller någon tiondelsprocent per år. För över tid så tror jag att man sparar in de pengarna om man inte är proffs själv.

1 gillning

Jag gillar att du håller med mig till 110%! :shushing_face::face_with_hand_over_mouth::hugs::raised_hands:. Haha.

Tack för alla svar.

Många som hänger här är sannolikt väldigt duktiga med att sköta sig med sina investeringar. Det kommer väl med åren men givetvis även med hur man är som person.

Ja, så är det.

Jag upplever annars att många gånger är de illikvida investeringarna inte värda det. Det ska mycket till i alla fall för mig för att jag ska tacka ja till att inte komma åt pengarna.

Bättre då på temat med den finansiella rådgivaren eller göra det med en kompis. Jag hade en kompis som inte ens hade inloggning till sin egen depå (innan BankID tiden)

1 gillning